Ogólnopolskie forum modelarzy FSR

Ogólnopolskie forum modelarzy FSR
Teraz jest 27 kwi 2024, 10:08

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 38 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 28 gru 2008, 14:01 
Offline
Asior
Asior
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sty 2006, 22:38
Posty: 3097
Lokalizacja: Wrocław
Do nas też zawitał gwiazdor i położył pod choinką silniczek oraz rurę rezonansową (za co bardzo dziękujemy :jajcarz: :tak: ) do niego. W gażnik zaopatrzyliśmy się sami i mamy taki oto komplecik jak na zdjęciu.
Do dyspozycji mamy w tym roku aż dwie łódeczki jedna to kadłub Ludka Matla - "ORION" (jedna z pierwszych konstrukcji) który idealnie nadaje się na pierwszą łódeczkę.
Drugi to powiększony standardzik Ludka, czyli BOHDANA LUDKOWSKIEGO. I tym stateczkiem zajmiemy się bliżej. Franek uznał ,że ten stateczek bardziej Mu się podoba, więc ten zbudujemy w pierwszej kolejności. Orion troszkę poczeka :D Bohdan swoje kadłuby rozprowadza w całych zestawach razem ze wszystkimi elementami potrzebnymi do jego budowy.
Ja nasz stateczek zbuduję po swojemu i będę tam montował elementy zrobione w moim warsztaciku ( z małymi wyjątkami :jajcarz: :wink: ) Tym kolegom ,którzy nie mają możliwości samodzielnej budowy radzę jednak zaopatrzyć się w gotowy zestawik I złożyć łódeczkę z gotowych elementów.
Nowa łódeczka Bohdana jest większa od poprzedniej i na pewno będzie miała większą dzielność na wodzie co pozwoli na zamontowanie w niej takich silników jak MVVS czy innych np takich jak nasz FORCE 21. Silnik ten jest typowym motorkiem samochodowym. Po wymianie głowicy na wodną może stać się dość mocnym silniczkiem dobrym do napędu standardzika.
Jeżeli będą jakieś pytania to pytajcie :jajcarz:
A.C.


Załączniki:
IMGP0117.JPG
IMGP0117.JPG [ 96.85 KiB | Przeglądane 10142 razy ]
IMGP0118.JPG
IMGP0118.JPG [ 96.04 KiB | Przeglądane 10135 razy ]
IMGP0121.JPG
IMGP0121.JPG [ 79.23 KiB | Przeglądane 10095 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 28 gru 2008, 18:59 
Offline
Fachowiec
Fachowiec
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 maja 2006, 20:55
Posty: 252
Lokalizacja: Trzebnica
No to czekamy Andrzej na dalszą relację z budowy :D.

P.S. Rura zdaje się że od Marlesa ?

Pozdrawiam
Piotrek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 28 gru 2008, 23:25 
Offline
Fachowiec
Fachowiec
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 08 lut 2008, 21:30
Posty: 226
Lokalizacja: Gdansk
AndrzejC napisał(a):
(...) takich jak nasz FORCE 21. Silnik ten jest typowym motorkiem samochodowym. Po wymianie głowicy na wodną może stać się dość mocnym silniczkiem dobrym do napędu standardzika.
A.C.

Super!
Widze ze nie tylko ja bede odpalal silnik szarpanka. W zasadzie silniczki samochodowe sa przystosowane do pracy z nitro ale jak pokazal silniczek w moim modelu, bez nitro tez pala swietnie.

pozdrawiam
Daniel

Lejmy nitro do standartow! :twisted:


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 29 gru 2008, 14:16 
Offline
Asior
Asior
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sty 2006, 22:38
Posty: 3097
Lokalizacja: Wrocław
Rura nie jest wyprodukowana przez Mistrza Dav'e. To jest rura od G. Kalistratowa. Myślę,że będzie dobra do tej łódki i tego motorka. Martwi mnie mnie tylko długość kolektora wydechowego, który to kolektor może okazać się za długi. Trzeba chyba będzie zrobić krótszy.
Co do szarpanki,to na razie nie będziemy jej demontować. Mamy identyczny silnik w bagusiku i
tam szarpanka zdaje egzamin idealnie. Wystarczy jedno pociagniecie i motorek pracuje.
Mysle ze szarpanka szybciej bedziemy ten motorek uruchamiac
A.C.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 30 gru 2008, 12:45 
Offline
Fachowiec
Fachowiec
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 08 lut 2008, 21:30
Posty: 226
Lokalizacja: Gdansk
AndrzejC napisał(a):
Rura nie jest wyprodukowana przez Mistrza Dav'e. To jest rura od G. Kalistratowa. Myślę,że będzie dobra do tej łódki i tego motorka. Martwi mnie mnie tylko długość kolektora wydechowego, który to kolektor może okazać się za długi. Trzeba chyba będzie zrobić krótszy.
Co do szarpanki,to na razie nie będziemy jej demontować. Mamy identyczny silnik w bagusiku i
tam szarpanka zdaje egzamin idealnie. Wystarczy jedno pociagniecie i motorek pracuje.
Mysle ze szarpanka szybciej bedziemy ten motorek uruchamiac
A.C.



Fajna ta rura. Gdzie mozna taka kupic?

pozdrawiam
Daniel
-------------------------------
Dodaj nitro do standarta a pokaze co potrafi!


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 30 gru 2008, 13:02 
Offline
Fachowiec
Fachowiec
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 maja 2006, 20:55
Posty: 252
Lokalizacja: Trzebnica
I za ile ?

Pozdrawiam
Piotrek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 30 gru 2008, 14:52 
Offline
Asior
Asior
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sty 2006, 22:38
Posty: 3097
Lokalizacja: Wrocław
Jak pisałem na początku: tą rurę Franiu dostał w prezencie :D .
Takie rury ma kolega Frank W. (ksywka D7) U Niego można takie rury nabyć i nie tylko rury.
Możecie Go pytać o te sprawy na privie. Frank w swoich pudełkach ma do sprzedania bardzo wiele przydatnych elementów do Naszych łódeczek i wszystko to jest wykonane na najwyższym poziomie. I myślę, że ceny też są przystępne. Można z Nim porozumiewać się po niemiecku, ale myślę ,że po naszemu też nie będzie problemu :D
A.C.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 31 gru 2008, 15:24 
Offline
Fachowiec
Fachowiec
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 08 lut 2008, 21:30
Posty: 226
Lokalizacja: Gdansk
AndrzejC napisał(a):
Jak pisałem na początku: tą rurę Franiu dostał w prezencie :D .
Takie rury ma kolega Frank W. (ksywka D-7) U Niego można takie rury nabyć i nie tylko rury.
Możecie Go pytać o te sprawy na privie. Frank w swoich pudełkach ma do sprzedania bardzo wiele przydatnych elementów do Naszych łódeczek i wszystko to jest wykonane na najwyższym poziomie. I myślę, że ceny też są przystępne. Można z Nim porozumiewać się po niemiecku, ale myślę ,że po naszemu też nie będzie problemu :D
A.C.


To mam jeszcze jedno pytanko.
Jak dluga rure planujesz zainstalowac w standarcie? W moim modelu zrobilem 210mm. Gdzies czytalem ze tyle mniej wiecej powinno byc dla 3,5ccm . Tlumik samochodowy tez mial maxymalna szerokosc w okolicach 210mm.
Ja musialem wlasnie przez to kolanko konkretnie rure skrocic bo byla przystosowana do wydechu prostego bez zawracania. Czesc z chlodzeniem woda musialem odciac :(

pozdrawiam
Daniel


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 31 gru 2008, 15:26 
Offline
Fachowiec
Fachowiec
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 08 lut 2008, 21:30
Posty: 226
Lokalizacja: Gdansk
.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 11 sty 2009, 12:56 
Offline
Asior
Asior
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sty 2006, 22:38
Posty: 3097
Lokalizacja: Wrocław
Nasz motorek został zakupiony w wersji samochodowej i wymaga adaptacji do wersji wodnej. Kolega Piotr J. bardzo fachowo wytoczył i wyfrezował piękne koło zamachowe i sprzęgło do naszego standardzika. Koło i sprzęgło zostało zrobione z duralu PA6 w taki sposób,żeby nie trzeba było obcinać predłużenia wału silnika służącego w autku do mocowania sprzęgła odśrodkowego. To przedłużenie wału jeszcze do czegoś posłuży,więc celowo nie zostało odcięte. Gumkę łączącą sprzęgło zwulkanizowałem w piekarniku za pomocą specjalnie do tego zrobionej foremki. Żeby praca nad łódką mogła posuwać się do przodu, to koło i sprzęgło jest do tego konieczne. Piotr zrobił to szybko szybko (WIELKIE DZIEKI), więc teraz robota będzie szła szybciej :D . Zmieniłem też gażnik. Zakupiliśmy niedawno gażnik od MVVSa 3,5, który idealnie pasuje wymiarami do tego silnika. Następnym krokiem będzie zrobienie kolektora wydechowego, ponieważ ten dostarczony z silnikiem jest za długi.
Szczegóły wkrótce.
Co do odległości rury od silnika to należy ją ustalić tak jak ustawiają ją koledzy pływający w klasie 3,5 Myślę ,że optymalną długością będzie 22cm. Kolektor trzeba tak zrobić ,żeby była możliwość regulacji tej długości.
c.d.n...
A.C.


Załączniki:
koło2.jpg [83.48 KiB]
Pobrane 1734 razy
koło.jpg [85.29 KiB]
Pobrane 1727 razy
Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 11 sty 2009, 13:17 
Offline
Fachowiec
Fachowiec
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 maja 2006, 20:55
Posty: 252
Lokalizacja: Trzebnica
W jaki sposób mocowane jest sprzęgło na wał silnika - za pomocą pojedynczego broka ? Czy w tym miejscu wał silnika został podszlifowany ?

Dodane: Jak jest całkowita długość i średnica sprzęgła ? Chciałem porównać, czy moje planowane nie jest za duże.

Piotrek Juniewicz


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 11 sty 2009, 15:48 
Offline
Wrocław Team
Wrocław Team

Dołączył(a): 07 gru 2007, 19:14
Posty: 175
Lokalizacja: Wrocław
Witam,
Ja chcę poruszyć sprawę bardzo istotną, a mianowicie dotyczącą długości rury rezonansowej do silnika 3,5 ccm, ale napędzającego śrubę, bez użycia przekładni.. Koledzy wspominają w postach o długości 210 mm. Proszę pamiętać, że wymiar ten ( wzięty pewnie z łódek wyczynowych ) dotyczy całkiem innych silników, kręcących się ( z przekładnią) conajmniej dwa razy prędzej niż motorki w standardach. A długość rury, poza wieloma innymi czynnikami, zależy także od obrotów silnika ( a nie śruby) . Zajrzałem do swoich archiwów i znalazłem tabelkę sporządzoną przez niekwestionowanego fachowca; Davida Marlesa, który poleca dla silników 3,5 ccm, rurę o dług. 30 - 32 cm, przy obr. 18000-22000, a dla silników z przekładnią : 20-21 cm, dla obr. 30000-34000. Kilka stron z różnymi danymi, dot. FSR, otrzymał mój syn Adam, około 10 lat temu od Mistrza, w czasie spotkania na jednych z zawodów. Materiały o których pow. wspomniałem, przekażę Andrzejowi C.do rozpowszechnienia na forum.
Proszę o uwagi - Jan Sewerniak


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 11 sty 2009, 20:34 
Offline
Wrocław Team
Wrocław Team
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 mar 2006, 20:19
Posty: 386
Lokalizacja: TRZEBNICA
Witaj Piotr.
Odpowiem za Andrzeja.Sprzęgło nakręca się na wał silnika,jednocześnie dociskając koło zamachowe.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 11 sty 2009, 22:27 
Offline
Fachowiec
Fachowiec
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 maja 2006, 20:55
Posty: 252
Lokalizacja: Trzebnica
Cześć Andrzejku.

W typowym silniku to wiedziałem, jak jest mocowanie.

Dopiero się teraz dokładnie przyjrzałem zdjęciom - rzeczywiście "specjalne" sprzęgło wchodzi głęboko w koło zamochowe aż do gwintu. Czyli na zwykłym sprzęgle i kole tego się nie osiągnie :D.

Pozdrawiam
Piotrek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 12 sty 2009, 09:51 
Offline
Asior
Asior
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sty 2006, 22:38
Posty: 3097
Lokalizacja: Wrocław
Wczoraj zamiast kolektora wydechowego zacząłem robić wał napędowy do łódki. Po dłuższych przemyśleniach ustaliłem miejsca mocowania steru, wału i silnika.
Jest to bardzo ważna czynność ponieważ od tego głównie zależy zachowanie się łódki na wodzie. Ponieważ ta łódeczka jest prototypem, więc nie mamy wcześniejszych doświadczeń z poprzednich takich kadłubów i trzeba te wymiary ustalić na tzw "oko" :rogal: Ja posłużyłem się schematem który, "pożyczyliśmy" ze strony Modelteamu.
Myślę, że takie ustawienia będą optymalne do tego kadłuba i do tego silnika. Oto one, mierzone od rufy:
ster-70mm
śruba-140mm
wyjście wału - około 250mm
silnik-430mm
środek ciężkości ok270-300mm

Jeżeli do tej łódki będzie wkładany motorek ASP,to te wymiary powinny być nieco zmienione. O tym jeszcze napiszę.
Na zdjęciach pokazałem jak wiercić otwór pod wał w kadłubie. Po oznaczeniu pisakiem miejsc mocowania poszczególnych elementów i wału także, należy wykonać mały otworek ok 1 cm przed oznaczonym wstępnie punktem mocowania. Następnie otwór ten powiększyć większym wiertłem wiercąc pod kątem tak jak na fotografii wiertło musi mieć mniejszą średnicę niż grubość rurki dławicy. Otwór ten powiększamy pilnikami do wymiaru dławicy i pod odpowiednim kątem. To piłowanie nie jest jeszcze ostateczne, ponieważ nie ma jeszcze łoża silnika i mocowania wału. To zostanie zrobione później.
Na ostatniej fotografii są pokazane części składowe wału. Nie będę opisywał jak to jest zrobione bo o tym już było i trzeba poszukać.
Co do odległości rury od silnika to ja chcę zrobić taki kolektor ,żeby możliwa była regulacjia tej długości. W fabrycznym kolektorze regulacja nie była możliwa. oryginalny kolektor jest przeznaczony do samochodów, a tam jak wiadomo siniki pracują w innych warunkach z innymi tłumikami. Ostateczną odległość zostanie ustalona w "warunkach polowych" na treningu.Być może będzie trzeba wydłużyć wymiar który podałem na początku. Uważam ,że silnik Force 21 będzie się kręcił wyżej niż 18000 tys obr i odległość rury będzie mniejsza niż 30 cm ale to się okaże w praktyce.
c.d.n...
A.C.


Załączniki:
wymiary1.jpg [92.42 KiB]
Pobrane 1565 razy
wymiary.j2.jpg [72.22 KiB]
Pobrane 1561 razy
wymiary3.jpg [78.51 KiB]
Pobrane 1520 razy
wymiary4.jpg [92.04 KiB]
Pobrane 1514 razy
wymiary5..jpg [77.66 KiB]
Pobrane 1510 razy
wymiary6.jpg [81.1 KiB]
Pobrane 1507 razy
Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 38 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 19 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL