Ogólnopolskie forum modelarzy FSR

Ogólnopolskie forum modelarzy FSR
Teraz jest 04 cze 2024, 05:18

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 189 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 13  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł:
PostNapisane: 29 sty 2008, 00:25 
Offline
Asior
Asior
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sty 2006, 22:38
Posty: 3097
Lokalizacja: Wrocław
Dzisiaj też sobie popracowałem :lol: a właściwie i wczoraj i dzisiaj.
Wczoraj wstępnie wkleiłem (klej 410 Firmy 3M) słupki utrzymujące łoże, Dziś przylaminowałem je do kadłuba. Wstepne klejenie trzeba wykonać bardzo precyzyjnie zachowując osiowość całego zespołu. Tak jak pisałem wcześniej: od tego jak to zrobimy zależą osiągi łódki. "Walczyłem" z tym dobre pół godziny sprawdzałem we wszystkich kierunkach. Ważne jest przy takim wlejaniu to, żeby wał napędowy nie maiał"bicia". Przed wlejeniem moj wał wycentrowałem w tokarce.
Po wklejeniu oblaminowałem słupki laminatem z tkaniny i żywicy epoksydowej. Nie używałem do tego żadnych wypełniaczy, papek czy innego "badziewia" Tylko tkanina i żywica. Jest to najmocniejszy sposób mocowania i wg mnie nie ma lepszego!
Nie użylem tu tasmy, tylko normalnego interglasu który też idealnie się przesącza zywicą. Szczegóły widać na zdjęciach.
c.d.n...
A.C.


Załączniki:
klejenie łoza.jpg
klejenie łoza.jpg [ 109.32 KiB | Przeglądane 6438 razy ]
klejenie łoza.2jpg.jpg
klejenie łoza.2jpg.jpg [ 109.87 KiB | Przeglądane 6436 razy ]
klejenie łoza.3jpg.jpg
klejenie łoza.3jpg.jpg [ 109.14 KiB | Przeglądane 6435 razy ]
klejenie łoza.4jpg.jpg
klejenie łoza.4jpg.jpg [ 107.96 KiB | Przeglądane 6432 razy ]
klejenie łoza.5jpg.jpg
klejenie łoza.5jpg.jpg [ 104.74 KiB | Przeglądane 6432 razy ]
klejenie łoza.6jpg.jpg
klejenie łoza.6jpg.jpg [ 103.99 KiB | Przeglądane 6432 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 29 sty 2008, 00:45 
Offline
Asior
Asior
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 03 sty 2007, 20:40
Posty: 654
Lokalizacja: Konin/Poznań
na moje oko chyba sie nie zmiesci teraz zbiorniczek wyrownawczy?


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 29 sty 2008, 23:11 
Offline
Asior
Asior
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sty 2006, 22:38
Posty: 3097
Lokalizacja: Wrocław
Dziś niewiele zrobiłem.
Wkleiłem tylko wstępnie obudowę steru.
___________________________________
Na zdjęciach pokazałem umiejscowienie zbiorniczka w stosunku do łoża. Jak widać jednak zmieścił się bez problemu. Od dawna mocuję go na wrędze i przesuwam nieco z osi w lewą stronę. zdaje to egzamin i układ działa sprawnie. Na ostatnim zdjęciu jest odpowiedż po co zastosowalem barwioną żywicę.wypełniła ona wszystkie szparki które zostały po piłowaniu otworu pod dławicę. Można to zrobić czystą zywicą ale zostają ślady a tu prawie nie ma :lol:
c.d.n...
A.C.


Załączniki:
wklejenie steru.jpg
wklejenie steru.jpg [ 54.52 KiB | Przeglądane 6379 razy ]
widok zbiorniczka.jpg
widok zbiorniczka.jpg [ 87.61 KiB | Przeglądane 6377 razy ]
dławica.jpg [83.65 KiB]
Pobrane 1086 razy
Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 31 sty 2008, 01:05 
Offline
Asior
Asior
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sty 2006, 22:38
Posty: 3097
Lokalizacja: Wrocław
Dziś też sobie popracowałem :lol:
Wywierciłem otwory we wrędze tylnej i wpasowałem w nie tulejki które bedą mocować przewody chlodzenia i popychaczy. Łatwiej to zrobić kiedy wręga nie jest jeszcze wlaminowana.
Wkleiłem też wstępnie obsadę klapy i uszczelnilem klapę elastycznym klejem do szyb samochodowych. Ten klej po wyschnięciu wygląda jak elastyczna guma i jest bardzo mocny. Powoduje też to, że klapa w obsadzie porusza się bez luzów.
c.d.n...
A.C.


Załączniki:
wręga.jpg
wręga.jpg [ 73 KiB | Przeglądane 6313 razy ]
klapa.jpg
klapa.jpg [ 103.35 KiB | Przeglądane 6313 razy ]
klej1.jpg
klej1.jpg [ 89.05 KiB | Przeglądane 6313 razy ]
klej.jpg
klej.jpg [ 97.21 KiB | Przeglądane 6310 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 01 lut 2008, 01:55 
Offline
Asior
Asior
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sty 2006, 22:38
Posty: 3097
Lokalizacja: Wrocław
Dzisiaj teeż sobie popracowałem , ale o tym dziś nie będzie. :lol:
dziś będzie o stosowaniu klap lub klapy (jednej).
Jak pisałem wcześniej klap używam już od jakichś piętnastu lat i mogę stwierdzić ,że zacząłem je tak na poważnie stosować jako jeden z pierwszych.
Pierwszą klapkę zamontowalem jeszcze w starym silaku we wczesnych latach osimdziesiątych.Jako mechanizmu do pruszania klapy uzyłem kawałka recznej wiertareczki ( takiej zyg-zyg góra dół :lol: ) nawet nieżle to działało ale efekt był mizerny. dużo póżniej zacząłem klapki stosować już w bardziej przemyślany sposób. Po wielu doswiadczeniach doszedlem do wniosku ,że włódce wystarczy jedna srodkowa klapka, a boczna nic nie daje. I nie ma znaczenia czy jest ona zmiksowna ze sterem czy ustawina serwem na stałe. Środkowa klapa wbrew pozorom daje bardzo wiele. Przy dobrym :lol: wyważeniu łodki pozwala na odklejenie łodki od wody przez co prędkość w chwili podniesienia klapy wzrasta w zauważalny sposób. WG mnie są dwa sposoby zwiększenia prędkości: Rasowanie silnika co znacznie zmniejsza jego żywotność, lub właśnie zastosowanie klapy. Oczywiście można zastosować jedno i drugie, ale czasem łodka może tego nie wytrzymać :lol: I odfrunąć :lol: :lol: Klapki stosuje już tak wielu zawodników ,że stały się one normą. Są oczywiście przeciwnicy ich stosowania ale w historii zawsze tacy byli i bedą. Do tej pory są jeszcze na świecie zwolennicy teorii ,że ziemia jest płaska , np samochód jest dziełem szatana :lol:
Z odklejaniem łódki od wody trzeba bardzo uważać i Na prawdę trzeba mieć duże doświadczenie w pływaniu ,żeby móc użyć klap. Nie polecam używania klap na początku drogi przez młodych stażem kolegów. Doswiadczeń w tym temacie trzeba nabierać bardzo powoli.
wielkość mojej klapki w 7,5 : 80x30 wydaje mi się wielkością optymalną. Zbyt wielka klapka niewiele już daje, a niekorzystnie wplywa na stabilność łódki. Niekorzystne są też zbyt duże wychylenia klapy tak w górę jak i w dół. Po całkowitym zmontowaniu mojej klapy pokaże jakie te wychylenia mają być. Na zdjęciach widać klapy w łódkach jednych z najlepszych zawodników na świecie. kol. Videmonta z Francji i kol. Braghieriego z Włoch. to tylko dwa zdjęcia ale tak na prawdę jest ich o wiele więcej. Na tych fotografiach widać ,że działają one tak w górę jak i w dół. Choć ja myślę,że w łódce wystarczy jedna klapa (środkowa). Boczna wg mnie nie ma żadnego wpływu na stabilność łódki, a czasem nawet przeszkadza wybijając łódkę z opymalnego ustawienia.
Do sterowania klapą potrzebna jest niestety aparatura wyposażona w miksery ponieważ użycie klapy sterowanej ręcznie serwam mija się z celem. Jeszcze o tym napiszę
c.d.n...
A.C.


Załączniki:
klapa3.jpg
klapa3.jpg [ 89.69 KiB | Przeglądane 6253 razy ]
klapa1.jpg [36.65 KiB]
Pobrane 962 razy
klapa 2.jpg
klapa 2.jpg [ 88.54 KiB | Przeglądane 6251 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 01 lut 2008, 09:57 
Offline
Asior
Asior
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 03 sty 2007, 20:40
Posty: 654
Lokalizacja: Konin/Poznań
Jak widac koledzy uzywaja 2 klap i sadze ze jest to przydatne moze nie w balansowaniu łódki ale lepiej pozwala nam klapka boczna ustawic model w zakretach. Sam nie probowalem tego ale w nowej lodce bede mial 2 klapki wiec bede wtedy wiedzial sam troszke wiecej


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 02 lut 2008, 01:00 
Offline
Fachowiec
Fachowiec

Dołączył(a): 18 lut 2006, 22:12
Posty: 246
wiem, ze moja łódka nie pływa tak szybko jak pływała kiedyś u Videmonta, ale nigdy nie używałem klapy - nie było potrzeby
Zobaczymy co będzie jak dostanie dobry silnik i nitro
A nowa będzie bez klap, nie widzę potrzeby


Załączniki:
Obraz 333.jpg
Obraz 333.jpg [ 173.83 KiB | Przeglądane 6194 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 02 lut 2008, 02:10 
Offline
Asior
Asior
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sty 2006, 22:38
Posty: 3097
Lokalizacja: Wrocław
Wczoraj oblaminowałem obudowę steru i klapy a dziś wkleiłem wręgę tylną.
Przed wklejeniem wręgi wstępnie zamocowalem popychacze i prowadzenie chłodzenia.
c.d.n...
A.C.


Załączniki:
laminowanie.jpg
laminowanie.jpg [ 106.5 KiB | Przeglądane 6192 razy ]
klejenie.jpg
klejenie.jpg [ 118.07 KiB | Przeglądane 6191 razy ]
mocowanie.jpg
mocowanie.jpg [ 70.84 KiB | Przeglądane 6188 razy ]
mocowanie2.jpg
mocowanie2.jpg [ 87.17 KiB | Przeglądane 6186 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 06 lut 2008, 00:49 
Offline
Asior
Asior
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sty 2006, 22:38
Posty: 3097
Lokalizacja: Wrocław
Ostatnio troszkę sobie popracowalem :lol:
Wlaminowałem wręge tylną do kadłuba, użyłem do tego niezawodnej taśmy od Havla. powklejalem i poskręcałem na gotowo przepusty chłodzenia i popychaczy.przed laminowaniem powykręcałem je i teraz miałem mały problem ze skreceniem( brak dostępu ),ale się udalo.
c.d.n...
A.C.


Załączniki:
wręga.jpg
wręga.jpg [ 91.98 KiB | Przeglądane 6111 razy ]
chłodzenie.jpg
chłodzenie.jpg [ 109.59 KiB | Przeglądane 6108 razy ]
chłodzenie 2.jpg
chłodzenie 2.jpg [ 108.92 KiB | Przeglądane 6109 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 06 lut 2008, 23:13 
Offline
Fachowiec
Fachowiec
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 02 mar 2006, 02:37
Posty: 327
Lokalizacja: Warszawa
Tego od Wawla?? :D

_________________
Nie popełnia błędów ten, co nic nie robi.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 08 lut 2008, 00:03 
Offline
Asior
Asior
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sty 2006, 22:38
Posty: 3097
Lokalizacja: Wrocław
Pomalutku zaczynam wchodzić w etap budowy ,który najbardziej lubię.
Zaczynam mocować w kadłubie serwa popychacze itp i wszystko to trzeba spasować bez luzów i oporów. Nie jest to wbrew pozorom łatwe, ale trzeba to zrobić dobrze, bo ze złego mocowania detali biorą się defekty. Co z tego ,że cała łódka zrobiona jest dobrze, a np drucik od popychacza jest za słaby to i tak łodka stanie :cry: i po wyniku.
Dzisiaj przykleiłem podstawki serw i przylaminowałem je do kadłuba.
Przylaminowłem też mocowanie obu popychaczy do kadłuba. mocownie jest wykonane z profilu aluminiowego, który udało mi się dopasować do srednicy rurki zewnętrznej popychacza. Dodatkowo rurka zostanie przymocowana do profilu opaskami plastikowymi.
szczegóły na zdjęciach.
c.d.n...
A.C.


Załączniki:
mocowanie.jpg
mocowanie.jpg [ 64.21 KiB | Przeglądane 6325 razy ]
mocowanie.2jpg.jpg
mocowanie.2jpg.jpg [ 108.12 KiB | Przeglądane 6328 razy ]
laminowanie.jpg
laminowanie.jpg [ 103.77 KiB | Przeglądane 6326 razy ]
laminowanie.2jpg.jpg
laminowanie.2jpg.jpg [ 104.12 KiB | Przeglądane 6328 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 09 lut 2008, 11:15 
Offline
Fachowiec
Fachowiec
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 maja 2006, 20:55
Posty: 252
Lokalizacja: Trzebnica
Witam.

Zgodnie z sugestią Andrzeja przenoszę swoje pytanie z PW na forum.

Andrzej.
Czy przepusty sam wykonujesz, czy też kupujesz gotowe ?
Jaką mają średnicę wewnętrzną ?
Gdzie je można ewentualnie nabyć i po ile ?


Piotrek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 10 lut 2008, 12:08 
Offline
Wrocław Team
Wrocław Team

Dołączył(a): 18 lut 2007, 22:32
Posty: 94
Lokalizacja: Wrocław
--------------


Ostatnio edytowano 05 lut 2017, 22:08 przez piotrj, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 10 lut 2008, 12:12 
Offline
Asior
Asior
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sty 2006, 22:38
Posty: 3097
Lokalizacja: Wrocław
Dzisiaj będzie o cięgnach sterujących pracą silnika.
Rózne są sposoby ich mocowania w kadłubie jeden ze sposobów to puszczenie ich na wprost nad lub pod zbiornikiem, drugi sposób to puszczenie cięgien po bokach kadłuba obok zbiornika. oba mają zwolenników i przeciwników. Ja swoje cięgna montuję po bokach. Wydaje mi się ,że jest to sposób bardziej praktyczny j nie powoduje utrudnień w wyjmowaniu zbiornika. Ważne z czego te cięgna są zrobione. W moich łódkach od dawna stosuję linkę stalową śr 1,5mm w podwójnym pancerzu. Jako pancerz stosuję wężyki używane w pneumatyce przemysłowej. Materiał z którego są zbudowane jest elastyczny, odporny na chemię, drgania, jest łatwy w montażu i pozwala na precyzyjne sterowanie dźwigniami bez luzów. Linka użyta jako cięgno jest praktycznie niezniszczalna. jako końcówek popychaczy używam tylko i wyłącznie snipków Profil Serwice z Łodzi. Są niezawodne wykonane najlepiej ze wszystkich znanych mi końcówek. Do łączenia snipków z linką używam własnoręcznie zrobionych łączników. składają się one ze śrubki M3 bez główki i kawałka rurki mosiężnej.
Część gwintowana jest zaciśnięta wstępnie w rurce z jednej strony i polutowana srebrem. Zdrugiej strony linka cięgna zaciśnięta jest bez lutowania. nie wolno nagrzewać zbyt mocno linki ponieważ staje się ona bardzo krucha i szybko pęka. Zwykłe lutowanie jest wg mnie za słabe linka też potrafi pęknąć w punkcie tuż za lutowaniem. Po wielu doświadczeniach myślę, że zacisk jest najlepszy i najbardziej niezawodny.Wszelkie sztywne cięgna zrobione z drutów czy prętów są bardzo zawodne. wiele razy widziałem popękane dżwigienki przy silnikach czy pourywane popychacze. Zawsze w takim przypadku winna jest fabryka
:shock: nigdy zaś wykonawca :wink: A wystarczy nieco pomyśleć, żeby dojść do wniosku ,że taki popychacz MUSI się urwać, i urwie się na pewno lub spowoduje pęknięcie dźwigienki gażnika. sztywne połączenie wpada w bardzo silne drgania podczas pracy silnika i na dodatek jest dość trudne w montażu w kadłubie W żadnym wypadku nie wolno używać plastikowych fabrycznych cięgien używanych w samolocikach do sterów taki popychacz urwie się na pewno!. Szczegóły wykonania na fotografiach... Nie wygląda to zbyt ładnie ale dla estetyki można zastosować kawałek rurki termokurczliwej i wygląd jest. co ja niniejszym uczyniłem :lol: Do zaciskania można użyć uchwytu tokarki. Mały uchwyt radzi sobie z zaciskaniem bardzo dobrze. Nie stosuję łączników fabrycznych, ponieważ pękają one w miejscu zakończenia gwintu. Uważam ,że moje rozwiązanie jest optymalne niezawodne i proste do wykonania.
c.d.n...
----------------------------
Madmax jeżli masz pytanie co do budowy to zadawaj je tu ze względu na to, że przy mojej odpowiedzi inni też się czegoś dowiedzą. nie mam nic do ukrycia :lol: A może coś podpatrzą i zastosują u siebie :lol: Będzie mi przyjemnie gdy moje "patenciki" zobaczę w innych łódkach :lol:
Co do przepustów to nie wiem ,czy są one do kupienia.Te zrobił Piotr J ( zbieżność inicjałów czysto przypadkowa), wg mojego rysunku ponieważ trzeba było dobrać odpowiednie średnice do pancerza linki. O ile pamiętam , to coś podobnego sprzedaje Frank Werner, być może inni też, ale pewności nie mam.
A.C.


Załączniki:
cięgno.2jpg.jpg
cięgno.2jpg.jpg [ 62.99 KiB | Przeglądane 6599 razy ]
cięgno.1jpg.jpg
cięgno.1jpg.jpg [ 61.71 KiB | Przeglądane 6596 razy ]
cięgno.jpg
cięgno.jpg [ 61.06 KiB | Przeglądane 6586 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 10 lut 2008, 12:56 
Offline
Fachowiec
Fachowiec
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 maja 2006, 20:55
Posty: 252
Lokalizacja: Trzebnica
Dziękuję Piotrze i Andrzeju za odpowiedzi.
Wątek śledzę cały czas - stąd moje pytania :D

P.S. Z kilku patentów na pewno skorzystam ( na razie przy budowie mojego poduszkowca ) - choćby z pomysłu z mocowania linki - w moim przypadku linka i pancerz rowerowy.


Pozdrawiam
Piotrek

_________________
Pozdrawiam
Piotr Juniewicz
POL-566
http://www.rc-trzebnica.cba.pl


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 189 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 13  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL