Wczoraj zamiast kolektora wydechowego zacząłem robić wał napędowy do łódki. Po dłuższych przemyśleniach ustaliłem miejsca mocowania steru, wału i silnika.
Jest to bardzo ważna czynność ponieważ od tego głównie zależy zachowanie się łódki na wodzie. Ponieważ ta łódeczka jest prototypem, więc nie mamy wcześniejszych doświadczeń z poprzednich takich kadłubów i trzeba te wymiary ustalić na tzw "oko"
Ja posłużyłem się schematem który, "pożyczyliśmy" ze strony Modelteamu.
Myślę, że takie ustawienia będą optymalne do tego kadłuba i do tego silnika. Oto one, mierzone od rufy:
ster-70mm
śruba-140mm
wyjście wału - około 250mm
silnik-430mm
środek ciężkości ok270-300mmJeżeli do tej łódki będzie wkładany motorek ASP,to te wymiary powinny być nieco zmienione. O tym jeszcze napiszę.
Na zdjęciach pokazałem jak wiercić otwór pod wał w kadłubie. Po oznaczeniu pisakiem miejsc mocowania poszczególnych elementów i wału także, należy wykonać mały otworek ok 1 cm przed oznaczonym wstępnie punktem mocowania. Następnie otwór ten powiększyć większym wiertłem wiercąc pod kątem tak jak na fotografii wiertło musi mieć mniejszą średnicę niż grubość rurki dławicy. Otwór ten powiększamy pilnikami do wymiaru dławicy i pod odpowiednim kątem. To piłowanie nie jest jeszcze ostateczne, ponieważ nie ma jeszcze łoża silnika i mocowania wału. To zostanie zrobione później.
Na ostatniej fotografii są pokazane części składowe wału. Nie będę opisywał jak to jest zrobione bo o tym już było i trzeba poszukać.
Co do odległości rury od silnika to ja chcę zrobić taki kolektor ,żeby możliwa była regulacjia tej długości. W fabrycznym kolektorze regulacja nie była możliwa. oryginalny kolektor jest przeznaczony do samochodów, a tam jak wiadomo siniki pracują w innych warunkach z innymi tłumikami. Ostateczną odległość zostanie ustalona w "warunkach polowych" na treningu.Być może będzie trzeba wydłużyć wymiar który podałem na początku. Uważam ,że silnik Force 21 będzie się kręcił wyżej niż 18000 tys obr i odległość rury będzie mniejsza niż 30 cm ale to się okaże w praktyce.
c.d.n...
A.C.