Ogólnopolskie forum modelarzy FSR

Ogólnopolskie forum modelarzy FSR
Teraz jest 28 mar 2024, 23:24

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 203 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 14  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 17 lis 2012, 20:44 
Offline
Adept
Adept

Dołączył(a): 12 lut 2006, 22:08
Posty: 60
Witaj Kolego z opolszczyzny.
Masz wiele zapału i tak trzymaj.
Nie wydawaj niepotrzebnie pieniędzy na paliwo firmowe bo jest za drogie(Andrzej C. ma rację)
Jak będziesz potrzebował paliwa to chętnie Ci je podaruję w potrzebnej ilości(chociaż sam nie propaguję tej klasy).I gwarantuję,że będzie świeżutkie jak "bułeczki z piekarni".W razie potrzeby dzwoń 507 010 204.

Pozdrawiam

_________________
PL-450


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 18 lis 2012, 10:15 
Offline
Praktykant
Praktykant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 gru 2009, 13:07
Posty: 197
Lokalizacja: Rozterk, opolskie
Dziękuję za tą wiadomość :jajcarz:
Tak w między czasie :arrow:
Obrazek
Pozdrawiam Piotrek :oczko:

_________________
"Ludzie nie dlatego przestają się bawić, bo się starzeją, lecz starzeją się, bo przestają się bawić"

Pozdrawiam Piotrek
POL 505


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 18 lis 2012, 12:22 
Offline
Wrocław Team
Wrocław Team

Dołączył(a): 07 gru 2007, 19:14
Posty: 175
Lokalizacja: Wrocław
Witam - o doborze wydechów i sprzęgieł, ich charakterystyce, pisałem już 4 lata temu, przedstawiając w 2008 roku na łamach Modelarza model Ajaksa. Podobnie pisałem, jak należy obchodzić się ze swoim pierwszym silnikiem, czego nie należy bez należytej wiedzy i przygotowania robić. Napisałem też w jaki sposób ja po raz pierwszy uruchamiałem i regulowałem silnik. Było też co nieco o "szparze" w stępce. A jak ją "załatać", przedstawiają fotki. Na zaprojektowanie, narysowanie planów i budowę prototypu Ajaksa, poświęciłem prawie rok. Jest to konstrukcja dokładnie przemyślana, wykorzystująca moje i Kolegów z wrocławskiego MDK-u wieloletnie doświadczenie, przede wszystkim pod kątem przyszłego budowniczego. Jest to mimo wszystko wiedza podstawowa, doświadczenie będziesz zdobywał z kolejnymi przepłyniętymi setkami, czy tysiącami okrążeń, oraz wspinaniem się na kolejne stopnie podium!!.
To tyle tytułem wstępu :) .
A teraz na poważnie -
1) przed wklejeniem łoża i wału, pokryj dno i burty przedziału silnikowego od wewnątrz jedną, lub dwoma ( w zależności od jej grubości ) warstwami tkaniny szklanej. Podobnie zrób w przedziale aparatury.
2) sprawdź długość pochwy wału, od czoła łożyska ( po stronie silnika), do końca panewki teflonowej - prawdopodobnie trzeba będzie go skrócić. Porównaj z rysunkiem wykonawczym.
3) aby zachować osiowość wału silnika z wałem napędowym łódki w czasie wspólnego wklejania, należy wykonać przyrząd ułatwiający tą czynność. Jest to wałek np. z duralu o średnicy zewn. około 12 mm i wewnętrznej fi 4 mm, który z jednej strony rozwiercimy na dług. 20 mm na fi 5 mm i nagwintujemy M6. Po odkręcenie z silnika części sprzęgła, koło zamachowe "dociśniemy" naszym przyrządem, a z drugiej strony wsuniemy wystający z pochwy wał napędowy. Długość przyrządu wynosi około 60 mm. Ten przyrząd zapewni nam prawidłowe wklejenie wału.
4) Słupki pod łoże sugeruję połączyć blaszką ( np, mosiężną ) tak jak widać to na fotkach, po wklejeniu zalaminować. Taka konstrukcja zapewnia równomierne rozłożenie naprężeń na znacznie większej powierzchni.
5) należy pamiętać, aby pod kołem zamachowym zostawić wystarczająco dużo miejsca na łatwe założenie paska rozruchowego. Ja to zrobiłem w ten sposób, że po prostu na czas klejenia podłożyłem kawałek balsy grub. 4 mm.
6) jednocześnie, z drugiej strony wału należy zachować odpowiednią jego odległość od dna łódki.
Należy wyciąć ze sklejki grub. np. 3 mm krążek o średnicy 40 mm, z otworkiem w środku fi 4 mm i zakręcić go zamiast śruby. W czasie wklejania krążek powinien opierać się o dno modelu ( a dokładnie o wypełnienie stępki )
7) pewien problem będziesz miał z wklejeniem tulei steru, a to dlatego, że przystosowana jest ona do łódek laminatowych i po prostu część poniżej krążka jest zbyt krótka, a powinna mieć +/- 7 mm. Ja tą tulejkę mam wykonaną z duralu dokładnie wg wymiarów tulejki plastykowej, ale z 7-mio mm końcem pod stępką.

Tyle na niedzielne popołudnie - J.S.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 19 lis 2012, 18:11 
Offline
Praktykant
Praktykant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 gru 2009, 13:07
Posty: 197
Lokalizacja: Rozterk, opolskie
Dorobie coś takiego, tylko muszę dorwać tokarkę :placzek:
Obrazek Obrazek
Pozdrawiam Piotrek :oczko:

_________________
"Ludzie nie dlatego przestają się bawić, bo się starzeją, lecz starzeją się, bo przestają się bawić"

Pozdrawiam Piotrek
POL 505


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 19 lis 2012, 20:29 
Offline
Wrocław Team
Wrocław Team

Dołączył(a): 07 gru 2007, 19:14
Posty: 175
Lokalizacja: Wrocław
Witam
1) O redanach w Ajaksie. Położenie redanów wyznaczają krótkie kreseczki "wypalone" na wręgach. Rozstaw redanów zewnętrznych określiłem na 160 mm i tu jak widzę nie było problemów. Redany wewnętrzne powinny być rozstawione 80 mm i przebiegać równolegle wzdłuż całej łódki. Mimo, że mocno się starałem, nie udało mi się tego utrzymać i na dziobie po prostu "same się ułożyły". Łódka w porównaniu do innych modeli tej klasy, jest znacznie wyższa ( 100 mm na dziobie ) więc stwierdziłem, że może to już nie mieć jakiegoś szczególnego wpływu na jazdę modelu i przykleiłem tak jak widać na wielu fotkach. Gdyby Tobie udało się przykleić je równolegle na całej długości, było by to nowe doświadczenie.
2) O podstawce. Mam bardzo podobną do Twojej i sprawdza się. Wymiary OK. Proponuję wykonać ją ze sklejki o grub. 10 mm. Zabezpieczyłem przez pomalowanie ( rozrzedzoną acetonem ) żywicą.
3) Tuleja (ośka steru). Proponowałbym, aby krążek o śred. 20 mm zrobić grubszy, np. 2 mm, a na obwodzie przy krawędzi sfazować 2/45*, zaś przejście między tuleją, a górną powierzchnią krążka wykonać dużym promieniem - np. r=5 mm. Będzie wielokrotnie mocniejszy, a większy ciężar jest w tym przypadku bez znaczenia.
4) Przyrząd do układu napędowego. Tak właśnie powinien wyglądać. Proponowałbym tylko zmniejszyć średnicę zewn. na fi 16 mm ( aby nie była większa od obudowy łożyska wału ) Po skróceniu całkowitej dług. wału na wymiar 180-185 mm, może okazać się, że obudowa będzie "leżała" na listwach stępki ( i bardzo dobrze ), a większa średnica przyrządu przeszkadzała by w prawidłowym wklejeniu.
Pozdrawiam - J.S.

P.S. W tzw. dawnych czasach w użyciu często, może nawet za często, było powiedzenie "tak trzymać" . W Twoim przypadku jest jak najbardziej na miejscu :D

J.S.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 19 lis 2012, 22:13 
Offline
Praktykant
Praktykant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 gru 2009, 13:07
Posty: 197
Lokalizacja: Rozterk, opolskie
Po poprawkach :arrow:
Obrazek
Dzięki za wskazówki :rogal:
Pozdrawiam Piotrek :oczko:

_________________
"Ludzie nie dlatego przestają się bawić, bo się starzeją, lecz starzeją się, bo przestają się bawić"

Pozdrawiam Piotrek
POL 505


Ostatnio edytowano 19 lis 2012, 22:16 przez pacyfic_77, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 19 lis 2012, 22:14 
Offline
Asior
Asior
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sty 2006, 22:38
Posty: 3097
Lokalizacja: Wrocław
Od podstawki zaczyna każdy :) Ja swoją,którą wykonałem 40 lat temu przechowuję do tej pory ,choć już jej nie używam. :rogal:
Obsada steru musi być przekonstruowana, ponieważ nie zostały uwzględnione panewki, które mają za zadanie 1) uszczelniać, 2) być bezpiecznikiem w momencie uderzenia sterem o przeszkodę. Z uwagi na to ,że są miększe od duralu ,to panewka na dole przejmuje impet uderzenia i nieco skutki amortyzuje. W niewielkim stopniu, ale zawsze... Tak więc w tym swoim projekcie tak na górze jak i na dole musisz dokonać rozwierceń o śr 7mm i głębokości ok 10 mm i będzie ok materiał na panewki, to albo teflon albo inne tworzywo, które łatwo daje się toczyć. Otwór wewnętrzny panewki musi być wykonany bardzo dokładnie ponieważ panewka ma przede wszystkim uszczelniać. Przy montażu końcowym do dławicy trzeba wcisnąć troszkę smaru ,ktory będzie dodatkowym uszczelnieniem.
zdjęcia dławicy można zobaczyć tu:
viewtopic.php?f=12&t=559&start=30
A.C.,

_________________
Jeżeli posiadasz stary spalinowy silnik modelarski do kolekcji i chcesz go oddać w dobre ręce, daj znać. Omówimy warunki.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 19 lis 2012, 22:39 
Offline
Praktykant
Praktykant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 23 gru 2009, 13:07
Posty: 197
Lokalizacja: Rozterk, opolskie
Myślę że tak będzie dobrze :oczko:
Obrazek
Pozdrawiam Piotrek :rogal:

_________________
"Ludzie nie dlatego przestają się bawić, bo się starzeją, lecz starzeją się, bo przestają się bawić"

Pozdrawiam Piotrek
POL 505


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 19 lis 2012, 23:04 
Offline
Wrocław Team
Wrocław Team

Dołączył(a): 07 gru 2007, 19:14
Posty: 175
Lokalizacja: Wrocław
No to powinieneś Piotrze mieć dylemat z tą tulejką steru. Tak jest zawsze kiedy radzi dwoje, a każdy z nich ma inny pogląd na sprawę. Podejrzewam ( jako gość "podejrzliwy" ), że dokładnie i wnikliwie przejrzałeś nie tylko opis, ale i zdjęcia, które powstały w czasie budowy łódki przed prawie 5-ciu laty. Na kilku z nich wyraźnie jest sfotografowana "moja" tulejka, i nie widać tam żadnej panewki teflonowej. A dlaczego?, a dlatego, że wyszedłem z założenia, że tak będzie nie tylko prościej ale i w naszym przypadku lepiej !!! Łódka na wodzie ( treningi i zawody ) spędziła w ciągu 4 sezonów około 20 godzin ( wiem dokładnie, bo notuję czasy pracy silników założonych w tym okresie do modelu ) i nigdy nie zauważyłem kropelki wody w środku. Nawet nie chowam odbiornika do "balonika" gumowego. Patentem ( niestety nie moim ), który zabezpiecza przed przedostawaniem się wody do środka, jest gumowy oring i śred. wewn. fi 4 mm i śred. zewn. fi 7 mm, który jest założony pomiędzy górną powierzchnią rurki, a dolną orczyka steru. W czasie dokręcania orczyka do steru lekko naciskając na orczyk minimalnie zgniatamy gumowy oring i to w zupełności wystarcza !!! proponuję nic nie zmieniać !!! Drugą, bardzo ważną zaletą jest to, że w momencie uderzenia sterem o przeszkodę, wygina się oś steru pod modelem, a nie jak w przypadku konstrukcji z panewkami - w środku między nimi !!! Też sprawdzone ( 2 lata temu na zawodach w Krakowie )

P.S. teraz zauważyłem Twoje poprawki - wg mnie zostaw "po staremu" i jeszcze raz przeczytaj co powyżej i przejrzyj fotki

J.S.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 19 lis 2012, 23:22 
Offline
Asior
Asior
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sty 2006, 22:38
Posty: 3097
Lokalizacja: Wrocław
A to się Panie JANECZKU pospieramy :) Jak świat światem zawsze w łodeczkach panewki stosowaliśmy. Żaden problem z wykonaniem , a na pewno nie zaszkodzi :rogal: . A co do bezpiecznika, to już tyle "dzwonów" w łódkach o wiele większych i o wiele szybszych miałem, że to co napisałem wynika z moich wieloletnich doświadczeń. I tak wg mojej oceny, panewka jest bezpiecznikiem ponieważ, w zasadzie uniemożliwia urwanie steru przy jego podstawie. I to jest jeden z powodów dlaczego należy stosować panewki. Przynajmniej na dole.Ale ta panewka nie może być "symboliczna" i jej ścianka powinna mieć przynajmniej te 1,5 mm,żeby mogła spełniać swoje zadanie.
A.C.

_________________
Jeżeli posiadasz stary spalinowy silnik modelarski do kolekcji i chcesz go oddać w dobre ręce, daj znać. Omówimy warunki.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 19 lis 2012, 23:44 
Offline
Wrocław Team
Wrocław Team

Dołączył(a): 07 gru 2007, 19:14
Posty: 175
Lokalizacja: Wrocław
Andrzeju - spierać się nie będę. Ty masz swoje zdanie, a ja swoje. Dylemat może mieć tylko Piotr ( a szkoda )
A Piotrowi w dalszym ciągu proponuję, aby robił swoją pierwszą łódeczkę dokładnie wg planów - w tym akurat przypadku - planów Ajaksa. Tyle w tym temacie.

J.S.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 20 lis 2012, 15:33 
Offline
Asior
Asior
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sty 2006, 22:38
Posty: 3097
Lokalizacja: Wrocław
W tym temacie jeszcze będzie dużo :D Nic wielkiego się nie stanie jak nie da tych panewek, ale jak da to tez nic się nie stanie. Niech robi jak uważa :jajcarz: Faktem jest ,że łódka powinna być wykonywana "z głową" a akurat w tym wypadku wszystkie wskazówki jak ją zbudować zostały podane jakby "na talerzu" :D Choć ja bym te panewki dał :D .
A.C.

_________________
Jeżeli posiadasz stary spalinowy silnik modelarski do kolekcji i chcesz go oddać w dobre ręce, daj znać. Omówimy warunki.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 20 lis 2012, 16:10 
Offline
Fachowiec
Fachowiec
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 lut 2006, 21:24
Posty: 233
Lokalizacja: olsztyn
ja też zawsze dawałem z tarflenu :wink: pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 21 lis 2012, 14:58 
Offline
Wrocław Team
Wrocław Team

Dołączył(a): 07 gru 2007, 19:14
Posty: 175
Lokalizacja: Wrocław
Witam
O sterze, panewkach itp. : Stwierdzenie Andrzeja - cytuję - Jak świat światem zawsze w łodeczkach panewki stosowaliśmy. nie jest żadnym technicznym argumentem na tak, lub nie. Ja również dotychczas zawsze panewki stosowałem, a tym razem nie i nadal wszystko jest OK. W dodatku dużo prościej, tylko o wspomnianym gumowym oringu 4x1,5 ( http://www.promasz.pl/oring_20.php ) należy pamiętać !! Poza tym, jak zauważyłem, Koledzy startujący w Standardach łódkami "Profil-service" i stosujący wyposażenie tej firmy, nie używają panewek w tulejach steru, co wyraźnie też widać na fotkach nr 6 i 7, łódki sprzedawanej w sklepie modelarskim - jak np. tu - http://www.modele.sklep.pl/pl/Katalog/L ... azony.html A takich łódek pływa w kraju co najmniej kilkadziesiąt !!!

Do Piotra - jeśli zdecydujesz się na panewki, to powinieneś skorygować wymiary tulei ( ośki ) Jeśli całkowita długość ( wysokość ) ma wynosić 38 mm, to należy zmienić ten wymiar na 34 mm ( bo 34mm plus 2 kołnierze po 2 mm = 38 mm ) , a wymiar 7 mm, na 5 mm. A średnicę wewn. fi 4 mm, na np. 4,5 mm ( dla warstwy smaru, oraz dla uniknięcia ewentualnej niewspółosiowości tulei i panewek ) Myślę, że można też wymiar 7 mm pozostawić, a panewkę montowaną na "dole" wykonać bez kołnierza. Płaszczyzna "oporowa" pióra steru powinna być na równi z dnem łódki. Średnicy fi 6 mm panewek nie zmieniałbym, gdyż nawet firmowe panewki wału, obracającego się około 15 000/min mają też dokładnie średnicę wewn. fi 4 mm, a zewn. fi 6 mm i wszystko jest w porządku.
Sygnalizuję Tobie mały problemik z płetewką przyspawaną do pochwy wału - dla łódek z laminatu jest OK, a dla naszej łódki może okazać się za krótka - trzy otwory fi 2,5 mm mogą przy montażu nie "pojawić" się nad listewkami stępki i nie będzie możliwości założenia przetyczek z pręta fi 2,5 mm. Pomyśl nad sposobem przedłużenia tej płetwy.

Pozdrawiam - J.S.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 21 lis 2012, 18:26 
Offline
Asior
Asior
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sty 2006, 22:38
Posty: 3097
Lokalizacja: Wrocław
AndrzejC napisał(a):
Jak świat światem zawsze w łódeczkach panewki stosowaliśmy.

No fakt, argument techniczny ,żaden. Ale też, jakby panewki były złe, to byśmy ich nie stosowali, "jak świat ,światem" :jajcarz: Ja osobiście w swoich łódkach,wszystko co mogę zrobić sobie sam, robię sobie sam. I takie detale jak stery dławice, łoza itp. wykonuję w warsztaciku wg własnego projektu. Kto nie ma doświadczenia, powinien jak pisze p. JAN, stosować wzory sprawdzone :rogal: i nie kombinować... Choć ja bym te panewki dał :jajcarz:
A o-ring powinien być miękki. Najlepiej sprawdzają się o-ringi silikonowe. Sam takie stosuję, to wiem :rogal:
A.C.

_________________
Jeżeli posiadasz stary spalinowy silnik modelarski do kolekcji i chcesz go oddać w dobre ręce, daj znać. Omówimy warunki.


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 203 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 14  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL