Ogólnopolskie forum modelarzy FSR

Ogólnopolskie forum modelarzy FSR
Teraz jest 27 kwi 2024, 12:02

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 189 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Następna strona
Autor Wiadomość
 Tytuł:
PostNapisane: 13 gru 2007, 19:31 
Offline
Kozak
Kozak
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 05 lut 2007, 01:29
Posty: 490
Lokalizacja: Kraków
Andrzejku a jak uszczelniona jest os klapki (ta co po niej jeździ robaczek) od dołu to znaczy od samej klapki.?
Jakie są wymiary samej klapki?
Czy można prosić o foto kadłuba od tyłu i troszeczkę z boku tak by widać było te „skrzydełka”..
I jeszcze jedno pytanie czy tan marker został ci jeszcze z czasów Ochotniczych Hufców Pracy?
Marek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 14 gru 2007, 00:55 
Offline
Asior
Asior
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sty 2006, 22:38
Posty: 3097
Lokalizacja: Wrocław
Oś napędu klapy jest uszczelniana pierścieniem uszczelniającym o śr wewn 5mm i zewn 10mm.
Pierścień jest osadzony mocno w korpusie i powinien samoczynnie pod wpływem dokładnego pasowania utrzymywać swoje położenie.

W tym wypadku żadne kleje nie są wskazane. W klapach które kiedyś usunąłem z łódki pierścień był osadzony na jakiś klej, który szybko przestał działać!
Nie na darmo producent napisał wtedy w instrukcji użytkowania , że nie wolno rozbierać tego mechanizmu na czynniki pierwsze Jeszcze sobie o tym popiszę.

Optymalne wymiary klap (wg mnie) podam jutro> muszę pomierzyć moje łódki

A.C.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 14 gru 2007, 01:29 
Offline
Asior
Asior
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sty 2006, 22:38
Posty: 3097
Lokalizacja: Wrocław
Dzisiaj też popracowałem sobie przy łódce. A właściwie popracowaliśmy ( bo dziś też w warsztaciku miałem gościa ) Dzisiejszego wieczora wpasowałem mechanizm klapy w kadłub na zdjęciach widać w jaki sposób to zrobiłem.
Zostały też osadzone łożyska w korpusie przekładni i oś została dopasowana do łożysk.
Jest to bardzo ważna czynność ponieważ dokładność pasowań powoduje to,że cały mechanizm działa dobrze albo źle i nie występują opory wewnętrzne które wg mnie są głównym negatywnym czynnikiem który daje to, że łódka płynie wolniej i powoduje np drgania całego "modelu"
(nie lubię tego słowa) lub co gorsza mikro drgania
O tym też jeszcze będzie...

Dzięki uprzejmości Franka Wernera z Hanoweru, dane mi jest testować nowatorski mechanizm sterowy.
Na zdjęciach pokazałem zasadę działania tego mechanizmu.
Cały zespół jest wynikiem współpracy kolegów z Hanoweru i naszym wrocławskim. Mechanizm został zaprojektowany obliczony w biurze konstrukcyjnym VW a wykonany w kilku prototypach u nas we Wrocławiu.
W kilku słowach powiem ,że patencik umożliwia szybką wyminę steru po uszkodzeniu podczas kolizji.
Kilka tych mechanizmów było testowanych w różnych łódkach i w pełni zdały one egzamin niezawodności
Odsylam do zdjęć. w razie wątpliwości pytajcie.
A.C.
ps po ilości wejść widzę ,że temat jest dla Was ciekawy więc jeżeli któryś z kolegów ma jakieś pytania to niech pyta! na każde pytanie i
krytykę chętnie odpowiem


Załączniki:
części składowe steru.jpg
części składowe steru.jpg [ 72.92 KiB | Przeglądane 7569 razy ]
części składowe steru2.jpg
części składowe steru2.jpg [ 70.88 KiB | Przeglądane 7568 razy ]
pasowanie łożysk.jpg
pasowanie łożysk.jpg [ 70 KiB | Przeglądane 7571 razy ]
pasowanie łozysk 2.jpg
pasowanie łozysk 2.jpg [ 87.39 KiB | Przeglądane 7569 razy ]
klapa z tyłu.jpg
klapa z tyłu.jpg [ 78.01 KiB | Przeglądane 7570 razy ]
montaż klapy 1.jpg
montaż klapy 1.jpg [ 81.41 KiB | Przeglądane 7571 razy ]
montaż klapy 2.jpg
montaż klapy 2.jpg [ 75.24 KiB | Przeglądane 7568 razy ]
montaż klapy 3.jpg
montaż klapy 3.jpg [ 120.42 KiB | Przeglądane 7570 razy ]
montaż klapy+ narzędzia.jpg
montaż klapy+ narzędzia.jpg [ 87.43 KiB | Przeglądane 7570 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 14 gru 2007, 12:39 
Offline
Adept
Adept
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 maja 2007, 16:34
Posty: 40
Lokalizacja: Wrocław
hehe... A ja Wiem kto wykonał to wszystko.... :P Pozdrawiam! Zadziwiające, oczy mi puchną na sam widok powstawania łódeczki Andrzeja :) Gdy i ja zacznę budowę mojej łódeczki to tez zdam fotorelację z jej budowy...

Pozdrawiam!

Wszystko piękne i nowe jak ze sklepu... :P

_________________
Już Niedługo: FRS-V 3,5ccm STANDART


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 15 gru 2007, 01:20 
Offline
Asior
Asior
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sty 2006, 22:38
Posty: 3097
Lokalizacja: Wrocław
Dzisiaj też sobie nieco popracowałem choć niedługo. Więcej przesiedziałem nad łódką i trochę przemyśliwałem różne pomysły, które mi przyszły ostatnio do głowy.

Jedno co zrobiłem dziś to przypasowałem obudowę steru do kadłuba.
Proces widać na zdjęciach. udało mi się dziś kupić wiertło które odpowiadało średnicy obudowy. Miałem fuksa bo w koszu pełnym wierteł ( w OBI) było tylko jedno takie.
Uważam,że do wszystkiego powinno stosować się odpowiednie narzędzia a efekt końcowy będzie na pewno
Po dopasowaniu obudowy ustawiłem wstępnie serwa na miejscu.
c.d.n...
A.C.
P.S.Tomasz nie podniecaj się. jak będziesz miał na sumieniu tyle łódek co my starzy FSRowcy to tez będziesz tak stateczki budował. Są w tym fachu lepsi ode mnie
I niech kto zgadnie kto wczoraj wykonał te pasowania łożysk? podpowiem .. PiotrJ. z Wrocławia ( wszelkie podobieństwa inicjałów czysto przypadkowe)


Załączniki:
wstębny układ serw.jpg
wstębny układ serw.jpg [ 112.1 KiB | Przeglądane 7742 razy ]
pasowanie steru.jpg
pasowanie steru.jpg [ 70.82 KiB | Przeglądane 7741 razy ]
pasowanie steru. 2.jpg
pasowanie steru. 2.jpg [ 72.29 KiB | Przeglądane 7740 razy ]
pasowanie steru. 3.jpg
pasowanie steru. 3.jpg [ 80.07 KiB | Przeglądane 7736 razy ]
pasowanie steru.4.jpg
pasowanie steru.4.jpg [ 114.28 KiB | Przeglądane 7735 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 16 gru 2007, 00:57 
Offline
Asior
Asior
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sty 2006, 22:38
Posty: 3097
Lokalizacja: Wrocław
Dzisiaj też sobie troszkę popracowałem przy łódce.
Zrobiłem sobie dzisiaj chwyt wody do łodki.
Wyfrezowałem z kostki duralowej PA6 mały chwycik, ale to akurat nic nowego. Od jakiegoś czasu zacząłem stosować w łódkach elementy stosowane w pneumatyce. Kiedyś ograniczało się to tylko do bowdenów ( o tym też będzie). Ale w tej łódce postanowiłem zastosować detale stosowane w przesyłaniu powietrza .
Bardzo wiele części tam używanych da się zaadoptować do naszych celów. W tym kadłubie woda do chłodzenia silnika podawana będzie przez rurkę plastikową. A dokładnie tu będzie wężyk teflonowy.
Szczegóły pokazałem na fotografiach.
Dziś też miałem gościa i wyraził on obawę czy ten zestawik zmieści się w łódce i do tego pod serwem od steru.
Otóż zmieści się bez problemu i jeszcze zostanie miejsce ( pomierzyłem) Niebieską końcówkę przetoczyłem i nagwintowałem gwintem drobnozwojnym. Poliamid bardzo dobrze się obrabia i jest wytrzymały. Myślę ,że to rozwiązanie chwytu wody sprawdzi się w praktyce. Zwłaszcza, że w pneumatyce ma wytrzymywać do 10bar.
A.C.


Załączniki:
chwyt wody.jpg
chwyt wody.jpg [ 72.17 KiB | Przeglądane 7665 razy ]
frezowanie.jpg
frezowanie.jpg [ 82.09 KiB | Przeglądane 7664 razy ]
końcówka.jpg
końcówka.jpg [ 66.14 KiB | Przeglądane 7664 razy ]
części składowe.jpg
części składowe.jpg [ 73.79 KiB | Przeglądane 7664 razy ]
efekt końcowy.jpg
efekt końcowy.jpg [ 71.87 KiB | Przeglądane 7666 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 16 gru 2007, 18:01 
Offline
Początkujący
Początkujący

Dołączył(a): 09 gru 2007, 17:33
Posty: 7
Lokalizacja: Bełchatów
Piękna, przejrzysta relacja z budowy łódki. Chciał bym zapytać po co osada steru ma tak duży kołnierz górny? Rozumiem, że jedynym uszczelnieniem steru jest silikonowy O-ring, dociskany orczykiem. I jeszcze jedno - otwór widoczny na zdjęciu dna łódki z zamontowanym mechanizmem steru służy zapewne do blokowania części z płetwą sterową w obrotowej części mechanizmu. Czy otwór nie powoduje zaburzenia opływu wody?
Czekam z niecierpliwością na dalszy ciąg relacji z budowy łódki.
Pozdrawiam
gedore


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 17 gru 2007, 00:23 
Offline
Asior
Asior
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sty 2006, 22:38
Posty: 3097
Lokalizacja: Wrocław
Dziś też sobie troszkę popracowałem przy łodce Nie tyle ile bym chciał ale obowiązki.... i choinkę trzeba bylo kupić :lol:
Najpierw odpowiem na pytanie. O-ring widoczny na zdjęciu jest wg mnie wystarczającym uszczelnieniem calego systemiku. Caly ten mechaniżm jest zrobiony bardzo dokladnie a mocowanie steru obraca się na panewce ślizgowej. wystarczy troszkę smaru i uklad na pewno będzie szczelny.
otwór służy do wkładania klucza imbusowego w celu rozmontowania mocowania steru. Nierdzewny robaczek zalatwia wszystko i i precyzyjnie ustala położenie steru. Tez się zastanawialem co zrobić z otworkiem na klucz i wymysliłem zaklejanie go szybkoschnącym silikonem Myslę że to załatwi cały problem.
____________________________________________________________

Dzisiaj wytoczyłem sobie przepusty do mocowania na wrędze bowdenów i przewodów wodnych . rozwiązanie jest proste i w zasadzie nie wymaga dodatkowego wzmocnienia opaska zaciskową ale można ja zastosować. przepusty będą wklejone we wręgę przed jej zamontowaniem w łódce.
Z uwagi na to,że na razie obie części kadłuba mam osobno więc korzystam z tego i w komfortowy sposób montuję sobie i przymierzam poszczególne elementy do kadłuba( wlałbym mieć jednak łódkę w jednym kawałku.
ponieważ odbitki sklejone w formie powodują to ,że kadłub nie jest zdeformowany). Jakoś z tym problemem będę musiał sobie poradzić :(
Zrobiłem dziś także podstawkę pod serwa steru i klapy. po wzmocnieniu płytki ( laminat z miedzią gr 1,5mm)zostanie ona podzielona i dopasowana.
Podstawka serwa steru będzie zamocowana na tym kołnierzu w podstawie steru i przy wrędze będzie podparta na pionowych płytkach z laminatu.
Taki sposób połączenia serwa ze sterem powoduje to że staje się to jednym mechanizmem i serwo jest mniej narażone na uszkodzenia (nie mówię, ze serwo nie jest przez to narażone na uszkodzenie podczas kolizji) ale jest choć w małym stopniu bezpieczniejsze ponieważ siła uderzenia w dużym stopniu idzie w tym przypadku poprzez podstawę a nie przez popychacze.
c.d.n...
A.C.


Załączniki:
przepusty.jpg
przepusty.jpg [ 75.07 KiB | Przeglądane 7586 razy ]
trasowanie.jpg
trasowanie.jpg [ 78.5 KiB | Przeglądane 7581 razy ]
klejenie.jpg
klejenie.jpg [ 110.7 KiB | Przeglądane 7581 razy ]
po sklejeniu.jpg
po sklejeniu.jpg [ 71.78 KiB | Przeglądane 7583 razy ]
efekt końcowy.jpg
efekt końcowy.jpg [ 119.96 KiB | Przeglądane 7585 razy ]
material na podstawkę.jpg
material na podstawkę.jpg [ 66.67 KiB | Przeglądane 7579 razy ]
podstawka pod serwa.jpg
podstawka pod serwa.jpg [ 73.44 KiB | Przeglądane 7579 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 17 gru 2007, 10:54 
Offline
Praktykant
Praktykant

Dołączył(a): 09 lut 2006, 15:23
Posty: 189
Lokalizacja: Sompolno
Witam,

"Podstawka serwa steru będzie zamocowana na tym kołnierzu w podstwie steru i przy wrędze bedzie podparta na pionowych płytkach z laminatu.
Taki sposób połączenia serwa ze sterem powoduje to że staje się to jednym mechanizmem i serwo jest mniej narażone na uszkodzenia (nie mówię, ze serwo nie jest przez to narażone na uszkodzenie podczas kolizji) ale jest choć w małym stopniu bezpieczniejsze ponieważ siła uderzenia w dużym stopniu idzie w tym przypadku poprzez podstawę a nie przez popychacze."

Teoria bardzo podobna do teorii o mikrodrganiach w tulejach silnikowych, jeśli chodzi o trafność rozumowania, czyżby znowu nastąpiła zmiana praw fizyki???

Pozdrawiam S.Cz.

_________________
Czy potrafisz patrzeć nie po to by widzieć, ale po to by dostrzec?


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 17 gru 2007, 23:20 
Offline
Praktykant
Praktykant

Dołączył(a): 09 lut 2006, 15:23
Posty: 189
Lokalizacja: Sompolno
Witam,

to już dwóch, którzy tego nie rozumieją, kto następny?

P.S.
O budowie niczego nie napisałem, więc nie krytykuję. To dotyczy fizyki i wiedzy o niej.

Pozdrawiam S.Cz.

_________________
Czy potrafisz patrzeć nie po to by widzieć, ale po to by dostrzec?


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 17 gru 2007, 23:55 
Offline
Kozak
Kozak
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 05 lut 2007, 01:29
Posty: 490
Lokalizacja: Kraków
Ja

Obrazek

Moje przemyślenia doprowadziły mnie do podobnych wniosków i już wcześniej w Zarazie 2 zastosowałem takie rozwiązanie a nawet poszedłem o krok dalej płytka do serwa zamocowana jest tylko do dławicy steru. Przy silnym bardzo silnym uderzeniu odległość miedzy osią steru a osią serwa się nie zmieni a to może uratować serwo. Jest to jakiś tam % poprawienia bezawaryjności stateczka.

Andrzejku pięknie ci to wychodzi.
Marek


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 18 gru 2007, 00:12 
Offline
Fachowiec
Fachowiec

Dołączył(a): 26 sie 2007, 19:53
Posty: 306
Czesc koledzy!

Niestety musze sie tutaj dolaczyc jako "trzeci". Taki sposob zabudowania steru razem z plyta serw (ktory opisal Andrzej) stosuje juz od kilku lat w moich modelach. To nie jest sprawa fizyki, jest to sprawa konstrukcyjna, i z reszta bardzo dobra. Jezeli ktos tego niechce zrozumiec to i tego nie zrozumi!

Stachu!!! Zawiodlem sie na tobie. Powarzalem ciebie za pewna osobowosc. Robisz dobre zdjecia, dobrze i fachowo opisujesz budowe modeli. Ale to wszystko!!!
Bardzo egoistycznie podchodzisz do roznych spraw, poruszanych na tym forum. Pisales, na przyklad, ze jezdzisz na zawody, ale nie musisz wygrywac, z drugiej strony mowisz ze do kadry musza wejsc tylko zawodnicy ktorzy umieja wygrywac. Ty po prostu nie umisz przegrywac. Przegrywac tez trzeba umiec. Przekrecasz rozne sprawy,tylko poto,aby bylo po twojemu. Wciskasz ciemnote innym (zreszta mnie tez juz to probowales zrobic).
To niestety degraduje twoja osobowosc w moich oczach.
Na zawodach bedziesz nadal dla mnie kolega modelarzem. Ja mam zawsze otwarte serce dla modelarzy. Wszystko zalezy od ciebie jak sie ustosunkujesz do roznych rzeczy. Bede to mial na oku.

Pozdrowienia AdamC


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 18 gru 2007, 00:16 
Offline
Fachowiec
Fachowiec

Dołączył(a): 26 sie 2007, 19:53
Posty: 306
Oooo!!

W miedzyczasie jestem "4"


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 18 gru 2007, 00:30 
Offline
Adept
Adept
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 maja 2007, 16:34
Posty: 40
Lokalizacja: Wrocław
A tak poza tym takie rozwiązanie jest zastosowane prze firmę MTL Motorsports. Uważam ze jest to też dobre rozwiązanie... W przyszłości jak zacznę budować swoje stateczki to też będę stawiał na te rozwiązanie...

Niżej podaje linka do tego rozwiązania:

Cytuj:
http://www.cmb-engines.de/

Należy kliknąć w: 1) Zubehör für Boote 2) Ruder und Zubehör 3) Zjechać na dół strony...


Pozdrawiam!


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 18 gru 2007, 01:38 
Offline
Asior
Asior
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sty 2006, 22:38
Posty: 3097
Lokalizacja: Wrocław
Koledzy dzięki za wsparcie. Ale Do odpowiedzi dziś się przygotowałem i myslę ,że dam sobie radę . Otóż...
Dziś też sobie troszkę popracowałem przy łódce (choć nie planowałem...)
Zrobiłem sobie podstawkę pod serwa steru i klapy. Wczoraj wstępnie przygotowany laminacik włożyłem między dwie szybki i dziś efekt widać na zdjęciu jedna warstwa tkaniny węglowej usztywnia podstawkę bardziej niż gotowy laminat o tej samej grubości i do tego jeszcze ma wygląd :jajcarz:
Dopasowałem podstawkę do podstawy steru i obie części połączyłem imbusikami M3. docelowo będą to śrubki nierdzewne. po spasowaniu tych części rozkręciłem je i wlutowałem w spodniej części podstawki nakrętki M2,5
Jest to idealny sposób mocowania serw powszechnie znany i który ja stosuję już Ho, ho, ho..... a może dłużej jeszcze! Na razie serwo trzyma się na obudowie steru ale będzie jeszcze podparte po bokach na wysokości orczyka.
Teraz odpowiedź dla S.Cz.:
Jeżeli płynąca łódka dostanie w ster w wyniku najechania na przeszkodę to Najbardziej dostaje sam ster po nim obudowa która w wyniku uderzenia może być nawet wyrwana z kadłuba i często tak się dzieje ( zwłaszcza gdy ster jest za mocno wykonany). Widziałem już takie wypadki. Taką przygodę miał min Maciek D. w swojej 15-stce. Jeżeli nawet nie wyrwie dławicy to siła uderzenia jest przeważnie tak dużą , że idzie dalej przez popychacze do serwa i to ono dostaje wtedy najbardziej w kość.(w przypadku kiedy jest niezależnie osadzone w kadłubie. W przypadku połączenia obudowy steru z podstawką serwa na stałe przy uderzeniu cały zespół powinien przesunąć się do przodu. Nie twierdzę ,że serwo wtedy nie ulegnie uszkodzeniu, ale na pewno będzie mniej na nie narażone, a i to tylko w przypadku, gdy ster nie będzie wychylony w którąś stronę bo wtedy i "święty Boże nie pomoże":lol: . Myślę ,że prawa fizyki nie mają tu nic do rzeczy. Bo przy "dzwonach" dzieją się takie rzeczy,że nawet filozofom by to się nie przyśniło .

c.d.n...
A.C.


Załączniki:
podstawka.jpg
podstawka.jpg [ 80.27 KiB | Przeglądane 7349 razy ]
lutowanie.jpg
lutowanie.jpg [ 84.29 KiB | Przeglądane 7354 razy ]
pasowanie wstępne.jpg
pasowanie wstępne.jpg [ 106.53 KiB | Przeglądane 7356 razy ]
widok ogólny.jpg
widok ogólny.jpg [ 109.42 KiB | Przeglądane 7352 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 189 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2, 3, 4, 5 ... 13  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 16 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL