Ogólnopolskie forum modelarzy FSR

Ogólnopolskie forum modelarzy FSR
Teraz jest 27 kwi 2024, 20:36

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 131 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 23 lut 2010, 00:36 
Offline
Asior
Asior
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sty 2006, 22:38
Posty: 3097
Lokalizacja: Wrocław
ADAM.masz rację,że wychodzą ze mnie nawyki z V-łek. :D Ja swój wał zrobiłem nieco mocniej ,ponieważ nie mam jeszcze doświadczenia ,a poza tym pamiętać trzeba ,że tym stateczkiem kierował będzie mój syn Franciszek lat 10, który musi się tego pływania nauczyć, a co za tym idzie ,łódka będzie narażona na tzw "dzwony" więc staram się ją robić nieco mocniej niż potrzeba. Ta budowa służy do nabrania doświadczeń. Ty już je masz. Ja nie. Jak nam się spodobają offshorki to będę budował następną łódkę, być może O 15.
Wszystko okaże się wkrótce.
Co do łączenia wałka giętkiego z trzpieniem, to w planie jest połączenie na klej a dodatkowo na zacisk. W tym zaciskaniu dobry jest kol. Piotr J. Moje trzpienie aktualnie się szlifują i będą gotowe już niedługo. Jeżeli masz jakiś sposób na połączenie to pokaż. Będę ogromnie zobowiązany :D
A.C.

_________________
Jeżeli posiadasz stary spalinowy silnik modelarski do kolekcji i chcesz go oddać w dobre ręce, daj znać. Omówimy warunki.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 23 lut 2010, 10:19 
Offline
Fachowiec
Fachowiec
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 sie 2009, 14:43
Posty: 256
Lokalizacja: Gdańsk
A wałki końcowe pod śrube lepiej hartowac czy zrobic na miękko??

_________________
Pozdrawiam
Bartek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 23 lut 2010, 19:33 
Offline
Fachowiec
Fachowiec

Dołączył(a): 26 sie 2007, 19:53
Posty: 306
Rozszezajac tematyke offow, natrafiamy na dosyc czeste pytanie, czy waly kleic, czy tez lutowac.
Majac dobre (ale i drogie) kleje, mozna waly kleic. Trzeba miec jednak dostatecznie czasu by klej mial mozliwosc porzadnego wytwierdzenia.
Inna metoda jest lutowanie walow, ktora to metode uzywam osobiscie.
Na kilku zdjeciach przedstawiam sposob polaczenia lutowanego.

Aby obydwa waly polaczyc, trzeba je porzadnie oczyscic i pozbawic tluszczu lub olei, ktore moga byc naniesione nawet poprzez dotyk palcow. Do tego celu uzywam kwasu solnego (HCL).
Obrazek


Wal gietki zanuzamy na kilka sekund do kwasu.
Obrazek


Po wyciagnieciu widoczny jest "oczyszczony" kawalek walu.
Obrazek


Koncowke ploczemy od resztrk kwasu pod strumieniem wody, i dobrze suszymy.
Obrazek



Nastepnie smarujemy koncowke pasta do lutowania. Paste ktora uzywam stosuje sie przy lutowaniu miedzianych kolanek instalacyjnych. Zawiera ona juz zmielona cyne.
Obrazek


Calosc nagrzewamy palnikiem, az do stopienia pasty. Trzeba uwazac by nie przegrzac materialu. Chudzi tylko o tzw. pobielenie materialu (naniesienie cyny)
Obrazek

Obrazek


Pobielona koncowka.
Obrazek


To samo robimy wewnatrz walu, oczywiscie nie zanuzamy calego walu do kwasu, tylko smarujemy kwasem wewnetrzne scianki walu, ploczemy, nanosimy paste, i od zewnatrz nagrzewamy palnikiem.
Mozna dodatkowo dodac do srodka walu troche cyny (ale nie za duzo) jako wypelnienie. I tutaj trzeba uwazac by nieprzegrzac materialu, jako ze scianki sa bardzo cienkie.
Obrazek


Po pobieleniu obydwoch czesci, wkladamy centrycznie wal gietki do walu napedu.
Przewaznie z powodu nadbytku cyny na powierzchniach nie wchodza one do siebie. Wystarczy je lekko nagrzac aby cyny stala sie plynna, wtedy mozna je scisnac w jedna calosc. Ewentualnie mozna z gory dodac troche cyny ktora powinna sama wlac sie do srodka, ale przewaznie jest to niepotrzebne, czasami cyna wyplywa, z nadmiaru, na gore.
Zlutowany wal zostawiamy az do ostygniecia w spokoju.
Obrazek


Przy tej pracy trzeba pamietac o bezpieczenstwie szczegolnie przy pracy z kwasem, jak rowniez z palnikiem.
Zanim zaczniemy lutowac wal "na ostro" jest wskazane zrobic sobie proby na boku, to ulatwi pozniejsze lutowanie walu.
Obrazek



Mozliwe, ze ten opis jest dlugi, ale w praktyce, jezeli wszystko jest przygotowane,to takie zlutowanie trwa okolo 5 minut.
Powodzenia AdamC


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 23 lut 2010, 19:38 
Offline
Fachowiec
Fachowiec

Dołączył(a): 26 sie 2007, 19:53
Posty: 306
Cytuj:
A wałki końcowe pod śrube lepiej hartowac czy zrobic na miękko??


Mozna je cementowac, a pozniej szlifowac (utwierdzenie materialu powierzchniowe), ale majac dobry material nietrzeba go hartowac.
AdamC


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 23 lut 2010, 22:27 
Offline
Asior
Asior
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sty 2006, 22:38
Posty: 3097
Lokalizacja: Wrocław
Na zdjęciach,które pokazałeś widać rurki do chłodzenia które pobierają wodę w tradycyjny sposób tak jak w V-kach pod dnem kadluba a(ale moze się mylę?). W sterze jest co prawda pobór wody ,ale mi osobiście wydaje się on za mało wydajny. Mam zamiar pobierać wodę do chłodzenia z dna tuż przy rufie. . Czy uważasz Adam, że to jest dobry pomysł?
A.C.

_________________
Jeżeli posiadasz stary spalinowy silnik modelarski do kolekcji i chcesz go oddać w dobre ręce, daj znać. Omówimy warunki.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 23 lut 2010, 23:30 
Offline
Fachowiec
Fachowiec

Dołączył(a): 26 sie 2007, 19:53
Posty: 306
W tym temacie sa zdania podzielone. Osobiscie pobieram wode z tylnej czesci dna kadluba. Dobrze spostrzegles to na zdjeciach. System jest taki sam jak w FSR-V. Mam 2 obiegi, jeden tylko dla silnika a drugi dla rury, kolektora i polaczenie kolektora z rura.
Wszystkie modele off. budowalem z takim systemem i jak narazie niemialem zadnych problemow, wiec masle ze i dla ciebie bedzie to OK :lol: .
AdamC.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 24 lut 2010, 09:20 
Offline
Praktykant
Praktykant

Dołączył(a): 17 gru 2009, 22:55
Posty: 195
Witam
Andrzej jak glęboki jest ten kwadratowy otwór w tej tuleji i gdzie zamocujesz tulejikę oporową żeby zapobiec wysunięciu śruby z walkiem giętkim.

pozdrawiam Piotr Gajek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 24 lut 2010, 09:22 
Offline
Fachowiec
Fachowiec
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 sie 2009, 14:43
Posty: 256
Lokalizacja: Gdańsk
O ile się nie mylę zamiast tulejki jest ten kanałek po środku wałka. Wkręcasz robaczka i się nie wysune.

_________________
Pozdrawiam
Bartek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 24 lut 2010, 14:43 
Offline
Praktykant
Praktykant

Dołączył(a): 17 gru 2009, 22:55
Posty: 195
witam
Po dokładnym przeanalizowaniu zdięcia tego wałka też doszedłem do takiego wniosku

Piotr Gajek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 24 lut 2010, 16:28 
Offline
Fachowiec
Fachowiec

Dołączył(a): 26 sie 2007, 19:53
Posty: 306
Sluszne przeanalizowanie zdjec. Faktycznie z tylu mam nie robaczka, tylko srubke nierdzewna M 2.5 z lebkiem, ktora dokrecam do oporu. Dlugosc jej jest tak dopasowana ze wchodzi w wciecie walu, ale nie hamuje go. Oprocz tego zabezpieczenia mam dodatkowe w srodku lodki w postaci krazka z robaczkiem wprost na wale gietkim.
AdamC.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 24 lut 2010, 21:04 
Offline
Fachowiec
Fachowiec
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 lut 2006, 21:24
Posty: 233
Lokalizacja: olsztyn
odnośnie używanej stali proponowałbym używanie stali 40HMT którą można kupić od razu zahartowaną i odpuszczoną o twardości 32 HRC . myślę że doskonale będzie się nadawała na obciążone elementy w modelu . zapomniałbym dodać i doskonale się obrabia zwykłymi narzędziami


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 24 lut 2010, 21:31 
Offline
Fachowiec
Fachowiec
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 sie 2009, 14:43
Posty: 256
Lokalizacja: Gdańsk
Chyba lezy u mnie w pracy pare kilo tego... :-)

_________________
Pozdrawiam
Bartek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 25 lut 2010, 01:34 
Offline
Wrocław Team
Wrocław Team

Dołączył(a): 16 lut 2006, 00:21
Posty: 112
Lokalizacja: Wrocław
Witam co do tego lutowania to ja osdobiście zamiast tego stosuje wklejanie na klej o odpowiednich własciwościach uważam ze to dużo prostrza metoda i nie wymaga żadnych narzedzi.A użyłem tego w katamaranie z silnikem 26cm3 i nic sie z tym nie dzieje.Co do tej koncówki pod śróbe to kupiłem wiertło 8mm zatoczyłem i nawierciłem, materiał łatwy do zdobycia w każdym narzedziowym :D
Ja mam troche inaczej rozwiązane chłodznie mianowicie mam uchwyt w którym jest rurka 6 mm która łapie wode za śróbą.
Podoba mi się ta budowa ofszorka 7,5.Jestem ciekaw jak to będzie pływac. :D
POZDRAWIAM ARTUR FEDOR

_________________
GG4631391 FSR-V35.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 25 lut 2010, 12:18 
Offline
Fachowiec
Fachowiec
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 sie 2009, 14:43
Posty: 256
Lokalizacja: Gdańsk
A ten klej to?? coś z serii loctite??

_________________
Pozdrawiam
Bartek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 26 lut 2010, 00:35 
Offline
Wrocław Team
Wrocław Team

Dołączył(a): 16 lut 2006, 00:21
Posty: 112
Lokalizacja: Wrocław
To jest dwuskładnikowy nie pamiętam juz nazwy bo jest kilka podobnych ale wpisz na allegro "płynna stal" jest to klej do metalu.
POZDRAWIAM ARTUR FEDOR

_________________
GG4631391 FSR-V35.


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 131 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 18 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL