Ogólnopolskie forum modelarzy FSR http://www.fsrv.wroclaw.pl/forum/ |
|
AJAKS FSR STD by Xeo http://www.fsrv.wroclaw.pl/forum/viewtopic.php?f=12&t=2786 |
Strona 1 z 3 |
Autor: | Xeo [ 26 sie 2014, 11:48 ] |
Tytuł: | AJAKS FSR STD by Xeo |
Witam wszystkich, Zgodnie z daną obietnicą otrzymania planów AJAKSa miała być przeprowadzona na forum relacja z jego budowy. Tak czy owak bym taką relację tutaj zamieścił aby koledzy po fachu mogli mnie wspomóc w tych zmaganiach w razie problemów. Biorąc pod uwagę kilka faktów: 1. pierwsza budowa łodzi rc 2. pierwsza budowa w drewnie 3. pierwszy model wykorzystujący silnik spalinowy (z elektrykami mam do czynienia w modelarstwie lotniczym ale również od niedawna) Hm...jakoś sporo tych pierwszych razów wyszło, ale może w ogóle skąd ten pomysł Generalnie modelarstwem od dzieciństwa się interesowałem, a pierwsze kroki stawiałem przy składaniu modeli plastykowych i później kartonowych. Po dłuuugiej przerwie wróciłem do tego zacnego hobby rozszerzając je o możliwość zdalnej kontroli. W zeszłym roku zacząłem od bardziej górnolotnych spraw tzn kupiłem zestaw KIT motoszybowca, którego na początku tego roku z mniejszymi i większymi przygodami oblatałem. Jednakże od zawsze chodziła mi po głowie idea posiadania łódki bo jako wędkarz (od 7 roku życia) zawsze fascynowałem się wodnymi tematami. Stąd też zacząłem również kombinować z połączeniem obu pasji i tak też zrobiłem. kolega z zaprzyjaźnionego forum podarował mi (podobno) nie działającą łódkę zanętową, ale to temat na inne forum (łódeczka jest elektryczna). W tym roku spędzając weekendy nad wodą zapragnąłem zbudować od podstaw łódeczkę, którą mógłbym pośmigać w ciągu dnia po jeziorze dla frajdy. Po przeszukaniu internetu nad możliwościami oraz odpowiedzeniu sobie na pytanie elektyk czy spalina podjąłem szybko decyzję, Jako że lubię szybkość odpowiedź była prosta - SPALINA przeliczając czas pływania vs czas potrzebny na naładowanie lipoli. Wracając do tematu AJAKSa. Jako że lubię wiedzieć na czym stoję przed przystąpieniem do budowy zrobiłem spis niezbędnych gratów potrzebnych zarówno do budowy jak również później do pływania. Przeglądając wątki dotyczące budowy AJAKSa skompletowałem (mam taką nadzieję) większość niezbędnych rzeczy potrzebnych do ich budowy oraz zweryfikowałem ceny poszczególnych pozycji w kilku sklepach internetowych (nie lubię przepłacać) to co mi z tego wyszło zamieszczam poniżej. Nie obyło się bez zagwostek o których będzie również poniżej. KABŁUB
NAPĘD
PRZEDZIAŁ RADIOWY
Skrzynka startowa
Może możecie polecić jakieś ciekawe plany skrzyneczki? Znalazłem w sieci już kilka i jestem na etapie porównywania ich funkcjonalności. Jako "świeżak" nie wiem do końca na co mam zwracać uwagę i robię to na czuja. Może bardziej doświadczona brać modelarska może mi podpowiedzieć na co zwracać uwagę w takiej skrzyneczce? Założenie jest że ma być uniwersalna, tzn służyć zarówno przy łódeczkach jak również w przyszłości samolotach. Kod: Podane ceny dotyczą pojedynczych sztuk/opakowań. Jako że linki do większości niezbędnych gratów potrzebnych do budowy i późniejszego pływania łódeczką w innych wątkach większości są nieaktualne powyższą listę będę na bieżąco updatował celem zachowania wszystkiego w jednym miejscu dla potomności :) Koszty Sumaryczne koszty dotychczas wybranych materiałów wyglądają następująco:
- Modelemax 15,00 zł - Modele.Sklep - zł /Mają darmowy odbiór w Warszawie / - RC4Max 17,00 zł - Nastik 18,00 zł W postach poniżej będę prowadził relację z budowy. Cel jaki sobie postawiłem to zakończenie budowy do końca wiosny 2015. Trochę długi, ale w tzw między czasie mam rozgrzebanych kilka projektów a z budową AJAKSa nie mam zamiaru się spieszyć. LICENCJA Poczytałem dodatkowo sobie na temat licencji bo na większości AJAKSów widziałem oznaczenia zaczynające się od "POL-..." i jako że w planach mam w przyszłości zamiar również sprawdzić swoje umiejętności na zawodach zaczerpnąłem informacji w tym temacie. Na stronie LOKu zostało to jasno opisane: Cytuj: Aby otrzymać licencję należy czytelnie wypełnić wniosek oraz wpłacić odpowiednią kwotę (junior 20,00 zł, senior 40,00 zł) na podane konto bankowe (z dopiskiem jakiej sekcji dotyczy). Nr konta: 57 1240 6074 1111 0000 4995 1211 Biuro Zarządu Głównego Ligi Obrony Kraju ul. Chocimska 14, 00-791 Warszawa Wypełniony i podpisany wniosek oraz ksero potwierdzenia przelewu należy złożyć Komandorowi sekcji lub przesłać na adres ZG LOK. Wniosek i potwierdzenie wpłaty (po zeskanowaniu) można także przesłać na E-mail a.witusik@mazowszelok.pl . Opłaty związane z posiadaniem licencji zawodniczej należy dokonywać co roku, przed rozpoczęciem sezonu. Dla zainteresowanych załączam link do wzoru wniosku. Pozdrawiam, Sebastian =Xeo= |
Autor: | AndrzejC [ 26 sie 2014, 16:18 ] |
Tytuł: | Re: AJAKS FSR STD by Xeo |
Aleś się Kolego , rozpisał . na razie nie zacząłeś jeszcze budowy, więc o łodce nie ma co radzić. Zacznijmy od tej Twojej "skrzynki startowej". Tak na prawdę, to ona nie jest Ci do niczego potrzebna. Wystarczy jak zmajstrujesz sobie podstawkę z rurek od hydrauliki albo ze sklejki. I to ci na początek wystarczy. Żadnych paneli startowych Ci nie potrzeba. Z tego wykazu, który zamieściłeś, potrzebny Ci będzie w miarę mocny rozrusznik, akumulator żelowy 12V, porządny klucz do świec, i ładowarkę już masz Potrzebne Ci będzie trochę narzędzi, a w szczególności klucze imbusowe i wkrętaki, szczypce lekarskie tzw kochery kilka iw róznych rozmiarach, jakieś szczypce uniwersalne itp narzędzia.Wszystko to zapakuj do w miarę pojemnej skrzynki na narzędzia, którą kupisz za grosze w każdym sklepie budowlanym Więcej na początek nie jest potrzebne Na początek tyle. Zacznij budowę, to koledzy pomogą. Do budowy możesz użyć sklejki 2,5. choć 2mm też wystarczy. na poszycie najlepsza jest sklejka 0,8. 1mm jest trochę za gruba. jakbyś nabył zestaw, to w komplecie otrzymałbyś instrukcję i wykaz materiałów potrzebnych do budowy. A tak musisz pytać Na wykupienie licencji zawodnika jeszcze masz czas. O tym pogadamy jak zbudujesz AJAKSA Na razie tyle A.C. |
Autor: | Xeo [ 26 sie 2014, 16:36 ] |
Tytuł: | Re: AJAKS FSR STD by Xeo |
Wielkie dzięki Panie Andrzeju za odpowiedź. Wiem i z góry przepraszam za wielkość posta ale krócej się nie dało Wiem że łatwiej byłoby zakupić zestaw KIT ale jestem upartym człowiekiem i chciałbym zbudować łódeczkę od początku samodzielnie. Relacje z ich budowy są bardzo szczegółowe i po ich analizie doszedłem do wniosku że powinienem dać radę z jej budową. Na początek rozchodzi się sprawa materiałów i podzespołów, które będę kupował najprawdopodobniej za jednym razem, stąd też poszukuję aktualnie odpowiedzi w tej sprawie. Wykorzystaną sklejkę zaraz nadpiszę w pierwszym poście Co do skrzynki to się zgadzam w pełni to jest rzecz dodatkowa, którą zostawiam sobie na "deser". Co do narzędzi to część już posiadam w swojej "pseudo modelarni", co do pozostałych to na pewno będę się zaopatrywał w miarę zapotrzebowania. I tutaj mam pytanie do czego wykorzystujecie kochery? Z licencją dorzuciłem na razie informacyjnie mając w pełni świadomość że to niej jeszcze dłuuuga droga. Pozdrawiam, Sebastian =Xeo= |
Autor: | Wilwaldi63 [ 26 sie 2014, 18:51 ] |
Tytuł: | Re: AJAKS FSR STD by Xeo |
Witamy w klubie STANDARD . Pozdrawiam |
Autor: | Xeo [ 26 sie 2014, 22:44 ] |
Tytuł: | Re: AJAKS FSR STD by Xeo |
Do klubu na pewno dołączę jak będę miał już czym pływać Teraz mogę zastać ewentualnie kadetem ale obiecuję chęci i zapał są aby dołączyć do tego zacnego grona. A tak przy okazji może się zapytam czy są jacyś FSR-owcy z Warszawy i okolic? |
Autor: | pacyfic_77 [ 27 sie 2014, 11:22 ] |
Tytuł: | Re: AJAKS FSR STD by Xeo |
Witam serdecznie i powodzenia w budowie. Po pierwszym poście widać że super się przygotowałeś. Pozdrawiam Piotrek PS. Super wybór na pierwszy model. Jednak Standardy coś w sobie mają |
Autor: | AndrzejC [ 27 sie 2014, 12:17 ] |
Tytuł: | Re: AJAKS FSR STD by Xeo |
zapomniałem jeszcze o "żarzeniu" świecy. Można nabyć tanie urządzonka z akumulatorkiem w środku, ale ja osobiście używam akumulatora żelowego 2V. Do niego podłączam klips do świec na grubych kablach. 2V i duża pojemność dają gwarancję,że świeca będzie prawidłowo świecić przez bardzo długi czas. |
Autor: | Xeo [ 27 sie 2014, 15:54 ] |
Tytuł: | Re: AJAKS FSR STD by Xeo |
Tak też mam zamiar zrobić ze świecą, ale do tego jeszcze kawałek czasu. Niemniej bardzo dziękuję za poradę. W przyszłym tygodniu będę pewnie składał pierwsze zamówienie stąd też porady dotyczące materiałów do budowy będą teraz najcenniejsze |
Autor: | Xeo [ 26 wrz 2014, 22:24 ] |
Tytuł: | Re: AJAKS FSR STD by Xeo |
Witam Mam pytanie co sądzicie o silniku AQUACRAFT - O.S. MAX - .18 Marine Engine? Czy się nadaje do Ajaksa i spełnia wymagania klasy FSR 3,5? Pozdr Sebastian |
Autor: | AndrzejC [ 27 wrz 2014, 08:04 ] |
Tytuł: | Re: AJAKS FSR STD by Xeo |
viewtopic.php?f=2&t=743 Nadaje się. Ale moim zdaniem po porównaniu tych silników, do STD lepszy jest ASP. Przynajmniej ma swoją pojemność i chyba niższą cenę A.C. |
Autor: | Xeo [ 04 paź 2014, 14:25 ] |
Tytuł: | Re: AJAKS FSR STD by Xeo |
Witam, Wczytując się w relacje budowy, studiując plany oraz biorąc pod uwagę fakt że jestem totalnym laikiem w tej kategorii zdecydowałem się na zamówienie tartaku Ajaksa który powinien mi ułatwić stawianie pierwszych kroków Wraz z tartakiem zamówiłem kilka dodatkowych rzeczy które są niezbędne do budowy. Graty przyszły jakiś czas temu i czas się zabrać za budowę. Zacząłem od przygotowania stanowiska oraz wycięcia części. Deskę montażową zrobiłem z sosnowej półki zakupionej w Castoramie (koszt niewielki bo ~40 zł). Jako że półka była zafoliowana to skorzystałem z tej okazji i pod folię włożyłem i przytwierdziłem schemat budowy który znalazł się w zestawie. Zabrałem się za zestaw. Wyciąłem i wyrównałem wszystkie elementy i zgodnie z opisem budowy zabrałem się za budowę. Skleiłem boczne wręgi zgodnie z szablonem Po sklejeniu tego z dziobową wręgą wygląda to następująco Przed wklejeniem wewnętrznych listew wkleiłem wręgę 6 (swoją drogą w zestawie jest małe przesunięcie oznaczeń 5->4a, 6->5), dopasowałem listwy i wkleiłem. . Dalej na tapetę poszły wręgi Stępki oraz dodatkowe listwy boczne Przypasowałem wewnętrzne burty Okazało się że powinienem to zrobić na "sucho" przed wklejeniem wręg ponieważ okazało się że 1. są za krótkie ~6-8mm 2. połowa z wcięć nie pasuje Po krótkiej analizie wyszło że szablon na tekturze został źle wyskalowany do wydruku przez co nie ma zgodności składania elementów. Jako że nie chciałem psuć już wykonanej konstrukcji oraz biorąc pod uwagę ilość czasu jaki był by mi potrzebny na odcięcie i wyszlifowanie miejsc wklejenia listew (kleiłem na żywicę 5-min) postanowiłem wyciąć ze sklejki 2mm nowe elementy odpowiednio wydłużone oraz dopasowane do wręg. elementy prawie gotowe i niebawem wrzucę dalsze zdjęcia z budowy. Przy okazji pochwalę się sercem Ajaksa jakie udało mi się zakupić w atrakcyjnej cenie. A jest to mało używany silnik AQUACRAFT - O.S. MAX - .18 Marine Engine wraz z podstawowym osprzętem. Na razie pozostaje w pudełku i czeka na swoją kolej. Niebawem dalsza część z relacji Pozdr sE |
Autor: | pacyfic_77 [ 06 paź 2014, 10:08 ] |
Tytuł: | Re: AJAKS FSR STD by Xeo |
Tempo super byle tak dalej. Co do pewnych nieścisłości to : 3x pasujemy 1x kleimy |
Autor: | AndrzejC [ 06 paź 2014, 11:02 ] |
Tytuł: | Re: AJAKS FSR STD by Xeo |
Ja już wielokrotnie pisałem,że rysunek z tyłu jest nieco mniejszy. I wszystkie pasowania należy robić do wycięć we wręgach i podłuznicach. Rysunek na kartonie można użyć po to,żeby zachować prostopadłość wręg i podłuznic. . błąd w wydruku nastąpił podczas drukowania, i na początku sam nie wiedziałem,że w ogóle powstał. Myślę, jednak,że nie ma to większego znaczenia, bo sam szkielet jest wypalony idealnie z zachowaniem wymiarów i z uwzględnieniem grubości sklejki i listew. A.C. |
Autor: | Xeo [ 06 paź 2014, 11:42 ] |
Tytuł: | Re: AJAKS FSR STD by Xeo |
pacyfic_77 napisał(a): Tempo super byle tak dalej. Co do pewnych nieścisłości to : 3x pasujemy 1x kleimy AndrzejC napisał(a): Ja już wielokrotnie pisałem,że rysunek z tyłu jest nieco mniejszy. I wszystkie pasowania należy robić do wycięć we wręgach i podłuznicach. Rysunek na kartonie można użyć po to,żeby zachować prostopadłość wręg i podłuznic. . błąd w wydruku nastąpił podczas drukowania, i na początku sam nie wiedziałem,że w ogóle powstał. Myślę, jednak,że nie ma to większego znaczenia, bo sam szkielet jest wypalony idealnie z zachowaniem wymiarów i z uwzględnieniem grubości sklejki i listew. A.C. Jak to się mówi mądry Polak po szkodzie. Bardzo dużo czytałem relacji z budowy oraz wczytywałem się w opis załączony na płytce ale jakoś nie zarejestrowałem tego. Wyszedłem z założenia że powinno to być spasowane ale w moim przypadku dużych szkód to nie narobiło a jedynie będę miał trochę dłuższą łódeczkę. Jako że to moja pierwsza tego typu budowa to liczyłem się i nadal liczę że mogę popełnić jakieś gafy. Na szczęście kupiłem sklejkę 2mm z której wyciąłem nowe dopasowane do mojej łódeczki elementy. Co do dalszej relacji to w sobotę wyszlifowałem stępki oraz skończyłem wycinać i wkleiłem nowe burty wewnętrzne. po wklejeniu Za tydzień kolejny etap prac. Swoją drogą to czy ktoś się nie orientuje gdzie można dostać albo z czego zrobić rurę rezonansową? Dobrze by by było już ją posiadać albo przynajmniej znać wymiary abym mógł dobrze zaplanować pod nią przedział. Szukałem w sieci i jedyne co znalazłem to tłumik do silnika 2,5ccm pozdr sE |
Autor: | Ajaks [ 06 paź 2014, 20:29 ] |
Tytuł: | Re: AJAKS FSR STD by Xeo |
Cześć - podoba mi się Twoja praca, żadnych gaf na pewno nie popełniasz. Nie zawsze wszystko wychodzi od pierwszego podejścia, a czasami i nie od drugiego. Ale na tym forum kilka osób popełniło Ajaksa i możesz być pewny pomocy. Jeśli chodzi o rurę rezonansową, to polecam odpowiednią - http://www.ebay.com/itm/Russian-USSR-vi ... 1c46f1099a . Od tego gościa, tą właśnie rurę zakupił nasz kolega Piotrek ( pacyfik_77 ) i jest zadowolony. Ja również mam w łódce taką samą. Samodzielnie jest bardzo trudno zrobić, nie mając ani doświadczenia, ani możliwości. W tym wypadku zakup jest najpewniejszy. Na tym etapie pamiętaj o wklejeniu wzmocnień - najpierw dwie części nr 13, a potem nr 16. Dobrze byłoby "pogrubić" wręgę nr 0 przyklejając po obwodzie od wewnątrz kawałki listewki 6 x 6 mm. Ten zabieg zwiększy powierzchnię sklejenia rufy z poszyciem dna, pokładu i burt. W dalszej przyszłości należałoby zmienić koło zamachowe i sprzęgło. Doświadczenia z tym motorkiem ma Andrzej ( A C ) Pozdrawiam J.S. |
Strona 1 z 3 | Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ] |
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group https://www.phpbb.com/ |