Ogólnopolskie forum modelarzy FSR

Ogólnopolskie forum modelarzy FSR
Teraz jest 19 kwi 2024, 15:33

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 131 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 11 lut 2010, 23:46 
Offline
Fachowiec
Fachowiec

Dołączył(a): 26 sie 2007, 19:53
Posty: 306
Srodek ciezkosci (SC) w offach powinien byc jak najnizej polozony. Z uwagi na to, ze kadluby mono posiadaja duze V, umieszczenie zbiornika/zbiornikow w burtach jest niewskazane. To mozna zrobic w kadlubie katamarana.
Dociazenie powinno byc tak samo jak i w FSR-V na lewej burcie, jest to tylko zrownowazenie momentu obrotowego od silnika/sruby. Zrownowazenie mozna rowniez zrobic poprzez klapy trymujace.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 12 lut 2010, 00:11 
Offline
Kozak
Kozak
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 11 lut 2006, 19:28
Posty: 547
Lokalizacja: Warszawa
Adam. Jakie śruby stosuje się do Of-schore 35 z silnikiem 26ccm? S.G.

_________________
PL - 454
mountain454@wp.pl


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 12 lut 2010, 00:51 
Offline
Fachowiec
Fachowiec

Dołączył(a): 26 sie 2007, 19:53
Posty: 306
Jest ich duzo. Srube trzeba dopasowac do modelu, silnika, i warunkow na wodzie. Do odpowiedniej sruby dojdzie sie przez proby. Najbardziej efektywne, co do szybkosci i stabilnosci modelu, okazaly sie sruby 3-lopatowe. Ale i dwulopatowe sa dobre w "odpowiednich" dla nich warunkow.
Kilka przykladow: Octura X 472
Octura X 572
Octura X 670
Propshop 7016/3
ABC G20
ABC G25
MW 3
PSR NB 1
ABC New Heat Racing props H2716/3
H2716
H2718

Mozna jeszcze przytaczac wiecej typow srub, ale to nie da nic, trzeba po prostu probowac.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 12 lut 2010, 10:30 
Offline
Kozak
Kozak
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 11 lut 2006, 19:28
Posty: 547
Lokalizacja: Warszawa
Dzięki. Od czegoś trzeba zacząć. A w Octurach tak duży rozrzut:X472, X572,X670. Cyba że X472 ma trzy łopaty.Może masz namiary gdzie można kupić takie śmigła oprócz M.Ś. na Węgrzech.S.G.

_________________
PL - 454
mountain454@wp.pl


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 12 lut 2010, 11:43 
Offline
Fachowiec
Fachowiec

Dołączył(a): 26 sie 2007, 19:53
Posty: 306
Stasiek, tak jak napisales, od czegos trzeba zaczac.
Jest i tak jak ja napisalem, srube trzeba dopasowac.
W offach nie jest to takie proste jak w FSR-V. W V jest kilka srub ktore pasuja do klasy/ silnika i niemozna duzo zmieniac.
W offach mamy wiekszy wybor srub, bo mozna jeszcze duzo zmian przeprowadzic wprost z ustawieniem napedu, ustawienien steru, klap, i turnfin.
Podana Octura X 472 jest dwulopatowa. Trzylopatowa mialaby oznaczenie X 472/3, ale niema takiej.
Dla informacji podaje dane: skok 1,4 srednica 72.
Octura X 572 : skok 1,5 srednica 72
Octura X 670 : skok 1,6 srednica 70

Odnosnie zakupu srub, to jest kilka handlarzy w Niemczech w Holandii ktorzy sprzedaja takie sruby, oprocz tego mozna sprowadzic ze Stanow, albo jest pare kopii sprzedawanych w Chinach. No i oczywiscie mozna sprobowac wprost u producenta, ale to jest raczej trudniejsza sprawa.

Pozdrowienia Adam

PS -Admin- moze ta dyskusje o srubach itp. przeniesiesz gdzie indziej, by niezasmiecac tematu Andrzeja.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 12 lut 2010, 11:56 
Offline
Asior
Asior
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sty 2006, 22:38
Posty: 3097
Lokalizacja: Wrocław
Przekonuje mnie ten argument o obniżeniu środka ciężkości, i chyba jednak zmienię ten zbiornik .Poszukam czegoś odpowiedniego ( pojemników jest na rynku multum), albo zastosuję takie same jak ma FRANK.
Jeżeli chodzi o s.c., to jak widzę nasze zdania są podobne. Jakoś nie podobają mi się rozwiązania montownia zbiornika paliwa w innym miejscu, niż w punkcie zbliżonym do środka ciężkości. Co do rodzaju srub stosowanych w tych łodkach, to jeszcze będzie o nich. Do tego także dojdziemy :wink:
--------------
Zrobiłem mocowanie zbiorniczka wyrównawczego. Zbiorniczek przymocowany będzie do wręgi przedniej. Głównym elementem mocowania są dwie aluminiowe nitonakrętki M5 i kawałek ceownika aluminiowego. jak już w poprzedniej relacji pisałem, wszędzie tam gdzie to możliwe staram się unikać klejenia na rzecz połączeń mechanicznych. Powoduje to duże obniżenie ciężaru, pozwala zachować czystość i estetykę wykonania, a także przyspiesza w znacznym stopniu budowę. Zbiornik jest zamocowany w kadłubie w sposób rozłączny za pomocą dwóch opasek tzw trixów. Uważam ,że temu kto wymyślił te opaski,należy się co najmniej nagroda Nobla :jajcarz: . W wielu przypadkach, także w naszych łódkach jest najlepszy sposób mocowania elementów. Nitonakrętki z kolei, można użyć nawet do zamocowania silnika. Jest jeden z najbardziej niezawodnych sposobów mocowania jakie znam.
Przetestowałem to już wielokrotnie i nie zdarzyło się jeszcze, żeby taka nitonakrętka zawiodła.
szczegóły na fotografiach
c.d.n...
A.C.


Załączniki:
mocowanie zbiornika.jpg
mocowanie zbiornika.jpg [ 95.79 KiB | Przeglądane 7041 razy ]
mocowanie zbiornika.j2.jpg
mocowanie zbiornika.j2.jpg [ 72.51 KiB | Przeglądane 7041 razy ]
mocowanie zbiornika.3.jpg
mocowanie zbiornika.3.jpg [ 74.21 KiB | Przeglądane 7039 razy ]
mocowanie zbiornika.4.jpg
mocowanie zbiornika.4.jpg [ 75.18 KiB | Przeglądane 7038 razy ]

_________________
Jeżeli posiadasz stary spalinowy silnik modelarski do kolekcji i chcesz go oddać w dobre ręce, daj znać. Omówimy warunki.
Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 13 lut 2010, 12:18 
Offline
Fachowiec
Fachowiec
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 sie 2009, 14:43
Posty: 256
Lokalizacja: Gdańsk
Co do zbiornika to można pokleić samemu z poliwęglanu. Może ktoś wie gdzie można kupić poliwęglan 0,75 mm w ilości 1m kw.

_________________
Pozdrawiam
Bartek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 15 lut 2010, 13:45 
Offline
Asior
Asior
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sty 2006, 22:38
Posty: 3097
Lokalizacja: Wrocław
Bartek. Poliwęglan jako tworzywo w ogóle nie nadaje się na nasze zbiorniki. Wchodzi w reakcję z paliwem i się rozpuszcza. Zbiorniki robi się z polietylenu. Tu jest link:
http://www.mps-mechanik.pl/ mamy tu zastosowania poszczególnych tworzyw.
Po przemyśleniu tego co napisał ADAM i FRANK, postanowiłem zweryfikować nieco projekt, i zastosować jednak dwa mniejsze zbiorniki wg sugestii kolegów. W tym celu udałem sie na poszukiwanie pojemników. znalezienie odpowiednich wcale nie było prostą sprawą. Założyłem sobie ,że pojemniki muszą być przezroczyste i powinny były zrobione z grubego polietylenu. Najpierw chciałem użyć takich pojemników jak FRANK, ale niestety już nie ma w ofercie przezroczystych. Po długich poszukiwaniach znalazłem takie pojemniki jak na fotografii.
Okazały się być solidnie i dokładnie odlane i wg mnie mają idealne wymiary. Zawierały jakis super hiper (podobno) doskonały koncentrat do spryskiwaczy samochodowych. jak go wypróbuję, to powiem czy był dobry :wink: w każdym razie jak na płyn to było to dość drogie, ale czego się nie robi dla tych naszych stateczków :lol: Największy wybór pojemników jest wg mnie w firmach które sprzedają kosmetyki i oleje samochodowe. Moje kupiłem w firmie Halfords, ale w innych wybór jest podobny. Zawartość może się przydać do auta, a zbiorniki jak znalazł :D
Po dorobieniu odpowiednich zamknięć ( korków) pojemniki wg mnie idealnie spełnią swoje zadanie. Uszczelką w tych korkach jest wycięta uszczelka z gumy silikonowej. Taki korek wypróbowałem w zbiorniku od łodki klasy którą Franek pływał w zeszłym sezonie. nalezy tylko wzmocnić z zewnątrz ten kawałek "szyjki " i na pewno takie uszczelnienie zad egzamin. Na razie jeszcze nie zrobiłem baczków na gotowo. Wszelkie króćce i wężyki zostaną wykonane później, w momencie wmontowywania baków na swoje miejsce w kadłubie.
Z racji tego, że pewnych elementów nie opłaca się już wykonywać samemu, doszedłem do wniosku, że niektóre części zostaną na byte droga kupna w wyspecjalizownych firmach, które takie elementy wykonują. Popatrzyłem sobie na rózne strony internetowe, gdzie ogłaszają się producenci takich elementów i znalazłem. Złozyliśmy zamówienie i niedawno przyszła paczka,a w niej parę elementów potrzebnych do budowy. Jako ,że niedługo będę montował cały zespół napędowy, to na fotografiach pokazałem wyjście wału które, min przyszło w tej paczce. Obsada jest wykonana bardzo porządnie. Aż sie nie spodziewałem takiej jakości. I co ważne jak na taki nakład pracy jest bardzo tania. Do tego jest cały wał giętki. Średnica wałka 3/16 cala Kręci się on w rurce teflonowej dławicą jest cienkościenna rurka mosiężna. I tu mam pytanie do Wyjadaczy: ta rurka ma bardzo cienką ściankę. Czy nie dobrze by było włożyc ta mosiężną rurkę w coś jeszcze grubszego np w rurkę aluminiową. Jest do do wykonania, tylko nie wiem czy jest to potrzebne. Co Wy na to?
W pracach nad łódką tez drgnęło. Oprócz zbiorników wlaminowałem wręgę przednią na gotowo. I dopasowałem łoże silnika d kadłuba. W łódkach klasy offshore robi się to o wiele prościej niż V- kach. Nie potrzeba stosować tu sztywnego łącznika służącego do precyzyjnego ustalania osiowości układu. Wystarczy obniżyć silnik jak najniżej w kadłubie i zastosować odpowiedni kąt nachylenia łoża. całość będzie wklejana jednocześnie razem z wałem.
Zaobserwowałem w wielu łódkach offshore, że silnik jest mocowany na drewnianych prowadnicach wklejanych wzdłuż kadłuba aż do rufy. Nie wiem jaki to ma cel. Jedynym racjonalnym wytłumaczeniem jest usztywnienie kadłuba. Ma to chyba sens w przypadku kadłubów wykonanych z poliestru, które zbyt sztywne nie są. W przypadku laminatowego kadłuba z epoksydu z domieszką włókna węglowego takie wzmocnienia moim zdaniem nie sa potrzebne. No i to drewno. jeżeli już zachodzi potrzeba wzmocnień,to można przecież użyć płyty laminatowej, ciężar taki sam a wytrzymałość o wiele większa.
Całość prac wygląda na razie tak jak na ostatniej fotografii.
c.d.n.
A.C.


Załączniki:
zbiornik nowy.jpg
zbiornik nowy.jpg [ 70.05 KiB | Przeglądane 6815 razy ]
zbiornik nowy części.jpg
zbiornik nowy części.jpg [ 88.53 KiB | Przeglądane 6815 razy ]
zbiornik nowy części 2.jpg
zbiornik nowy części 2.jpg [ 76.66 KiB | Przeglądane 6805 razy ]
części walu.obudowa.jpg
części walu.obudowa.jpg [ 79.86 KiB | Przeglądane 6806 razy ]
części walu.obudowa 2.jpg
części walu.obudowa 2.jpg [ 84.12 KiB | Przeglądane 6806 razy ]
części walu.obudowa3.jpg
części walu.obudowa3.jpg [ 79.93 KiB | Przeglądane 6803 razy ]
części walu.jpg
części walu.jpg [ 87.17 KiB | Przeglądane 6802 razy ]
części walu2.jpg
części walu2.jpg [ 79.74 KiB | Przeglądane 6798 razy ]
wklejanie wręgi przedniej 2.jpg
wklejanie wręgi przedniej 2.jpg [ 100.37 KiB | Przeglądane 6802 razy ]
ustawienie silnika.jpg
ustawienie silnika.jpg [ 118.84 KiB | Przeglądane 6798 razy ]

_________________
Jeżeli posiadasz stary spalinowy silnik modelarski do kolekcji i chcesz go oddać w dobre ręce, daj znać. Omówimy warunki.
Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 15 lut 2010, 13:55 
Offline
Fachowiec
Fachowiec
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 sie 2009, 14:43
Posty: 256
Lokalizacja: Gdańsk
Tak już się poprawiłem ( i znowu mądrzejszy) Polietylen lub Polipropylen też daje radę

_________________
Pozdrawiam
Bartek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 15 lut 2010, 14:16 
Offline
Praktykant
Praktykant

Dołączył(a): 20 lut 2006, 23:34
Posty: 115
Stawiam Żywca (oczywiście bez al..), że ten wał nie popracuje dłużej niż 10 min.
1. Wyrzuć teflon ze środka rurki
2. Połącz wał z przekładnią tak jak jest połączony z ośką śruby (na kwadrat)
3. Zaryzykuj i zostaw tak jak jest, na pocieszenie będziesz mi winien ... j.w.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 15 lut 2010, 14:52 
Offline
Fachowiec
Fachowiec

Dołączył(a): 18 lut 2006, 22:12
Posty: 246
połaczenie na kwadrat nie dość że pewniejsze to jeszcze łatwiej i szybciej cały wał wyciągnąć. Z zaciskiem w 7,5 Andrzej L. miał problemy.
A nie lepszy do 7,5 z przekładnią byłby grubszy wał, ten jakoś mizernie wygląda


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 15 lut 2010, 15:41 
Offline
Asior
Asior
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sty 2006, 22:38
Posty: 3097
Lokalizacja: Wrocław
Przyznam się szczerze, że w temacie wałków giętkich, moje doświadczenia są mizerne i chętnie będę słuchał porad fachowców. Ten wałek ma róbość 3/16 cala, co daje średnice ok 5mm w V-kach taka średnica wystarczy aż nadto, w tym przypadku to w zasadzie nie wiem. Widziałem parę takich łodek w których był taki wałek, i nic się z nim nie działo. I takie sprzęgło. Moim zdaniem ( choc moge się mylić) połączenie zaciskowe na sprzęgle jest najlepszym z możliwych połączeń. Poza tym nie jestem w stanie zrobić kwadratu na końcu wałka bez znacznego jego osłabienia. Może ktoś wie jak takie przejście w kwadrat wykonać w prosty sposób? Zbyszek dlaczego Twoim zdaniem nie należy stosować rurki teflonowej w tym wale? Czy masz z tym jakieś złe doświadczenia?
A.C.


Załączniki:
sprzęgło.jpg
sprzęgło.jpg [ 83.7 KiB | Przeglądane 6729 razy ]
sprzęgło 2.jpg
sprzęgło 2.jpg [ 88.07 KiB | Przeglądane 6731 razy ]

_________________
Jeżeli posiadasz stary spalinowy silnik modelarski do kolekcji i chcesz go oddać w dobre ręce, daj znać. Omówimy warunki.
Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 15 lut 2010, 16:32 
Offline
Praktykant
Praktykant

Dołączył(a): 20 lut 2006, 23:34
Posty: 115
Pomyśl, że zaciskasz na skrętce cienkich drucików przeciętą tuleję, która wrzyna się w te cienkie druciki.
Na dodatek te druciki dość mocno się skręcają i wyginają. W efekcie zacisk działa jak szlifierka kątowa.
Można zalutować wałek albo wcisnąć metalową tulejkę a na nią dopiero zacisk.
Ale i tak będzie miało się ochotę rozsypać.
Kwadrat drążysz w tulejce (najlepiej w dobrym warsztacie mechanicznym), którą montujesz na ośce wału tak (samo jak zacisk - tylko w otworze zamiast zacisku jest kwadratowy otwór - byle czym takiego detalu nie zrobisz).

Rurka teflonowa jeśli nie jest dobrze zamocowana na obu końcach najzwyczajniej się obróci i owinie na wale.
Niby to teflon ale jak rozpędzisz motor na grzaniu (brak chłodzenia w wodzie) temperatura wału trącego się o ten teflon potrafi go uplastycznić i odkształcić.
Niektórzy jednak stosują teflon z powodzeniem inni z powodzeniem nie stosują.
Ja osobiście zawsze miałem problemy z zaciskami i tymi rurkami teflonowymi - bez nich wszystko działa bezproblemowo.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 15 lut 2010, 17:24 
Offline
Fachowiec
Fachowiec
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 sie 2009, 14:43
Posty: 256
Lokalizacja: Gdańsk
Zależy w jakim silniku. 7,5 to nie 15. To rozwiazanie od dawna stosują chińczycy i nie tylko. Elektrodrążenie w stali hartowanej jest stosunkowo drogie ze wzgledu na konieczność dorabiania elektrody. Na wał 1/4 cala można kupić gotowe tulejki w kwardratem w środku

_________________
Pozdrawiam
Bartek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 15 lut 2010, 17:32 
Offline
Praktykant
Praktykant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 07 wrz 2006, 20:41
Posty: 120
Lokalizacja: Hannover
Andrzej,
jeżeli ty z napęd jeździć wola jest niejaka 4,8mm fala do mizerny , ja prom z 6,35mm.
Direkt - bezpośredni może ty z 4,8mm jeździć , więc daje to żaden problem

_________________
Frank


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 131 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5 ... 9  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 6 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL