Ogólnopolskie forum modelarzy FSR

Ogólnopolskie forum modelarzy FSR
Teraz jest 27 kwi 2024, 20:15

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 131 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 20 lut 2010, 20:16 
Offline
Fachowiec
Fachowiec
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 sie 2009, 14:43
Posty: 256
Lokalizacja: Gdańsk
Oryginalnie to był na siu.... chyba :-)

_________________
Pozdrawiam
Bartek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 20 lut 2010, 21:20 
Offline
Asior
Asior
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sty 2006, 22:38
Posty: 3097
Lokalizacja: Wrocław
Bartek, kwadrat na wałku giętkim 3/16'' powinien mieć 3,5 mm. Jeżeli chodzi o technologię wykonania kwadratowego otworu, jest ona dosyć prosta, ale należy mieć odpowiednie narzędzia.
Wybacz ,ze nie zdradzę szczegółów ale nie zostałem do tego upoważniony ( jeżeli ktoś wie jak to zrobić niech napisze). Na razie mam możliwość wykonania kwadratu o wym 5X5 w niedługim czasie będzie można zrobić otwory kwadratowe we wszystkich wymiarach jakie mogą być nam potrzebne, i we wszystkich materiałach.
Adam. Z tym odkręcanym kokpitem , to ja myślałem ,że Amerykę odkryję, a tu okazuje się że Ty jest już dawno to stosujesz :P
Jako ,że w jakości wykonania łódki podniosłeś,Adamie poprzeczkę bardzo,bardzo wysoko, więc i ja będę musiał się mocno postarać, żeby Ci w tej robocie dorównać :ups: . Nie wiem czy mi sie to uda ,ale próbował będę :jajcarz:
Teraz o budowie naszej łódki.
Dzisiaj troszkę sobie potoczyłem i wykonałem w zasadzie na gotowo, obsadę walka giętkiego oraz zamocowałem we właściwym miejscu wyście tego wału z kadłuba. Zastanawiałem się jak zrobić uszczelnienie wałka giętkiego i umieściłem wałek giętki w tulei teflonowej. Wszystko pokazane jest na fotografiach. Zastosowanie teflonu umożliwia regulację kąta wału bez żadnych problemów. Otwór w tulei teflonowej jest na tyle duży ,że w ogóle nic nie przeszkadza w swobodnym kręceniu się wałka giętkiego. łącznik wałków lekko ślizga się w tulei teflonowej (na styku jest stożek w teflonie). Z uwagi na to że w czasie pracy śruba będzie dociskała wszystko do przodu więc nic się nie zatrze a w srodku będzie zawsze troszke smaru. Być może nie uszczelni to całkowicie układu ale moim zdaniem zapobiegnie dostawaniu się wody do wnętrza tulei. Wydaje mi sie ,ze łącznik wałków może być wykonany z duralu jeżeli nie wytrzyma, to zrobię sobie podobny z mosiądzu. Mosiądz jest cięższy a wytrzymałość tych materiałów jest podobna. W obsadzie wału, za radą Adama zostanie zamontowana panewka z brązu spiekanego z kołnierzem ( zamówiłem i niedługo będe miał odpowiednie panewki). Miejsce łączenia tulei teflonowej i wyjścia wału z kadłuba uszczelnia dodatkowo silikonowa uszczelka. Wszystkie szczegóły widać na zdjęciach
c.d.n.
A.C.


Załączniki:
obsada wału 3jpg.jpg
obsada wału 3jpg.jpg [ 112.47 KiB | Przeglądane 7856 razy ]
obsada wału giętkiego2.jpg
obsada wału giętkiego2.jpg [ 90.72 KiB | Przeglądane 7849 razy ]
obsada wału giętkiego.jpg
obsada wału giętkiego.jpg [ 89.89 KiB | Przeglądane 7853 razy ]
obsada wału widok z tyłu.jpg
obsada wału widok z tyłu.jpg [ 98.6 KiB | Przeglądane 7852 razy ]
obsada wału uszczelnienie.jpg
obsada wału uszczelnienie.jpg [ 97.52 KiB | Przeglądane 7852 razy ]

_________________
Jeżeli posiadasz stary spalinowy silnik modelarski do kolekcji i chcesz go oddać w dobre ręce, daj znać. Omówimy warunki.
Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 20 lut 2010, 23:19 
Offline
Fachowiec
Fachowiec
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 sie 2009, 14:43
Posty: 256
Lokalizacja: Gdańsk
A w std. w tej chińskiej obsadzie ile jest panewek?? 2 szt?? I ogólnie jak jakość pasowania panewek itd (luzy po włożeniu wałka) Zastanawiam się czy nie włożyc do siebie takiej zamiast robionej przeze mnie

_________________
Pozdrawiam
Bartek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 21 lut 2010, 00:03 
Offline
Fachowiec
Fachowiec

Dołączył(a): 26 sie 2007, 19:53
Posty: 306
Jak juz Andrzej napisal, wykonanie kwadratu jest stosunkowo proste, majac odpowiednie narzedzia.
Wystarczy tokarka, wiertlo centrujace, wiertlo normalne, i...... rozwiertak-ale kwadratowy. Kwadratowy????
Zeby to wytlumaczyc. Rozwiertak okragly ma podluzne naciecia. Wprowadzamy go do poprzednio wywierconego otworu, mniejszego o okolo 0,1-0,2 mm, i wkrecamy go powoli maszynowo albo recznie w otwor.
Rozwiertak kwadratowy, jak juz sama nazwa wskazuje jest kwadratowy, i ma ksztalt klina. To znaczy, ze z przodu znajduje sie kwadrat o mniejszym przekroju, a z tylu o wiekszym przekroju. Oprocz tego znajduja sie na nim poprzeczne naciecia, przez co tworza sie jak gdyby "zeby". Rozwiertak wkladamy w poprzednio wywiercony otwor i przepychamy go (oczywiscie nieda sie go wkrecic). Poniewaz przekroj kwadratu jest stosunkowo maly, wiec mozna go przepchac. Wieksze przekroje sa "ciagniete".
Mam nadzieje ze wyjasnilem dostatecznie jak sie wierci kwadraty. :roll: :lol: :roll:

Andrzej z ta poprzeczka nie przesadzaj, kazdy robi po swojemu, a i twoje wykonanie modeli nie musi sie chowac. Przykladem na to sa pozytywne glosy modelarzy z roznych krajow zagranicznych.
I ja ucze sie od ciebie, np. ten maly zbiorniczek, o ktory sie pytasz, jest w modelu umocowany na twoj sposob. Na dole ceownik aluminiowy, a zbiornik umocowany jest 2 sciagaczami kablowymi.
Do czego on sluzy? Jest to pulapka na wode. Bez niego, odpowietrzenie zbiornikow paliwa jest wprost otwarte. W czasie wywrotki, model przewaznie tonie "do polowy", tak ze widac tylko wystajacy dziob z wody. Wtedy najczesciej woda dostaje sie przez odpowietrzenie do zbiornikow paliwa. Po wylowieniu trzeba zbiorniki czyscic od wody.
To jest niepotrzebne jezeli ma sie taka pulapke wody.
Powietrze zasysane jest przez krotki nipel do tego zbiornika, nastepnie powietrze zasysane jest z tego zbiorniczka ze srodka, na zdjeciu widac dlugi nipel, z rurka prowadzaca do srodka zbiornika. Jezeli nawet do zbiorniczka zostanie zassane powietrze z woda, to zostaje ona na dnie, a powietrze bez wody jest dalej zasysane do wlasciwych zbiornikow.
Sprawa jest juz sprawdzona i dziala bezproblemowo.

Twoje rozwiazanie z teflonem tez jest niezle. Czlowiek sie ciagle uczy.

Pozdrowienia AdamC.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 21 lut 2010, 11:44 
Offline
Fachowiec
Fachowiec
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 sie 2009, 14:43
Posty: 256
Lokalizacja: Gdańsk
No teraz jest to jasne. A czym się kierować dobierając odległość śruby od rufy? Sa jakieś procetnowe standardy tak jak w FSR-V lub przy doborze położenia SC??

_________________
Pozdrawiam
Bartek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 21 lut 2010, 14:57 
Offline
Fachowiec
Fachowiec

Dołączył(a): 26 sie 2007, 19:53
Posty: 306
Regul niema. Jedyna "regula" jest polozenie SC. Reszta jest dobierana droga prob. Mozna orientowac sie wedlug gotowych tylnych napedow. Tam polozenie sruby juz jest dane. Zostaje tylko sprawa polozenia steru. Przewaznie jest on umiejscowiony na wysokosci sruby lub lekko za (to odnosi sie do kadlubow mono). W katamaranach mozna spotkac stery usytuowane przed sruba.
Jezeli ktos interesuje sie ta tematyka, trzeba podgladac modele innych zawodnikow na zawodach, lub zagladnac na fotograficzna dokumentacje modeli, np. na mojej stronie.
Pozdrowienia AdamC.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 21 lut 2010, 20:46 
Offline
Kozak
Kozak
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 11 lut 2006, 19:28
Posty: 547
Lokalizacja: Warszawa
Zaskoczyłeś mnie tym "łapaczem wody". S.G.

_________________
PL - 454
mountain454@wp.pl


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 21 lut 2010, 21:21 
Offline
Fachowiec
Fachowiec
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 sie 2009, 14:43
Posty: 256
Lokalizacja: Gdańsk
Tak mi się wydaj, że im dłuższy wał z arufą tym mniejszą śrubę motorek pociągnie, ale za model powinien być szybszy i mniej stabilny... ( o ile sie nie mylę). W mono - elektryki stosują odległość śruby 10-12% długości modelu, ale tam są małe wiatraczki i bardzo duże obroty...

_________________
Pozdrawiam
Bartek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 21 lut 2010, 22:19 
Offline
Fachowiec
Fachowiec

Dołączył(a): 26 sie 2007, 19:53
Posty: 306
Juz pisalem, ze do kazdego modelu trzeba dopasowac srube. Do dlugosci napedu z tylu trzeba rowniez dopasowac jego wysokosc. Dobre ustawienie offa nie jest takie latwe jak w FSR-V.

@ Stasiek- lapacz wody jest bardzo wazny szczegolnie dla benzyniakow. Jedna kropelka wody w gazniku powoduje przerwanie pracy silnika, i pozniejsze dlugie szukanie przyczyny. Lepiej od razu temu przedejsc.

Pozdrowienia AdamC


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 21 lut 2010, 22:44 
Offline
Fachowiec
Fachowiec
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 sie 2009, 14:43
Posty: 256
Lokalizacja: Gdańsk
Dlatego właśnie buduję off-shore, bo jestczym się bawić nad jeziorem, bez szpachli i papieru ściernego.

_________________
Pozdrawiam
Bartek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 22 lut 2010, 10:02 
Offline
Praktykant
Praktykant

Dołączył(a): 17 gru 2009, 22:55
Posty: 195
witam
Kolego Adamie narzędzie do robienia otworów kwadratowych i nie tylko to przeciągacz,który w zależności od obrabianego otworu może być ciągniony lub przepychany.Przeciągacze używa się do otworów przelotowych. Do otworów ślepych różnych ksztaltów używa się elektrodrążarek wglębnych,tylko trzeba zrobić elektrode odpowidniego ksztautu z miedzi lub grafitu.

pozdrawiam Piotr Gajek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 22 lut 2010, 14:53 
Offline
Fachowiec
Fachowiec

Dołączył(a): 26 sie 2007, 19:53
Posty: 306
Czesc Piotrze, ja nienapisalem nic innego niz ty.
Z tym ze staralem sie odpowiedziec na patanie Bartka, w sposob bardzo prosty i zrozumialy i dla innych mlodszych czytelnikow tego forum, ktozy nie sa obeznani jeszcze tak dobrze, z profesionalna technika.
Bartek prosil o podanie mozliwosci zrobienia kwadratu w warunkach domowych.
Elektrodrazalka, w warunkach domowych, jest raczej wiecej problematyczna wiec nie wspominalem o takiej mozliwosci, pomijajac drazenie laserem, lub ciecie strumieniem wodnym.
Zostanmy raczej u prostych rozwiazan, w koncu jestesmy w rubryce "Pierwsze kroki".

Pozdrowienia AdamC.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 22 lut 2010, 15:08 
Offline
Fachowiec
Fachowiec
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 sie 2009, 14:43
Posty: 256
Lokalizacja: Gdańsk
Każdy Ma rację, jak nie uda mi się dostać gotowego mocowania to poszukam przeciągacza

_________________
Pozdrawiam
Bartek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 22 lut 2010, 17:14 
Offline
Asior
Asior
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sty 2006, 22:38
Posty: 3097
Lokalizacja: Wrocław
Praca nad budową posunęła się, lekko do przodu. Wykonałem jedną z najważniejszych czynności przy budowie każdej łódki. Wkleiłem zespół napędowy w kadłub. Czynność ta jest ważna i należy to robić z dużą dozą cierpliwości i bardzo dokładnie. od precyzji wykonania zależeć będzie ,czy łódka będzie dobrze iszybko pływała. Już wcześniej w relacji o V-ce pisałem o tym. Całość MUSI być wklejona możliwie jak najdokładniej wzdłuż osi wału. Wszelkie skrzywienia są niedopuszczalne.
zastanawiałem się jak zamocować wał do kadłuba. Wstepnie chcialem skopiować Twoje rozwiązanie, Adam. Ale po wykonaniu jednej podpory wydała mi się ona bardzo delikatna. Jednak ten motor ma trochę mocy i nauczony wcześniejszymi doświadczeniami z V-łek postanowiłem to wykonać nieco ( wg mnie) mocniej. Poszperałem troszkę w magazynku z roznościami i dobrałem sobie odpowiednio do siebie wymiarami pasujące profile aluminiowe. tak sie zlozyło ,że wszystko pasuje na dosyc mocny wcisk. Po obrobieniu tego wszystkiego na frezareczce, wyszło to co na zdjęciach. Mocowanie wyszło nad zwyczaj mocne. Po skręceniu tego wszystkiego za pomocą śrubek i nakrętek nierdzewnych M3 można było wklejać wał na swoje miejsce.
obniżyłem w maksymalny sposób silnik wraz z przekladnią zamiast sprzęgła zastosowałem sztywny łącznik o wymiarach sprzęgła ( bardzo ułatwia to wklejanie wału).
W elementy mocujące poduszki gumowe wmontowałem małe pręciki śr 2mm dla wzmocnienia montażu słupków w kadłubie. Do wklejenia użyłem kleju montażowego nr 410 firmy 3M. Wg mnie jest bardzo mocny i wytrzymały klej służący do zastosowań profesjonalnych i przez to bardzo drogi, ale za jakość trzeba zapłacić :cry: Można do tego celu użyć oczywiście innych żywic ponieważ całość i tak będzie zalaminowana żywicą epoksydową i tkaniną szklaną.
cały wał napędowy po wzmocnieniu profilami jest bardzo sztywny i na pewno będzie odporny na wszelkie drgania.
Szczegóły na fotografiach.
c.d.n.
A.C.


Załączniki:
mocowanie wału.jpg
mocowanie wału.jpg [ 87.96 KiB | Przeglądane 7480 razy ]
mocowanie walu 2.jpg
mocowanie walu 2.jpg [ 98.15 KiB | Przeglądane 7480 razy ]
mocowanie wału  3.jpg
mocowanie wału 3.jpg [ 119.95 KiB | Przeglądane 7472 razy ]
mocowanie walu 4.jpg
mocowanie walu 4.jpg [ 93.75 KiB | Przeglądane 7466 razy ]
mocowanie walu 5.jpg
mocowanie walu 5.jpg [ 191.39 KiB | Przeglądane 6943 razy ]

_________________
Jeżeli posiadasz stary spalinowy silnik modelarski do kolekcji i chcesz go oddać w dobre ręce, daj znać. Omówimy warunki.
Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 22 lut 2010, 19:13 
Offline
Fachowiec
Fachowiec

Dołączył(a): 26 sie 2007, 19:53
Posty: 306
Czesc Andrzej, pozwol ze i tutaj dodam troche mojej musztardy.
Kazdy buduje swoje lodki tak jak uwaza za najlepsze. U mnie mocowanie walu zrobilem na odkrecanie, w zwiazku z ewentualna wymiana lozysk.
W twoim rozwiazaniu chcesz wal zalaminowac. Mozna i tak, przypuszczam ze jest to nawyk z FSR-V. Jednak tutaj na ten wal niedzialaja zadne zwnetrzne sily, musi on sie tylko przeciwstawic momentowi obrotowemu silnika. Jezeli lozyska walu sa w porzadku, to niema o czym mowic.
Cala sila napedowa od sruby i moment obrotowy od sruby przenoszony jest tylko na naped i zwierciadlo tylne modelu.

Mam rowniez pytanie odnosnie polaczenia walu gietkiego z walem napedu. Jak to chcesz polaczyc? Kleisz czy lutujesz?
Osobiscie takie polaczenia robie na lut cynowy. Jezeli jest zainteresowanie to moge wstawic kilka zdjec z opisem.
Pozdrowienia AdamC.


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 131 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 19 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL