Ogólnopolskie forum modelarzy FSR

Ogólnopolskie forum modelarzy FSR
Teraz jest 28 mar 2024, 17:04

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 15 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 02 lis 2010, 21:58 
Offline
Wrocław Team
Wrocław Team
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 mar 2006, 20:19
Posty: 386
Lokalizacja: TRZEBNICA
Dla zainteresowanych przedstawiam prosty sposób układu wydechowego do motorka ASP 21M.
Wykorzystany jest tłumik który jest w komplecie.Należy tylko część stożka odkręcić,a w to miejsce wytoczyć łącznik do połączenia z rurą rezonansową.Motorek w tym zestawieniu osiąga o wiele większą moc.
Pozdrawiam


Załączniki:
IMG_0700.JPG
IMG_0700.JPG [ 123.38 KiB | Przeglądane 9943 razy ]
IMG_0690.JPG
IMG_0690.JPG [ 147.79 KiB | Przeglądane 9945 razy ]
IMG_0680.JPG
IMG_0680.JPG [ 116.53 KiB | Przeglądane 9941 razy ]
IMG_0679.JPG
IMG_0679.JPG [ 121.52 KiB | Przeglądane 9944 razy ]

_________________
AndrzejD
POL-567
http://www.perkoz.netau.net/

"Imperare sibi maximum est imperium"
Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 03 lis 2010, 09:27 
Offline
Fachowiec
Fachowiec
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 maja 2006, 20:55
Posty: 252
Lokalizacja: Trzebnica
Andrzej.
Patent ciekawy - rozwiązuje problem w ASP. Pozostaje mały problem z prowadzeniem rury w kadłubie. Silnik jest pochylony w dół, więc rura automatycznie też będzie pochylona w dół i koniec wypadnie na wysokości dna w łódce. Trzeba by było zrobić wygięcie przejściówki na końcu - lub zakładać dosyć elestyczną rurkę lub kolanko na połączeniu przejściówki z rurą.
W każdym bądź razie pomysł idzie w dobrym kierunku. Może coś takiego wstawię do swojego pierwszego standarda, jak mi starczy chęci i czasu na jego reanimację :D.

_________________
Pozdrawiam
Piotr Juniewicz
POL-566
http://www.rc-trzebnica.cba.pl


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 03 lis 2010, 10:01 
Offline
Adept
Adept

Dołączył(a): 11 maja 2010, 22:23
Posty: 46
Czy takie zwężenia i zgrubienia na drodze do rury nie dają dodatkowego rezonansu lub go nie niwelują ?


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 03 lis 2010, 11:59 
Offline
Wrocław Team
Wrocław Team
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 mar 2006, 20:19
Posty: 386
Lokalizacja: TRZEBNICA
Ten patencik ma już zastosowanie w łódce Weroniki i sprawdził się.Pływała cały sezon i łódeczka była szybka.Kąt ugięcia trzeba dostosować wg własnych potrzeb.Tłumik był calkowicie schowany wewnątrz,jedynie silikonowy deflektor wyprowadzał spaliny w góre.W łódce Irka podobnie.

Piotrek,
ta "pierwsza"warta jest tej reanimacji po tym dzwoneczku w Pabianicach :D
Po "lusterku"śmiga ostro,ale i na fale jest sposób.Więcej trzeba popływać na wodach w Skoroszowie.Musimy się tam wybrać na testy.Tam potrafi być naprawde duża fala,i można ją przetestować.
Larith,
Jeżeli przykładasz się do ASP,to śmiało możesz zastosować taki układ.Tylko warunek jest taki że łódeczka nie może być za ciężka/gdzieś to już pisałem/i przekraczać max 2100g,bo będzie to pływanie rekreacyjne.A jedziesz żeby wygrać,no przynajmniej ostro popływać :)
Ile waży Twoja łódka?

_________________
AndrzejD
POL-567
http://www.perkoz.netau.net/

"Imperare sibi maximum est imperium"


Ostatnio edytowano 03 lis 2010, 19:17 przez AndrzejD, łącznie edytowano 1 raz

Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 03 lis 2010, 12:20 
Offline
Adept
Adept

Dołączył(a): 11 maja 2010, 22:23
Posty: 46
Nie mam standarda ale rozważam budowę. Myślę o nowym modelu kadłuba "ten żółty" od Profil Service + ASP z rurą


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 03 lis 2010, 19:14 
Offline
Wrocław Team
Wrocław Team
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 mar 2006, 20:19
Posty: 386
Lokalizacja: TRZEBNICA
Dobry pomysł.Łódka pływa bardzo dobrze.

_________________
AndrzejD
POL-567
http://www.perkoz.netau.net/

"Imperare sibi maximum est imperium"


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 03 lis 2010, 20:35 
Offline
Asior
Asior
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sty 2006, 22:38
Posty: 3097
Lokalizacja: Wrocław
Tu masz małą ściągawkę :rogal:
viewtopic.php?f=12&t=710
A.C.

_________________
Jeżeli posiadasz stary spalinowy silnik modelarski do kolekcji i chcesz go oddać w dobre ręce, daj znać. Omówimy warunki.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 05 lis 2010, 17:58 
Offline
Praktykant
Praktykant

Dołączył(a): 23 wrz 2009, 08:55
Posty: 139
Witam, kolego Andrzeju twoje rozwiązanie może jest proste w wykonaniu ale nie ma nic wspólnego z układem wydechowym który ma pracować w rezonansie. Ty po prostu wykorzystujesz rurę rezonansową jako tłumik hałasu. Podstawą w budowie rury rezonansowej jest brak jakichkolwiek przewężeń na drodze spalin i mieszanki. Pamiętaj, że w układzie wydechowym rezonansowym nie tylko spaliny wylatują z silnika ale również powraca mieszanka paliwowo- powietrzna z rury do silnika. Powiedz Kolego jak ona tam ma trafić? Wszystko odbije się od przedniego dekla tłumika (tego oryginalnego ASP) i znów poleci do rury. Podstawa to dobrze wyprofilowany kolektor i to najlepiej chłodzony (i to nie ze względu na zużycie silikonu). Zrób porządny kolektor to zobaczysz co to jest rezonans w silniku... teraz to może masz +5%mocy
A tak to powinno działać

http://www.paramotor.com.pl/wp-content/ ... eitakt.gif

pozdrawiam Tomasz Ostrowski


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 05 lis 2010, 19:49 
Offline
Asior
Asior
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sty 2006, 22:38
Posty: 3097
Lokalizacja: Wrocław
Bardzo dobry kolektor ma w swoim AJAKSIE , P. Janeczek. Może fotografie się ukażą? Także Wg mojej oceny kol. Tomek ma całkowitą rację. to nie jest układ rezonansowy, niestety.
A.C.

_________________
Jeżeli posiadasz stary spalinowy silnik modelarski do kolekcji i chcesz go oddać w dobre ręce, daj znać. Omówimy warunki.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 05 lis 2010, 20:25 
Offline
Wrocław Team
Wrocław Team
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 mar 2006, 20:19
Posty: 386
Lokalizacja: TRZEBNICA
Tak więc w tym układzie motorek ASP pracuje ze zwiększoną mocą,dostatecznie na tyle dobrze aby łódeczka była naprawdę szybka.I do uzyskania końcowego efektu,tj większej prędkości jest wystarczająca jak na ASP.Moim atutem jest praktyczne zastosowanie tego układu,dla innych teoria.
A tu trzeba szukać nowych rozwiązań a nie trzymać się utartych wzorów panowie. :) .Widać do zjawiska rezonansu prowadzi wiele ścieżek.
Zresztą w trzech naszych łódkach jest klasyczny układ wydechowy z motorkami MVVS,a w tej zastosowałem inny, właśnie wykorzystując tłumik ASP. :)
Dlatego polecam zastosowanie tego rozwiązania wszystkim którzy chcą zacząć budowę fsr-ka z motorkiem ASP/taniość/ plus łódka PROFIL-SERVIS od kol. z Łodzi.Szczegóły wykonania wydechu mogę podać.To są tylko fotki.
http://www.motor-tech.katowice.pl/silniki/silnik.html

_________________
AndrzejD
POL-567
http://www.perkoz.netau.net/

"Imperare sibi maximum est imperium"


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 05 lis 2010, 20:39 
Offline
Fachowiec
Fachowiec

Dołączył(a): 26 sie 2007, 19:53
Posty: 306
@ Andrzej i Tomasz, nie bylbym tak przekonany ze to nie jest uklad rezonansowy.
Wychodze z moich dawnych lat kiedy to startowalem w klasie 3,5. Mialem wtedy webre 3,5 z tlumikiem. Wydech webry usytuowany jest z boku, wiec tlumik konczyl sie mniej wiecej w srodku modelu. Po kilku probach na wodzie caly bok modelu opryskany byl od rycyny. Postanowilem przedluzyc wydech az do tylu. Nie majac nic innego uzylem rury rezonansowej z silnika 2,5. Przy nastepnych probach na wodzie silnik wskakiwal do rezonansu, i szybkosc modelu znacznie zwiekszyla sie.

Zastanawialem sie nad tym "fenomenem", i doszedlem do wniosku ze takie zgubienia i zwezenia nie maja takiego waznego znaczenia jak sobie myslimy. Najwazniejszym faktorem jest stosunek pojemnosci rury wydechowej do silnika, jak rowniez dopasowanie dlugosci fali rezonansowej do danej rury.
Jezeli te dwa faktory sa spelnione to taki uklad musi dzialac. I u mnie dzialal i dlatego nie dziwie sie ze u Andrzeja D tez dziala.

Czytajac jego "patencik" przypomnialy mi sie moje czasy sprzed chyba 30 lat.

Pozdrowienia
Adam.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 05 lis 2010, 21:34 
Offline
Asior
Asior
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sty 2006, 22:38
Posty: 3097
Lokalizacja: Wrocław
Być może w tym przypadku jakimś cudem to troszkę działa i silnik pracuje lepiej. Ale nie wolno zapominać,że wszystko będzie lepsze od tłumika, który tylko i wyłącznie tłumi, tak hałas jak i moc. Moim zdaniem silnik ASP może na prawdę pokazać na co go stać jeżeli rura zostanie optymalnie dobrana. Raz widziałem jak pracuje ASP w rezonansie. Zastosowana rura, była chyba od ruskiego silnika "SPORT".
I gdyby taki układ zastosować w tym silniku, to na pewno popracowałby jeszcze lepiej.
Jedyny plus tego rozwiązania to,to , że jest tanie i proste w wykonaniu. Co nie jest bez znaczenia.
A.C.

_________________
Jeżeli posiadasz stary spalinowy silnik modelarski do kolekcji i chcesz go oddać w dobre ręce, daj znać. Omówimy warunki.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 05 lis 2010, 22:29 
Offline
Wrocław Team
Wrocław Team

Dołączył(a): 07 gru 2007, 19:14
Posty: 175
Lokalizacja: Wrocław
Projektując model Ajaksa, przewidywałem możliwość napędu "dowolnym", oczywiście w granicach możliwości, silnikiem. Brałem pod uwagę trzy posiadane silniki: MVVS, ASP i Webrę. Podpatrując rozwiązanie czeskie, tj króciec przykręcany bezpośrednio do wydechu silnika, zaprojektowałem podobne króćce do pozostałych motorków. Jeden z nich - ten pasujący do ASP jest na rysunku. Bardzo podobny, ale do Webry, różni się tylko mocowaniem za pomocą opaski. Z kolei kolektor od silnika MVVS pasuje do tych wszystkich króćców, co jest bardzo wygodne dlatego, że zawsze odległość osi rury od osi łódki jest taka sama, a to z kolei pozwala na zastosowanie jednakowego mocowania samej rury do modelu. Pozostał jeszcze mały problem z kolektorem (kolankiem ), gdyż wówczas nie mogłem zakupić następnych. Więc kolanko wykonałem z rurki wodociągowej, tzw wylewki górnej, pięknie wygiętej i o odpowiednich wymiarach fi 14mm/fi 16mm rurki.( z jednej "wylewki" otrzymałem dwa kolanka za sumę 11 zł ) Element o fi wew 16/ fi zew.18mm i dług. ok. 20 mm, wykonał i przylutował na sreberko AndrzejC. Mocowanie do silnika jest za pomocą sprężynki stosowanej w autkach.
J.S.


Załączniki:
kolektor 1.jpg
kolektor 1.jpg [ 30.29 KiB | Przeglądane 9939 razy ]
kolektor2.jpg
kolektor2.jpg [ 33.71 KiB | Przeglądane 9938 razy ]
kolektor3.jpg
kolektor3.jpg [ 32.69 KiB | Przeglądane 9938 razy ]
kolektor4.jpg
kolektor4.jpg [ 68.72 KiB | Przeglądane 9938 razy ]
kolektor 5.jpg
kolektor 5.jpg [ 68.64 KiB | Przeglądane 9938 razy ]
kolektor6.jpg
kolektor6.jpg [ 40.96 KiB | Przeglądane 9940 razy ]
kolektor7.jpg
kolektor7.jpg [ 39.22 KiB | Przeglądane 9939 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 06 lis 2010, 00:24 
Offline
Wrocław Team
Wrocław Team
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 mar 2006, 20:19
Posty: 386
Lokalizacja: TRZEBNICA
Rozwiązanie w motorkach MVVS układu wydechowego jest wygodne,ponieważ jest możliwość ustawienia pod różnym kątem.
W naszych 3 łódkach z tymi motorkami jest to samo rozwiązanie z jedyną różnicą,a mianowicie powiększona jest średnica wewnętrzna kielicha kolektora o 2mm i zastosowany jest silikon o grubszej ściance.Skończył się problem zbyt częstej wymiany na nowy.W wersji lotniczej się sprawdza,tu niestety inne warunki i to trzeba było zmienić.
Piszemy tu o ASP,MVVS,ale...to było dobre jeszcze w tym sezonie.Mamy postęp.Silniki Novarossi zaczynają się sprawdzać w standardach :shock:
A te motorki są wymagające dużej troski.Wiedzą ci co już dokonywali pierwszej "jazdy" na zawodach.Dobre jest to że cały serwis mamy w Polsce.
Dla chętnych którzy po raz pierwszy chcą wystartować w zawodach w klasie standard,polecam to jak już wcześniej napisałem.

Andrzej,piszesz że motorek popracował by jeszcze lepiej,ale można też przedobrzyć.Widzieliśmy przecież te "wyżyłowane".No i ile tak sobie popływały? 2.3 min.Trzeba to rozłożyć na cały wyścig.

_________________
AndrzejD
POL-567
http://www.perkoz.netau.net/

"Imperare sibi maximum est imperium"


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 28 cze 2011, 16:30 
Offline
Wrocław Team
Wrocław Team
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 mar 2006, 20:19
Posty: 386
Lokalizacja: TRZEBNICA
AndrzejD napisał(a):
Dla zainteresowanych przedstawiam prosty sposób układu wydechowego do motorka ASP 21M.
Wykorzystany jest tłumik który jest w komplecie.Należy tylko część stożka odkręcić,a w to miejsce wytoczyć łącznik do połączenia z rurą rezonansową.Motorek w tym zestawieniu osiąga o wiele większą moc.
Pozdrawiam

Dla potwierdzenia że układ sprawdza się,i silnik ASP wchodzi w rezonans w 100% podaję wynik Marcina w STD senior z zawodów w Chrząstawie.

_________________
AndrzejD
POL-567
http://www.perkoz.netau.net/

"Imperare sibi maximum est imperium"


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 15 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL