Dzisiaj będzie o cięgnach sterujących pracą silnika.
Rózne są sposoby ich mocowania w kadłubie jeden ze sposobów to puszczenie ich na wprost nad lub pod zbiornikiem, drugi sposób to puszczenie cięgien po bokach kadłuba obok zbiornika. oba mają zwolenników i przeciwników. Ja swoje cięgna montuję po bokach. Wydaje mi się ,że jest to sposób bardziej praktyczny j nie powoduje utrudnień w wyjmowaniu zbiornika. Ważne z czego te cięgna są zrobione. W moich łódkach od dawna stosuję linkę stalową śr 1,5mm w podwójnym pancerzu. Jako pancerz stosuję wężyki używane w pneumatyce przemysłowej. Materiał z którego są zbudowane jest elastyczny, odporny na chemię, drgania, jest łatwy w montażu i pozwala na precyzyjne sterowanie dźwigniami bez luzów. Linka użyta jako cięgno jest praktycznie niezniszczalna. jako końcówek popychaczy używam tylko i wyłącznie snipków Profil Serwice z Łodzi. Są niezawodne wykonane najlepiej ze wszystkich znanych mi końcówek. Do łączenia snipków z linką używam własnoręcznie zrobionych łączników. składają się one ze śrubki M3 bez główki i kawałka rurki mosiężnej.
Część gwintowana jest zaciśnięta wstępnie w rurce z jednej strony i polutowana srebrem. Zdrugiej strony linka cięgna zaciśnięta jest bez lutowania. nie wolno nagrzewać zbyt mocno linki ponieważ staje się ona bardzo krucha i szybko pęka. Zwykłe lutowanie jest wg mnie za słabe linka też potrafi pęknąć w punkcie tuż za lutowaniem. Po wielu doświadczeniach myślę, że zacisk jest najlepszy i najbardziej niezawodny.Wszelkie sztywne cięgna zrobione z drutów czy prętów są bardzo zawodne. wiele razy widziałem popękane dżwigienki przy silnikach czy pourywane popychacze. Zawsze w takim przypadku winna jest fabryka
nigdy zaś wykonawca
A wystarczy nieco pomyśleć, żeby dojść do wniosku ,że taki popychacz MUSI się urwać, i urwie się na pewno lub spowoduje pęknięcie dźwigienki gażnika. sztywne połączenie wpada w bardzo silne drgania podczas pracy silnika i na dodatek jest dość trudne w montażu w kadłubie W żadnym wypadku nie wolno używać plastikowych fabrycznych cięgien używanych w samolocikach do sterów taki popychacz urwie się na pewno!. Szczegóły wykonania na fotografiach... Nie wygląda to zbyt ładnie ale dla estetyki można zastosować kawałek rurki termokurczliwej i wygląd jest. co ja niniejszym uczyniłem
Do zaciskania można użyć uchwytu tokarki. Mały uchwyt radzi sobie z zaciskaniem bardzo dobrze. Nie stosuję łączników fabrycznych, ponieważ pękają one w miejscu zakończenia gwintu. Uważam ,że moje rozwiązanie jest optymalne niezawodne i proste do wykonania.
c.d.n...
----------------------------
Madmax jeżli masz pytanie co do budowy to zadawaj je tu ze względu na to, że przy mojej odpowiedzi inni też się czegoś dowiedzą. nie mam nic do ukrycia
A może coś podpatrzą i zastosują u siebie
Będzie mi przyjemnie gdy moje "patenciki" zobaczę w innych łódkach
Co do przepustów to nie wiem ,czy są one do kupienia.Te zrobił Piotr J ( zbieżność inicjałów czysto przypadkowa), wg mojego rysunku ponieważ trzeba było dobrać odpowiednie średnice do pancerza linki. O ile pamiętam , to coś podobnego sprzedaje Frank Werner, być może inni też, ale pewności nie mam.
A.C.