Ogólnopolskie forum modelarzy FSR
http://www.fsrv.wroclaw.pl/forum/

Offshore - kompromis pomiędzy mocą a obrotami
http://www.fsrv.wroclaw.pl/forum/viewtopic.php?f=12&t=1288
Strona 1 z 1

Autor:  madmax [ 30 paź 2010, 15:58 ]
Tytuł:  Offshore - kompromis pomiędzy mocą a obrotami

Czy jeżeli miałoby się wybrać pomiędzy dwoma silnikami:

- pierwszy ma dwa razy mniejsze obroty w porównaniu z drugim lecz dwa razy większą moc - to w przypadku offshore - który lepiej silnik wybrać ?

P.S. Na razie są to tylko rozważania teoretyczne :D .

Autor:  AdamC [ 31 paź 2010, 00:03 ]
Tytuł:  Re: Offshore - kompromis pomiędzy mocą a obrotami

Czesc,
takie dane o silnikach nie wystarczaja do odpowiedniego doboru.
Jezeli to silniki o mniejszej pojemnosci (3,5 lub 7,5), to potrzebujesz przekladnie, co raczej wskazuje na wybor silnika o wyzszych obrotach.
Silniki o poj. 15 , 26 , 35 pracuja bez przekladni. Ze wzgledu na to ze sa to modele ze sruba polzanuzona, i silniki latwiej wchodza w obroty, to lepiej wybrac silnik o wyzszych obrotach. W mysl zasady "z obrotami wzrasta moc".
Silniki z wiekszym momentem potrzebujesz do modeli V, tzn. ze sruba calkowicie zanuzona.
Chyba logiczne.
Pozdrowienia
Adam.

Autor:  madmax [ 31 paź 2010, 11:26 ]
Tytuł:  Re: Offshore - kompromis pomiędzy mocą a obrotami

Dziękuję Adam za wstępne wyjaśnienia.
Moje nieprecyzyjne pytanie się wzięło w sumie stąd, iż zobaczyłem w sieci na zdjęciach w offshorach z silnikami benzynowymi ( a więc > =26ccm ) przekładnię zwiększającą obroty. Jak pamiętam z modelarstwa lotniczego zwykły silnik benzynowy ma obroty do 8000 rpm.
Czy wersje wodne dużo szybciej kręcą ( żarowe to wiem na pewno, że tak ) ?
Bo jeżeli tak - to zastanawiam się, czy ta przekładnia coś jeszcze polepszy ?

Autor:  AndrzejD [ 31 paź 2010, 18:57 ]
Tytuł:  Re: Offshore - kompromis pomiędzy mocą a obrotami

Cześć Piotrek.
Oczywiście że o wiele szybciej :shock:
Masz tu na przykład:
http://www.quickdrawengines.com/Page_9.html

Pozdrawiam

Autor:  henvis [ 01 lis 2010, 09:56 ]
Tytuł:  Re: Offshore - kompromis pomiędzy mocą a obrotami

Kazda przekladnia odbiera moc slnika, a zwiekszajaca obroty to o wiele wiecej. W FSRV z malymi motorkami zakladaja ja z koniecznosci, bo wpelni zanuzona sruba nie dziala efektywnie na obrotach 35 000 (gdzie moc takiego silnika jest najwieksza). Kazdy silnik jak i sruba maja swoje najefektywniejsze obroty, na to trzeba uwazac i tylko z wielkiej koniecznosci uzywac przekladnie. Tak sobie pomyslalem... :)

Autor:  AdamC [ 01 lis 2010, 21:09 ]
Tytuł:  Re: Offshore - kompromis pomiędzy mocą a obrotami

Dobrze rasowane silniki benzynowe (26 ccm) moga osiagnac nawet do 21000 obr/min.
Takie silniki bez przekladni sa uzywane w offach (jak wyzej juz pialem sruba polzanuzona lepiej wchodzi w obroty), dlatego taki silnik ma wykorzystanie w tej klasie.
Silniki 26 ccm z przekladnia widzialem rowniez, ale nie w klasie O, tylko w klasie V. Tam wykorzystany jest duzy moment obrotowy silnika co pozwala na zastosowanie przekladni zwiekszajacej obroty.
Takie modele startuja w Holandii, lecz w klasie V 35 pokazywaly srednie wyniki. Od przyszlego roku wchodzi jednak klasa 27 ccm, i moim zdaniem te modele beda mialy wieksze powodzenie w swojej klasie (ale chodzi tylko o klase V).
W offach, jak juz pisalem, niewidzialem takiego zastosowania.

Adam.

Autor:  madmax [ 02 lis 2010, 10:40 ]
Tytuł:  Re: Offshore - kompromis pomiędzy mocą a obrotami

Tak się zastanawiam, czym konstrukcyjnie się różnią silniki benzynowe od siebie ( tego samego producenta, ten sam model tylko jeden wersja dla samolotów, drugi do łódek ), że jeden kręci tylko 8 tyś, drugi zaś co najmniej dwa razy tyle ?

Autor:  Bartek [ 02 lis 2010, 15:08 ]
Tytuł:  Re: Offshore - kompromis pomiędzy mocą a obrotami

A jaka firma robi motorki do samolotów i łodek?. Seryjne, najtańsze zenoah kreca ok 12-14 tys obrotów. Oczywiście jak dasz duże śmiglo to kręci 8000. Jak włożysz duża srube to pod obciażeniem też tak będziek ręcił. Poza tym w łodkach używamy rur rezonasowych, w samolotach uzywaja zazwyczaj zwykłe tłumiki.
A kolejna sprawa producenci często gęsto maja bujna wyobraźnię. Np novarossi 3 porty ten sam wał i cała reszta do łodki i samochodu: w samochodowej wersji ma 2 ps a w wodnej 2,7 oczywiście wg danych producenta, bo na hamownii ma pewnie z 1,3 ps - kiedyś były testy na stronie abmods.com. Ogólnie moim zdaniem tańsze silniki benzynowe mają doś mało mocy i niskie obroty niezależnie od wersji, dopiero w rękach doświadczonych modelarzy pokazują coś więcej (wystarczy popatrzeć jak pływają modele RTR made in China z silnikami benzynowymi - zazwyczaj wolniej od fsr std 3,5)

Strona 1 z 1 Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/