Ogólnopolskie forum modelarzy FSR

Ogólnopolskie forum modelarzy FSR
Teraz jest 28 mar 2024, 13:08

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 15 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 18 paź 2010, 10:16 
Offline
Fachowiec
Fachowiec
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 maja 2006, 20:55
Posty: 252
Lokalizacja: Trzebnica
Witam.

Potrzebuję informacji ( za mało mam doświadczenia praktycznego ) opartej najlepiej o dokonane własne pomiary :

Jaką maksymalną temeraturę osiąga silnik żarowy ( oczywiście poniżej progu zniszczenia silnika ) ?
Jaką maksymallną temperaturę osiąga silnik benzynowy ?

Potrzebuję dobrać scalony czujnik temperatury. Od ręki są dostępne do 100 stopni ( ale to za mało ), trochę trudniej - ale są - do 125 stopni, zaś do 150 stopni można szukać ze świeczką w ręku. Oczywiście mogę wziąść termoparę - ale koszt czujnika i układu "dobijają" i mija to się z celem.

_________________
Pozdrawiam
Piotr Juniewicz
POL-566
http://www.rc-trzebnica.cba.pl


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 18 paź 2010, 12:52 
Offline
Fachowiec
Fachowiec
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 08 lut 2008, 21:30
Posty: 226
Lokalizacja: Gdansk
madmax napisał(a):
Witam.

Potrzebuję informacji ( za mało mam doświadczenia praktycznego ) opartej najlepiej o dokonane własne pomiary :

Jaką maksymalną temeraturę osiąga silnik żarowy ( oczywiście poniżej progu zniszczenia silnika ) ?
Jaką maksymallną temperaturę osiąga silnik benzynowy ?

Potrzebuję dobrać scalony czujnik temperatury. Od ręki są dostępne do 100 stopni ( ale to za mało ), trochę trudniej - ale są - do 125 stopni, zaś do 150 stopni można szukać ze świeczką w ręku. Oczywiście mogę wziąść termoparę - ale koszt czujnika i układu "dobijają" i mija to się z celem.


W instrukcjach do silnikow zwykle pisza by nie przekraczac 100stopni.
W mojej telemetrii stosuje czujnik dallasa do 125 stopni. (czujnik kosztuje do 10 zlotych) Wydaje mi sie ze nie potrzebujesz czegos co mierzy wiecej. Jesli na blacie wyskoczy ci 125 to czas sie zatrzymac :)


Troche na temat tu:
http://pfmrc.eu/viewtopic.php?t=13200

_________________
pozdrawiam
Daniel
POL-467 FSRV 3,5

Moj modelarski blog: http://pol467.eu


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 18 paź 2010, 15:45 
Offline
Fachowiec
Fachowiec
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 maja 2006, 20:55
Posty: 252
Lokalizacja: Trzebnica
Cyt: "
...docieranie: max. 90 st C
normalna praca: max. 135 st C, optymalnie: 100 - 120 st C ..."

Tylko ponoć przy temperaturze powyżej 100 stopni czujnik DS mocno przekłamuje ( osobiście będe musiał to sprawdzić - akurat mam jeden pod ręką, więc sprawdzę, czy to prawda ). Przymierzałem się do LM35A ( do 150 stopni ) - jednakże jest prawie nie do zdobycia ( chyba, że na zamówienie ). LM35C ma tylko 110 stopni zakresu, LM35D tylko 100. Znalazłem ciekawe rozwiązanie z wykorzytsaniem KTY81, KTY84 ( do 200 lub 300 stopni )- jednakże element jest nieliniowy, więc trzeba ładować do pamięci tabelę z całego zakresu ( co 1 stopień ) lub wyliczać funkcję ar(3) + br(3) + c(r) +d - a to na małym procku nie zawsze się uda.

P.S. Zresztą na razie nie robię typowego układu telemetrii, więc potrzebuję znać faktyczną maksymalną osiągniętą temperaturę silnika. Telemetria - to na przyszłość, jak znajdę ciekawe rozwiązanie na transmisję danych.

_________________
Pozdrawiam
Piotr Juniewicz
POL-566
http://www.rc-trzebnica.cba.pl


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 18 paź 2010, 17:36 
Offline
Fachowiec
Fachowiec
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 08 lut 2008, 21:30
Posty: 226
Lokalizacja: Gdansk
madmax napisał(a):
Cyt: "
...docieranie: max. 90 st C
normalna praca: max. 135 st C, optymalnie: 100 - 120 st C ..."

Tylko ponoć przy temperaturze powyżej 100 stopni czujnik DS mocno przekłamuje ( osobiście będe musiał to sprawdzić - akurat mam jeden pod ręką, więc sprawdzę, czy to prawda ). Przymierzałem się do LM35A ( do 150 stopni ) - jednakże jest prawie nie do zdobycia ( chyba, że na zamówienie ). LM35C ma tylko 110 stopni zakresu, LM35D tylko 100. Znalazłem ciekawe rozwiązanie z wykorzytsaniem KTY81, KTY84 ( do 200 lub 300 stopni )- jednakże element jest nieliniowy, więc trzeba ładować do pamięci tabelę z całego zakresu ( co 1 stopień ) lub wyliczać funkcję ar(3) + br(3) + c(r) +d - a to na małym procku nie zawsze się uda.

P.S. Zresztą na razie nie robię typowego układu telemetrii, więc potrzebuję znać faktyczną maksymalną osiągniętą temperaturę silnika. Telemetria - to na przyszłość, jak znajdę ciekawe rozwiązanie na transmisję danych.


Daj spokoj z ta dokladnoscia. Nawet jesli przeklamuje o 5 stopni to i tak wystarczy. Producent pisze ze czujniki wytrzymuja wyzsze temperatury tylko ze beda zeznawaly ze jest 125 albo przestana odpowiadac ale to tez powinno dac pilotowi na brzegu do myslenia :)
Transmisja danych to chyba najprostsza sprawa. (Patrz moduly FrSky). Na dniach bede przerabial moja telemetrie by pracowala z takim nadajnikiem i odbiornikiem. Moduly wcz na 433 MHz beda na plytkach wylaczone a antenki odkrecone :)

_________________
pozdrawiam
Daniel
POL-467 FSRV 3,5

Moj modelarski blog: http://pol467.eu


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 18 paź 2010, 19:04 
Offline
Fachowiec
Fachowiec
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 sie 2009, 14:43
Posty: 256
Lokalizacja: Gdańsk
Daniel w jakiej instrukcji tak piszą?? Takei info podają tylko w silnikach samochodowych a tam optymalna temperatura to 100-120 stopni.
A taką temperaturę w łódce osiągniesz taką jak ci się zatka rurka chłodzenia lub totalnie spierniczysz sposób pobierania wody spod dna.....Moim zdaniem szkoda czasu, lepiej poświęcić go na dopracowanie łodki, silnika itd.

_________________
Pozdrawiam
Bartek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 18 paź 2010, 20:02 
Offline
Fachowiec
Fachowiec
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 maja 2006, 20:55
Posty: 252
Lokalizacja: Trzebnica
Daniel.
Dlatego potrzebowałem sprawdzonej doświadczalnie informacji, jaka jest maksymalna temperatura silnika.
Dla mnie jest istotne rozwiązanie, aby układ zarejestrował wartość tej temperatury, a nie informację, że został przekroczony próg ( to nie ma być termostat :wink: ).
Co do modułów FrSky - owszem do własnego użytku może i ma to sens. Jednakże nie każdy będzie wymieniał obecny moduł lub przerabiał aparaturę, aby wstawić chiński modulik do np. markowej aparatury. Można owszem wstawić moduł nadawczy z osobnym zasilaniem i jakimś prostym sterownikiem PCM ( pytanie, czy sam goły moduł nadawczy i odbiornik zbindują się) do obudowy, lecz nie zawsze jest miejsce, aby wstawić drugi odbiornik do modelu ( nie mówię tu tylko o łódkach ).

Bartek.
Zgadza się. Jednak jedni mają czas na zabawę z łódkami, a jedni tylko czas na inne rzeczy :D. Więc nie podsumowujmy znowu kolejny temat tą samą puentą, lecz dzielmy się swoją wiedzą.

_________________
Pozdrawiam
Piotr Juniewicz
POL-566
http://www.rc-trzebnica.cba.pl


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 18 paź 2010, 21:12 
Offline
Fachowiec
Fachowiec

Dołączył(a): 30 cze 2007, 23:27
Posty: 384
Lokalizacja: Tychy
Piotr a tak na marginesie, po co Ci to. Wystarczy kupić za kilkanaście zł pirometr i sprawdzić temp zaraz po spłynięciu. A jeżeli już tak bardzo chcesz się pobawić to ten do 100 stopni w zupełności wystarczy, jak przekroczysz tą temp to i tak zagotujesz motor. Jego optymalna temp pracy jest znacznie niższa

_________________
Pozdrawiam
Adrian Tworuszka
POL-484F
Tychy


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 18 paź 2010, 21:51 
Offline
Fachowiec
Fachowiec
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 maja 2006, 20:55
Posty: 252
Lokalizacja: Trzebnica
Adrian.

Teraz już wiem, jaka jest maksymalna temperatura pracującego silnika - mając tą wiedzę mogę sobie dobrać odpowiedni czujnik.
Owszem pirometrem zmierzysz temperaturę po spłynięciu, a więc nie maksymalną w czasie pracy silnika - a ja potrzebuję ją zmierzyć w czasie pływania ( lub latania, czy jeżdzenia ). Zresztą za cenę pirometru uzyskam urządzenie o wiele większej funkcjonalności.
Pytanie po co mi to ? :twisted: Potrzebuję do swojego projektu.

P.S. Już sobie wyobrażam reakcję swojego klienta, gdybym mu w odpowiedzi powiedział: kup se pan termometr bezprzewodowy, itd. :lol:.

_________________
Pozdrawiam
Piotr Juniewicz
POL-566
http://www.rc-trzebnica.cba.pl


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 18 paź 2010, 22:06 
Offline
Fachowiec
Fachowiec

Dołączył(a): 11 maja 2007, 18:51
Posty: 225
Ja uzwam aparature Multiplex Royal Pro co ma wstrojona telemetryje. Jezeli prosto o mierzeniu to czujnik na glowicy wskazuje 45-200C w zaleznosci jak lodka plynie. Zrobilem zawor ktory reguluje za pomocy serwa z nadajnika i sam ustawiam temperature w granicach 75-90C w czasie wyscigu


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 18 paź 2010, 22:12 
Offline
Fachowiec
Fachowiec

Dołączył(a): 30 cze 2007, 23:27
Posty: 384
Lokalizacja: Tychy
Piotr nie pisałeś wcześniej że to robisz dla kogoś :) uważam jedynie że do naszych potrzeb to zbędne urządzenie :roll:

_________________
Pozdrawiam
Adrian Tworuszka
POL-484F
Tychy


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 18 paź 2010, 22:54 
Offline
Asior
Asior
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 03 sty 2007, 20:40
Posty: 654
Lokalizacja: Konin/Poznań
Panowie gdziemierzycie swoją temperaturę?

Meniu

_________________
FSR V-3,5 V-15 PL-446
V3,5/ALPHA/IKARUS2/CMB-VALVOLA-GREEN-RED-BLUE/TUNING MENIU/JR 3810
V15/POTENZA/CMB-RS/NO TUNING/JR 3810

******MISTRZ POLSKI*******
Obrazek
1995/1996/1997/2000/2004/2005/2006/2007/2008/2009/2010/2011/2012


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 19 paź 2010, 10:10 
Offline
Kozak
Kozak
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 05 lut 2007, 01:29
Posty: 490
Lokalizacja: Kraków
Meniu dobrze zadał pytanie. Temperatura pracy silnika a mierzenie temperatury pokrywy płaszcza wodnego to dwie różne rzeczy oczywiście ta druga jest mniejsza.

_________________
Prezes Związku Sportowego Modelarstwa Wodnego w Polsce
http://fsrpolska.pl/


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 19 paź 2010, 13:18 
Offline
Fachowiec
Fachowiec
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 maja 2006, 20:55
Posty: 252
Lokalizacja: Trzebnica
Na głowicy zaraz pod płaszczem wodnym u nasady wylotu spalin. Ale czy to będzie najlepsze miejsce pomiaru i najbliższa prawdziwej ???

    _________________
    Pozdrawiam
    Piotr Juniewicz
    POL-566
    http://www.rc-trzebnica.cba.pl


    Góra
     Zobacz profil  
     
    PostNapisane: 19 paź 2010, 16:02 
    Offline
    Fachowiec
    Fachowiec
    Avatar użytkownika

    Dołączył(a): 27 sie 2009, 14:43
    Posty: 256
    Lokalizacja: Gdańsk
    W silnkach chłodzonych powietrzem jest to dość łatwe : gora karteru lub śweca. w łódce chyba najcieplejszym miejscem będzie świeca zarowa.

    _________________
    Pozdrawiam
    Bartek


    Góra
     Zobacz profil  
     
    PostNapisane: 19 paź 2010, 22:22 
    Offline
    Fachowiec
    Fachowiec

    Dołączył(a): 11 maja 2007, 18:51
    Posty: 225
    jak ustawialem czujnik nad wydechem to bylo 125C
    Cytuj:
    Panowie gdziemierzycie swoją temperaturę?

    Meniu

    A swoja to... pod pacha ))


    Góra
     Zobacz profil  
     
    Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
    Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 15 ] 

    Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


    Kto przegląda forum

    Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości


    Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
    Nie możesz odpowiadać w wątkach
    Nie możesz edytować swoich postów
    Nie możesz usuwać swoich postów
    Nie możesz dodawać załączników

    Szukaj:
    Skocz do:  
    Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
    Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL