Ogólnopolskie forum modelarzy FSR

Ogólnopolskie forum modelarzy FSR
Teraz jest 28 mar 2024, 20:54

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 19 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 07 mar 2015, 19:16 
Offline
Asior
Asior
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sty 2006, 22:38
Posty: 3097
Lokalizacja: Wrocław
Z uwagi na to, że nowy sezon i mistrzostwa świata zbliżają się bardzo szybko, trzeba wreszcie wźąć się za robotę i budować nową łódkę. Z racji tego ,że mamy z synem zamiar powalczyć w kategorii O 7,5 więc taką łódkę będziemy budować. W budowie mam zamiar wykorzystać doświadczenia z poprzednich budowanych OF-ów.
Kadłub został wykonany z włókna węglowego i tkaniny szklanej. Odbitka ,jak widać jest bardzo lekka, jak na tak dużą łódkę, ale bardzo sztywna. obie odbitki - pokład i dno zostały sklejone w formie. Na razie zamieszczam zdjęcia kadłuba.
Jeżeli chodzi o konstrukcję tego kadłuba to jest to dość mocno przekonstruowana łódka dostępna na świecie. zmienione zostały gabaryty kadłuba, konstrukcja dna modelu w dość znaczny sposób, a także co ma znaczenie drugorzędne, kształt pokładu. Najważniejszy jest ciężar odbitki . I tu się udało uzyskać dobry wynik. odbitka wykonana jest bez zastosowania pompy próżniowej. Moim zdaniem pompa za bardzo "wysusza" odbitkę kadłuba łódki. A także traci ona na sztywności.
Na razie tyle.
Proszę o krytykę mojej budowy... Chciałem zamieścić temat u "konkurencji",ale jakoś nie mogę się zalogować.Hasła zapomniałem , czy co? :oczko:
A.C.


Załączniki:
nowy OFFSHORE 7,5 1.jpg
nowy OFFSHORE 7,5 1.jpg [ 151.27 KiB | Przeglądane 14355 razy ]
nowy OFFSHORE 7,5 2.jpg
nowy OFFSHORE 7,5 2.jpg [ 163.9 KiB | Przeglądane 14355 razy ]
nowy OFFSHORE 7,5 3.jpg
nowy OFFSHORE 7,5 3.jpg [ 112.81 KiB | Przeglądane 14355 razy ]

_________________
Jeżeli posiadasz stary spalinowy silnik modelarski do kolekcji i chcesz go oddać w dobre ręce, daj znać. Omówimy warunki.
Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 07 mar 2015, 22:49 
Offline
Asior
Asior
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sty 2006, 22:38
Posty: 3097
Lokalizacja: Wrocław
Budujemy... Zacznę od przedniej wręgi. Są, jak zauważyłem różne sposoby wypełniania pustej przestrzeni w przodzie kadłuba. Firmy nie zawracają sobie głowy jakimiś wręgami i przestrzeń pustą wypełniają pianką EPP i to jet sposób najprostszy. Ja buduję moje łódki w sposób tradycyjny, więc jednak wręgę przednią zastosuję. Jak taką wręgę dopasować, już było opisane w poprzednich relacjach, więc teraz tylko fotografia naszej wręgi. Wykonałem ją z laminatu szklanego grubości 1mm prewencyjnie wręga jest usztywniona listwą węglową, która będzie do niej przy laminowana, jak przyjdzie czas klejenia. Do wręgi przymocowany jest zbiornik wyrównawczy. Najprościej jak się da. "Łoże" wykonane jest z kawałka listwy służącej do chowania przewodów elektrycznych. I niezawodne nitonakrętki... Do budowy naszych łódek wg mnie, bardzo się przydają :) Tak jak i "trytki". Gość, który je wymyślił, powinien Nobla dostać :D
Szczegóły na zdjęciach.
I żeby jasność była. Nikomu nie narzucam sposobu i pomysłów moich. I bardzo będę się wystrzegał zwrotów: " trzeba to zrobić tak i tak" ... Niech każdy robi jak chce, a jak komuś "patencik" się przyda, tylko będę się cieszył :rogal:
A.C.


Załączniki:
wrega1.jpg
wrega1.jpg [ 167.37 KiB | Przeglądane 14337 razy ]
wrega 2.jpg
wrega 2.jpg [ 90.59 KiB | Przeglądane 14337 razy ]
wręga 3.jpg
wręga 3.jpg [ 97.28 KiB | Przeglądane 14337 razy ]

_________________
Jeżeli posiadasz stary spalinowy silnik modelarski do kolekcji i chcesz go oddać w dobre ręce, daj znać. Omówimy warunki.
Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 08 mar 2015, 22:58 
Offline
Asior
Asior
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sty 2006, 22:38
Posty: 3097
Lokalizacja: Wrocław
Łoże silnika na dziś. Do napędu tej łódki tradycyjnie zastosowany będzie motor CMB 45 RS. Przekładnię mamy ze starej łódki, tej z relacji o V7,5. Tamta V-ka już nie pływa, ale zespół przekładni jest bardzo dobry i niezużyty. Rama przekładni będzie zamocowana tradycyjnie I tu nic nowego.
Ostatnio zostaliśmy poproszeni z synem, o przetestowanie OFFSHORA- DESPERADO 7,5 firmy Thunder Tiger ( nawiasem mówiąc, łódka całkiem niezła i nieźle jak na zestaw fabryczny, wykonana) Relacja i opis zestawu są w MODELARZU nr1/2015. Franek się wykazał... :rogal:
I w tej łódce łoże silnika łoże silnika zostało zamocowane na super miękkich poduszkach. I moim zdaniem, jest to całkiem niezłe rozwiązanie.
W naszym modelu także zastosowałem najbardziej miękkie poduszki, jakie udało mi się znaleźć.Oczywiście jeżeli takie rozwiązanie okaże się niekorzystne, to mam w zapasie identyczne gumki tylko dużo twardsze i sprzęgło z gumową wkładką. Do połączenia przekładni i wału zastosuję sztywne sprzęgło i dlatego miękkie poduszki.
Szczegóły na zdjęciach.
A.C.


Załączniki:
łoże1.jpg
łoże1.jpg [ 173.94 KiB | Przeglądane 14288 razy ]
łoże 2.jpg
łoże 2.jpg [ 237.37 KiB | Przeglądane 14288 razy ]

_________________
Jeżeli posiadasz stary spalinowy silnik modelarski do kolekcji i chcesz go oddać w dobre ręce, daj znać. Omówimy warunki.
Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 09 mar 2015, 22:37 
Offline
Asior
Asior
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sty 2006, 22:38
Posty: 3097
Lokalizacja: Wrocław
Idziemy po kolei. Dzisiaj dławica. Wykonałem ją z rurki węglowej, nabytej w najbliższym sklepie modelarskim. moim najbliższym sklepem jest MODELE.SKLEP.PL na Zawalnej :) Rurka o śr. 10x7,5 już mi się sprawdziła w O15 więc i tu zastosuję taką samą. osadzona jest w profilu aluminowym o odpowiednich wymiarach W ogóle cala dławica jest zmodyfikowaną kopią tej dławicy, która pracuje bez problemów w O15 od kilku lat. Jedyna zmiana to łożysko igiełkowe HK z tyłu. Jako,że cały zespół napędowy będzie szczelny, więc do smarowania zastosowany będzie tylko jeden nieco większy zbiorniczek na olej. O tym będzie później. W środku kadłuba będzie zastosowany sztywny wał o średnicy 5mm, więc zastosowanie tylko dwóch łożysk tocznych w zupełności wystarczy. Fotografie pokazują wszystko.
A.C.


Załączniki:
dławica 1.jpg
dławica 1.jpg [ 104.93 KiB | Przeglądane 14251 razy ]
dławica 2.jpg
dławica 2.jpg [ 146.84 KiB | Przeglądane 14251 razy ]
dławica 3.jpg
dławica 3.jpg [ 315.58 KiB | Przeglądane 14251 razy ]
dławica 4.jpg
dławica 4.jpg [ 368.85 KiB | Przeglądane 14251 razy ]

_________________
Jeżeli posiadasz stary spalinowy silnik modelarski do kolekcji i chcesz go oddać w dobre ręce, daj znać. Omówimy warunki.
Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 10 mar 2015, 22:00 
Offline
Asior
Asior
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sty 2006, 22:38
Posty: 3097
Lokalizacja: Wrocław
Dziś przyszedł czas na wykonanie wzmocnienia pawęży. Ważna rzecz do zrobienia. Niektórzy o tym zapominają, a wzmocniona rufa to podstawa sterowności łódki. Bo nie może w czasie jazdy ster czy obsada wału "gibać"się, jak same chcą. Dlatego wstępnie wyciąłem z tekstolitu i laminatu gr 1,5mm wręgi które teraz właśnie się sklejają ze sobą. pomiędzy obie wręgi włożyłem kawałek najcieńszej szklanej włókniny. Całość ,jak myślę będzie bardzo sztywna, jak się wklei w kadłub.
Z tyłu tej lodki zostaną zamontowane elementy kupione u Chińczyka. Oczywiście nieco poprawione. Już teraz w obsadzie wału nie ma panewek. Już są łożyska igiełkowe HK 9x5. Ster też zostanie w swoim czasie zmodyfikowany. O tym później będzie. Klapy solidne i sztywne na pewno się sprawdzą. Turnfina zrobiłem samodzielnie z kawałka blachy nierdzewnej, gr.1,5mm ponieważ, chiński wyrób,wydaje mi się za gruby więc chyba i opory byłyby większe. Te wszystkie detale zostały wypróbowane w poprzednich łódkach i się sprawdziły. A poza tym jak na swoją jakość są bardzo tanie i nie opłaca się robić ich we własnym zakresie.
Od kolegi Frankera z Hanowera otrzymałem dwie ładne tulejki służące do odprowadzania wody z kadłuba Danke Schöne. Zamontuję chyba jedną, ale jeszcze to przemyślę
A.C.

p.s. Michał masz szanse się teraz odgryźć :D Wal ile wlezie :jajcarz:


Załączniki:
wzmocnienie pawęży.jpg
wzmocnienie pawęży.jpg [ 149.98 KiB | Przeglądane 14211 razy ]
komplet za rufą.jpg
komplet za rufą.jpg [ 132.85 KiB | Przeglądane 14211 razy ]

_________________
Jeżeli posiadasz stary spalinowy silnik modelarski do kolekcji i chcesz go oddać w dobre ręce, daj znać. Omówimy warunki.
Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 11 mar 2015, 02:17 
Offline
Początkujący
Początkujący

Dołączył(a): 01 sie 2011, 17:50
Posty: 19
Lokalizacja: Gdansk
AndrzejC napisał(a):
(...) osadzona jest w profilu aluminowym o odpowiednich wymiarach (...)


Czy takie profile da sie gdzies kupic, czy to moze autorskie dzielo? :)

Pzdr.
T.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 11 mar 2015, 09:18 
Offline
Fachowiec
Fachowiec

Dołączył(a): 18 lut 2006, 22:12
Posty: 246
Andrzej, dlaczego klapy zwykłe a nie regulowane radiem. Przy regulowanych Franek mogłby w zależnosci od warunków na wodzie "wyciskać z łodki" jeszcze odrobinę wiecej


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 11 mar 2015, 10:11 
Offline
Asior
Asior
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sty 2006, 22:38
Posty: 3097
Lokalizacja: Wrocław
Jeżeli już to regulowany wał. Jak patrzyłem na te wszystkie szybkie OFFy to one pływają na granicy pływalności. Wystarczy moment nieuwagi i odlatujesz. Wg mnie więcej można zyskać za pomocą regulowanego kąta wału. Przy regulowanych klapach bardzo tracimy na stabilności. Nawet się zastanawiałem ,czy nie zmodyfikować chińskiej dławicy, bo to da się zrobić. Ale w tym stateczku na razie tego nie zastosuję. Ta łódka już na tyle jest lekka sama w sobie, ,że i tak ( mam nadzieję) będzie pływać bardzo szybko. na razie koncentruję się na usunięciu wszystkich oporów na wale . O czym jeszcze będzie...
A.C.

_________________
Jeżeli posiadasz stary spalinowy silnik modelarski do kolekcji i chcesz go oddać w dobre ręce, daj znać. Omówimy warunki.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 11 mar 2015, 18:50 
Offline
Asior
Asior
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sty 2006, 22:38
Posty: 3097
Lokalizacja: Wrocław
Odnośnie profili użytych. Kupiłem gdzieś profilaktycznie kawałek takiego profilu jak na zdjęciu z myslą, że może się kiedyś przyda... I przydał się :) Wewnętrzna średnica idealnie pasuje do średnicy rurki. podstawę, która jest wklęsła, z frezowałem na płasko. Za pomocą dwóch śrub M4 przykręciłem do podstaw, które będą wklejone w kadłub. Prosty i skuteczny sposób. Szczegóły na fotografiach.
A.C.


Załączniki:
profil1.jpg
profil1.jpg [ 190.51 KiB | Przeglądane 14130 razy ]
profil2.jpg
profil2.jpg [ 153.36 KiB | Przeglądane 14130 razy ]
profil3.jpg
profil3.jpg [ 124.74 KiB | Przeglądane 14130 razy ]

_________________
Jeżeli posiadasz stary spalinowy silnik modelarski do kolekcji i chcesz go oddać w dobre ręce, daj znać. Omówimy warunki.
Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 11 mar 2015, 23:40 
Offline
Asior
Asior
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sty 2006, 22:38
Posty: 3097
Lokalizacja: Wrocław
Dzisiaj wał napędowy. trudny temat. Przeważnie w OFFach stosowane są walki giętkie na całej długości Po kilkuletnim korzystaniu z pomysłu Adama C, uważam,że nie ma lepszego przenoszenia napędu w Offach jak połączenie wałka giętkiego i sztywnych prętów, gdzie mały kawałek wałka giętkiego jest tylko łącznikiem. W tej łódce tez oczywiście taki wal zostanie zastosowany.
Problem jest w samym wykonaniu takiego wału. Trudno jest uzyskać osiowość wału podczas łączenia elementów. Jako,że nie chcę stosować,żadnych tulejek centrujących więc wymyśliłem sobie inny patencik na prosty wał. Wywierciłem nawiertakiem otworki śr 2mm i za pomocą kołeczków udało mi się ustalić osiowość poszczególnych detali. Wały wyszły proste. jeden wymagał drobnej korekcji. dało się to poprawić na tokarce bez żadnego problemu . Bez tulejek centrujących wal jako cały element daje się bardzo szybko wymienić bez żadnego problemu. Łącznikiem detali jest lut srebrno mosiężny. Wytrzymałość połączenia na zrywanie sprawdziłem wcześniej w tokarce. wg mojej oceny połączenie powinno wytrzymać bez komplikacji. Szczególy jak zwykle na zdjęciach
A.C.


Załączniki:
wał1.jpg
wał1.jpg [ 171.76 KiB | Przeglądane 14097 razy ]
wał2.jpg
wał2.jpg [ 131.74 KiB | Przeglądane 14097 razy ]
wał3.jpg
wał3.jpg [ 111.5 KiB | Przeglądane 14097 razy ]
wał4.jpg
wał4.jpg [ 174.28 KiB | Przeglądane 14097 razy ]

_________________
Jeżeli posiadasz stary spalinowy silnik modelarski do kolekcji i chcesz go oddać w dobre ręce, daj znać. Omówimy warunki.
Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 12 mar 2015, 23:15 
Offline
Asior
Asior
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sty 2006, 22:38
Posty: 3097
Lokalizacja: Wrocław
Przyszedł czas wiercenia pierwszych otworów. Wręga tylna, wzmacniająca rufę po sklejeniu wyszła bardzo sztywna. Wymaga wklejenia,ponieważ po dokręceniu śrub miękka rufa się poddaje i powstają nierówności. Po wklejeniu na stałe wszystkie wybrzuszenia powinny zniknąć. Wszystkie detale za rufą, zostały wstępnie dopasowane . Następna czynność, to wklejenie wręgi na stałe. Wstępnie został dopasowany wał napędowy.Wszystko jak na razie dość dobrze do siebie pasuje, co widać na fotografiach
A.C.


Załączniki:
środek1.jpg
środek1.jpg [ 179.42 KiB | Przeglądane 14060 razy ]
środek2.jpg
środek2.jpg [ 312.02 KiB | Przeglądane 14060 razy ]
rufa.jpg
rufa.jpg [ 193.97 KiB | Przeglądane 14060 razy ]

_________________
Jeżeli posiadasz stary spalinowy silnik modelarski do kolekcji i chcesz go oddać w dobre ręce, daj znać. Omówimy warunki.
Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 13 mar 2015, 10:07 
Offline
Adept
Adept

Dołączył(a): 15 gru 2007, 14:18
Posty: 64
Przedziwne rozwiązania jak dla mnie. Ale co ja tam wiem..


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 13 mar 2015, 10:24 
Offline
Asior
Asior
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sty 2006, 22:38
Posty: 3097
Lokalizacja: Wrocław
Michał. wal ile wlezie :jajcarz: masz prawo. Ale uściślij, w którym miejscu rozwiązanie jest przedziwne? :)
A.C.

_________________
Jeżeli posiadasz stary spalinowy silnik modelarski do kolekcji i chcesz go oddać w dobre ręce, daj znać. Omówimy warunki.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 13 mar 2015, 12:02 
Offline
Adept
Adept

Dołączył(a): 15 gru 2007, 14:18
Posty: 64
Chodzi mi o rozwiązanie przeniesienia napędu. Sztywne sprzęgło , obsada wału w kadłubie na sztywno a silnik na gumach. Drgania z silnika bezpośrednio pójdą na wał po sprzęgle, wał to i może zniesie ale momentalnie zgoli przednie łożysko wału lub tez łożyska przekładni. Bo niby jak to ma pracować? Silnik będzie drgać bo musi a jest na sztywnym kagańcu.. Druga sprawa to lutowany w 2 miejscach wał, zdawało mi się , że jest Pan tego gorącym przeciwnikiem i tylko zabieraki kwadratowe wchodzą w grę?


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 13 mar 2015, 18:31 
Offline
Asior
Asior
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sty 2006, 22:38
Posty: 3097
Lokalizacja: Wrocław
Z tym "znoszeniem" łożysk to gruba przesada.
Bardzo dokładnie przyjrzałem się w jaki sposób połączony jest wał z silnikiem w rzeczonym DESPERADO. Poduszki bardzo miękkie. Po to ,żeby właśnie niwelować wszelkie naprężenia. Jakby cały układ był sztywny, to ewentualnie mogłoby to spowodować uszkodzenie łożyska, choć ja bym bardziej obstawiał ukręcenie wału tuż przy sprzęgle. W testowanym przez nas zestawie DESPERADO, użyto sprzęgła sztywnego. i kompletnie nic z się z tym układem nie dzieje. Działa nawet wtedy, gdy cały wał nie jest wklejony osiowo.W jednej z testowanych łódek montaż był wykonany mało dokładnie ( mieliśmy do sprawdzenia dwa identyczne zestawy ).

O wszelkie naprężenia jestem więc, spokojny. W tym przypadku nic złego się nie stanie . Cały układ został powieszony na miękkich poduszkach, po to, żeby silnik podczas pracy mógł się ustawiać optymalnie do wału sztywnego. Tak naprawdę to nie do końca wiemy, jak ten cały układ zachowuje się podczas pracy. Przy opływaniu tej łódki postaram się zamontować małą kamerę i sprawdzić czy silnik odchyla się w czasie pracy i jak cały ten układ w ogóle się zachowuje na wodzie.

Co do zabieraków kwadratowych to uważam,że każde łączenie jest złem koniecznym. Nie sadzę ,żeby zaciśnięcie wałka giętkiego na kwadrat można wykonać idealnie, bez "bicia" i w osi. Cała operacja jest mało dokładna.A poza tym nasze motorki kręcą się bardzo szybko i nie wydaje mi się, żeby takie łączenie przy bardzo wysokich obrotach, nie powodowało oporów.

Kiedyś nie miałem możliwości dokładnego lutowania wałów, teraz mam, więc stosuję. W praktyce, wielu zawodników nawet nie spawa swoich wałów, a klei, czy lutuje na miękko. I tez takie połączenia zdają egzamin. Nie sądzę, żeby połączenie lutowane na twardo "puściło". To oczywiście okaże się w praktyce. Ale już teraz bez montażu na stałe wszystkich elementów, przy dmuchnięciu w śrubę, cały wał pracuje bardzo dobrze i bez oporów.
Ale jest też wyjście awaryjne jak napisałem mam w zapasie identyczne poduszki, tylko dużo twardsze i "gumowe" sprzęgło o wymiarach identycznych z tym, które jet teraz w łódce. I jakby co, to chwila-moment i zamienię
A.C.

_________________
Jeżeli posiadasz stary spalinowy silnik modelarski do kolekcji i chcesz go oddać w dobre ręce, daj znać. Omówimy warunki.


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 19 ]  Przejdź na stronę 1, 2  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL