Ogólnopolskie forum modelarzy FSR

Ogólnopolskie forum modelarzy FSR
Teraz jest 28 mar 2024, 11:15

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 31 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona
Autor Wiadomość
PostNapisane: 28 gru 2012, 10:04 
Offline
Początkujący
Początkujący

Dołączył(a): 27 gru 2012, 14:50
Posty: 2
Witam. Mam na imię Rafał. Jestem początkującym modelarzem FSR std. Dotychczas miałem styczność z modelami elektrycznymi ECO Ekpert, ECO Std. Zakupiłem model Ajaksa, który przyjdzie mam nadzieję po nowym roku czyli styczeń 2013. Dużo czytałem na temat jego budowy. Relacje z placu budowy będę sukcesywnie zamieszczał na tym forum. Mam do Was kolegów pytanie odnośnie paliwa. Jakie ono powinno być? W sklepach modelarskich jest bardzo duży wybór. Ja niestety dopiero zaczynam i jest to dla mnie duża zagadka. Może podacie dokładnie linki co mam dokładnie kupić i jak mieszać? Pozdrawiam Serdecznie.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 28 gru 2012, 11:57 
Offline
Adept
Adept

Dołączył(a): 20 gru 2012, 20:56
Posty: 62
Według instrukcji asp 10% nitro oraz minimum 18% oleju. jeśli jednak zamierzasz startować w oficjalnych zawodach to patrz regulamin: "Do napędu silników dopuszcza się tylko paliwo standardowe tzn. alkohol metylowy i rycyna. Nie wolno stosować żadnych dodatkowych składników paliwa". ale jeśli zamierzasz pływać rekreacyjnie to trzymaj się wskazówek producenta - z nitrometanem ten silniczek będzie się lepiej regulował i będzie nieco mocniejszy. przy docieraniu daj paliwo z 5% nitra.
pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 28 gru 2012, 13:26 
Offline
Wrocław Team
Wrocław Team

Dołączył(a): 07 gru 2007, 19:14
Posty: 175
Lokalizacja: Wrocław
Witam,
do każdego zakupionego zestawu Ajaksa dołączona jest płyta, na której dokładnie opisany jest sposób budowy modelu, dodatkowo poparty ponad 120 zdjęciami. Jeśli zamierzasz tym modelem startować w zawodach, to oczywiście należy bezwzględnie przestrzegać obowiązującego dla klasy FSR-standard regulaminu. W części dotyczącej paliwa, regulamin przewiduje dwa jego rodzaje - 80% metanolu + 20% rycyny, lub 85% metanolu + 15% rycyny !!! Osobiście stosuję paliwo gotowe zakupione tutaj - http://www.cyber-fly.pl/pl/c/Castor-STR/125 . Pięć litrów powinno wystarczyć na sezon. W dziale "Pierwsze kroki" kolega Pacyfic_77 przedstawia swoją relację z budowy, która również powinna i Ciebie zainteresować .

pozdrawiam - J.S.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 28 gru 2012, 19:23 
Offline
Adept
Adept

Dołączył(a): 20 gru 2012, 20:56
Posty: 62
Ajaks napisał(a):
należy bezwzględnie przestrzegać obowiązującego dla klasy FSR-standard regulaminu. W części dotyczącej paliwa, regulamin przewiduje dwa jego rodzaje - 80% metanolu + 20% rycyny, lub 85% metanolu + 15% rycyny !!!


czy mógłbym prosić o aktualną wersję takiego regulaminu? bo przeszukiwałem różne dokumenty na stronie sekcji i nigdzie nie natrafiłem na przepis regulujący kwestię składu paliwa w standardziku. a interesuje mnie to, bo w przyszłym sezonie mam zamiar wystartować w fsr std :)
pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 28 gru 2012, 21:17 
Offline
Asior
Asior
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sty 2006, 22:38
Posty: 3097
Lokalizacja: Wrocław
Przepisy już są. Na tym forum są wszędzie gdzie nie wejdziesz , znajdziesz na pierwszym miejscu :D
A.C.

_________________
Jeżeli posiadasz stary spalinowy silnik modelarski do kolekcji i chcesz go oddać w dobre ręce, daj znać. Omówimy warunki.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 28 gru 2012, 21:45 
Offline
Wrocław Team
Wrocław Team

Dołączył(a): 07 gru 2007, 19:14
Posty: 175
Lokalizacja: Wrocław
Przepisy budowy modeli FSR standard, oraz przepisy regatowe modeli tej klasy, obowiązujące od 2009 roku znajdują się również w miesięczniku MODELARZ 2/2009. Czasopismo można zamówić w redakcji e-mailem modelarz.redakcja@o2.pl

J.S.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 29 gru 2012, 09:31 
Offline
Adept
Adept

Dołączył(a): 20 gru 2012, 20:56
Posty: 62
AndrzejC napisał(a):
Przepisy już są. Na tym forum są wszędzie gdzie nie wejdziesz , znajdziesz na pierwszym miejscu :D
A.C.


to może inaczej - wskażcie mi proszę koledzy, w którym miejscu tych wszech otaczających nas przepisów jest mowa o procentowym składzie paliwa - po pierwsze. po drugie - chodzi o części wagowe czy objętościowe?
pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 29 gru 2012, 11:34 
Offline
Asior
Asior
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sty 2006, 22:38
Posty: 3097
Lokalizacja: Wrocław
Pan Jan napisał, tak dlatego, że w sklepach modelarskich sprzedawane jest paliwo właśnie w takich proporcjach. Ale jeżeli zrobisz sobie samodzielnie paliwo, które ma 17% czy 25% rycyny, to nic złego się nie stanie. Dalej jest to olej rycynowy i alkohol. Czy to paliwo zrobisz sobie wagowo , czy objętościowo, to też większej różnicy nie będzie. Silnik to wytrzyma. Ja Ci jednak radzę mieszać paliwo jak pan Bóg przykazał, i pan Schier w swoich książkach o naszych silnikach, czyli objętościowo. W menzurce lub innym naczyniu z podziałką. Tak zawsze robię swoje paliwo i dobrze na tym wychodzę :D
Co do docierania ASP 21 to ja docierałem nasz motorek na paliwie takim, na jakim pływał . czyli od 15 do 18% oleju rycynowego. W zupełności wystarczy. W końcu te motorki mają tuleję z tłokiem w technologii ABC i aż tak dużo oleju nie potrzebują. I wcale nie jest prawdą ,że nitrometan w ilości 5% coś tam zmieni. NIC nie zmieni. Silnik będzie pracował tak samo. Różnica w pracy będzie zauważalna przy ilości min 15-20% nitrometanu. Ale, że w STD, nitrometan jest zabroniony, to nie ma co sobie zawracać nim głowy i wlewać paliwo dozwolone, na którym także te motorki pięknie i bez problemów pracują
A.C.

_________________
Jeżeli posiadasz stary spalinowy silnik modelarski do kolekcji i chcesz go oddać w dobre ręce, daj znać. Omówimy warunki.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 29 gru 2012, 15:30 
Offline
Adept
Adept

Dołączył(a): 20 gru 2012, 20:56
Posty: 62
Andrzeju - dzięki za szybką odpowiedź. Wychodzi na to, że twórca Ajaksa wprowadził mnie i nie tylko mnie w błąd - proszę przeczytać co napisał: "należy bezwzględnie przestrzegać obowiązującego dla klasy FSR-standard regulaminu. W części dotyczącej paliwa, regulamin przewiduje dwa jego rodzaje - 80% metanolu + 20% rycyny, lub 85% metanolu + 15% rycyny !!!". Zatem wyraźnie powoływał się na przepisy regulaminu. Nawet trzy wykrzykniki dodał. Od autora Ajaksa spodziewałbym się bardziej merytorycznej dyskusji zwłaszcza, że o zdanie pytał początkujący. Ja sobie poradziłem bo jestem doświadczonym modelarzem ale autor tego wątku pewnie już zdążył "zgłupieć" :)

Moje pytanie o to czy wagowo czy objętościowo to był oczywiście humor sytuacyjny :D

Z tym laniem nitro do ASP nie dyskutuję bo nie pływałem na 21M ale za to widziałem jakie cuda nietrometan w ilości 10% czynił z ASP lotniczymi. Zapewniam Cię Andrzeju, że różnica jest widoczna, przede wszystkim w regulacji.

Co do robienia paliwa - mam bardzo poważne powody podejrzewać, że producenci paliw coś kręcą z tym nitrem bo wiem ile kosztuje ten specyfik w POCH i gdybym miał możliwość to kupiłbym sobie najchętniej metanol, rycynę i nitrometan i mieszał paliwo sam. Menzurą oczywiście ;)
pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 29 gru 2012, 16:50 
Offline
Wrocław Team
Wrocław Team

Dołączył(a): 07 gru 2007, 19:14
Posty: 175
Lokalizacja: Wrocław
Witam - jeszcze raz cytuję : "Przepisy budowy modeli FSR standard, oraz przepisy regatowe modeli tej klasy, obowiązujące od 2009 roku znajdują się również w miesięczniku MODELARZ 2/2009. Czasopismo można zamówić w redakcji e-mailem modelarz.redakcja@o2.pl
. Dla ułatwienia dodam, że czarno na białym, na stronie 44. Jest to podstawowy i jak dotąd jedyny obowiązujący dokument dla klasy FSR standard !!! Oczywiście każdy może go "interpretować" po swojemu. A Ty jako "doświadczony modelarz", przed tego typu dyskusją, po prostu sięgnij do źródła - czyli do w/w Modelarza !!! ( 3 wykrzykniki ) gdyż jasno z tego wynika ,ze nikogo w błąd nie wprowadziłem. Prosiłbym również o nieobrażanie mnie, gdyż niezbyt pochlebnie świadczy to o Tobie!!!
Życzę dobrego samopoczucia - Jan Sewerniak

P.S. Jako,że większość Modelarzy z tego forum zna się osobiście, podpisujemy się inicjałami, ale wiemy kto się za nimi "kryje"
Myślę że POL-76, również nie pozostanie anonimowy !!!


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 29 gru 2012, 18:51 
Offline
Asior
Asior
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sty 2006, 22:38
Posty: 3097
Lokalizacja: Wrocław
Ja bym z Panem Janem, nie dyskutował. To PAN JAN stworzył przepisy do STD i jest ich współautorem i w tym temacie autorytetem. Sam brałem udział w ich tworzeniu. Ustalone zostało wtedy po wielu dyskusjach, jakie to paliwo ma być. Dla jednych sprawa jest prosta, a dla innych to jest czarna magia, więc został ustalony konkretny skład paliwa po to,żeby adept idąc do sklepu wiedział w ogóle, o co pytać. Wiadomo, że bez dokładnej analizy ilości oleju w paliwie nie da się ustalić ( w odróżnieniu od nitro i syntetyków- bo tu da się, akurat wykazać obecność w paliwie za pomocą testerów które sekcja posiada), więc przepis został troszeczkę uelastyczniony, Ale skład podany przez Twórcę przepisów jest prawidłowy i zalecany... I Pan JAN nikogo w błąd nie wprowadza, a wręcz przeciwnie. Podaje sprawdzoną i optymalną recepturę na skład paliwa do STD. To raczej Ty kolego POL-76, drobny ferment wprowadzasz... Poza tym takie paliwo jest zatwierdzone przez FAI. I niech tak zostanie.
A w stosunku do Pana JANA, proszę o zachowanie grzeczności i szacunku, ponieważ, o czym niektórzy może nie wiedzą, jest ON TWÓRCĄ naszych wyników i bez Pana Jana Nie, tylko nie byłoby wrocławskich FSRów, ale nawet tego forum. I ma kolega moje zapewnienie, to że, Pan Jan zechciał z Kolegą dyskutować, może sobie kolega poczytać, za zaszczyt.
Co do pracy silników z nitro czy bez, to nie musi mnie Kolega zapewniać, bo tymi naszymi motorkami zajmuję się już jakieś 45 lat, więc w tym temacie nic już dla mnie nie jest zbyt trudne. A Silniki bez nitra, zwłaszcza.
A.C.

_________________
Jeżeli posiadasz stary spalinowy silnik modelarski do kolekcji i chcesz go oddać w dobre ręce, daj znać. Omówimy warunki.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 29 gru 2012, 21:45 
Offline
Adept
Adept

Dołączył(a): 20 gru 2012, 20:56
Posty: 62
Ajaks napisał(a):
Witam - jeszcze raz cytuję : "Przepisy budowy modeli FSR standard, oraz przepisy regatowe modeli tej klasy, obowiązujące od 2009 roku znajdują się również w miesięczniku MODELARZ 2/2009. Czasopismo można zamówić w redakcji e-mailem modelarz.redakcja@o2.pl
. Dla ułatwienia dodam, że czarno na białym, na stronie 44. Jest to podstawowy i jak dotąd jedyny obowiązujący dokument dla klasy FSR standard !!! Oczywiście każdy może go "interpretować" po swojemu. A Ty jako "doświadczony modelarz", przed tego typu dyskusją, po prostu sięgnij do źródła - czyli do w/w Modelarza !!! ( 3 wykrzykniki ) gdyż jasno z tego wynika ,ze nikogo w błąd nie wprowadziłem. Prosiłbym również o nieobrażanie mnie, gdyż niezbyt pochlebnie świadczy to o Tobie!!! Życzę dobrego samopoczucia - Jan Sewerniak P.S. Jako,że większość Modelarzy z tego forum zna się osobiście, podpisujemy się inicjałami, ale wiemy kto się za nimi "kryje". Myślę że POL-76, również nie pozostanie anonimowy !!!


Przepraszam za swoją anonimowość ale w poprzednim wcieleniu jako RGrzybowski nie mogłem pisać postów z przyczyn technicznych i kolega Andrzej zalecił mi usunąć konto i założyć nowe. Aby założyć nowe musiałem wymyślić nowy nick i stąd POL-76 od nr mojej licencji LOK. R jak Roman w razie czego. Nie kryję głowy w piasek więc darujmy sobie dochodzenie kto jest kto...

Panowie, za co się tu obrażać? Wystarczy pomyśleć. Jeden z Was cytuje przepis, o którym wiadomo, że obowiązuje(obowiązywał) od 2009 i jest dostępny w Modelarzu (dlaczego nie jest dostępny w żadnym innym źródle?). Kawałek dalej kol. Andrzej sam cytuje zupełnie inaczej brzmiący przepis. Sprawdziłem - pochodzi on z regulaminu obowiązującego rzekomo od 01.01.2012. Źródłem tym jest "oficjalna strona sekcji fsr"http://www.fsrvho.pl/pliki/Dokumenty_sekcji/PRZPISY%20BUDOWY%20I%20STARTOWE%20KLASY%20POLSKIE.pdf i nie ma tam ani słowa o procentowym składzie paliwa w 3,5 std. Wybaczcie Panowie ale nic z tego nie rozumiem. Czy dokumenty z oficjalnej strony sekcji są nieważne? Pytam bo dla mnie w chwili obecnej internet jest najważniejszym źródłem wiedzy o FSR w Polsce. Wchodząc na "oficjalną stronę" liczyłem, że znajdujące się w niej źródła będą prawdziwe. Jeśli więc obowiązuje regulamin z 2012 roku to chyba logiczne jest, ze przestaje obowiązywać ten z 2009 r. a tym samym Pan Jan (nie wiem jak to ująć żeby nie urazić) ... konfabuluje? Czy może ktoś kompetentny tą sprawę wyjaśnić i wskazać, który regulamin jest obowiązujący w sekcji? Dla mnie to ważne bo zamierzam w przyszłym roku pojawić się wraz z młodzieżą na zawodach i nie chciałbym się zdziwić, że mam nieregulaminowy model albo co jeszcze. Jeśli nie mam racji to na najbliższych zawodach fsr, na których się zjawię, wyczyszczę obu zasłużonym Kolegom buty ;)
pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 29 gru 2012, 21:59 
Offline
Fachowiec
Fachowiec
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 lut 2006, 21:24
Posty: 233
Lokalizacja: olsztyn
przed chwilą zajrzałem do przepisów i tak gwoli prawdy mowa jest o paliwie standartowym ,ale nie jest to skonkretyzowane jakie dokładnie ono ma być . piszesz andrzej że stosowałeś paliwo o zawartości 15-18% rycyny a to jak pamiętam nie jest formuła standartowego paliwa , nie jest to chwytanie za słowa tylko próba doprecyzowania przepisów , której brak .być może zapis że paliwo bez nitra i z zawartością do 25% oleju załatwił by sprawę . bardziej doświadczeni stażem koledzy znają i pamiętają jaki jest skład paliw standartowych ale młodsi niekoniecznie .pozdrawiam marek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 29 gru 2012, 22:28 
Offline
Adept
Adept

Dołączył(a): 20 gru 2012, 20:56
Posty: 62
AndrzejC napisał(a):
został ustalony konkretny skład paliwa po to,żeby adept idąc do sklepu wiedział w ogóle, o co pytać. Wiadomo, że bez dokładnej analizy ilości oleju w paliwie nie da się ustalić więc przepis został troszeczkę uelastyczniony A.C.


To może należy poinformować Pana Jana, że przepis został uelastyczniony i zamknąć tę dyskusję?


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 29 gru 2012, 22:29 
Offline
Asior
Asior
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sty 2006, 22:38
Posty: 3097
Lokalizacja: Wrocław
Marek, jak wiesz, już od jakiegoś czasu nie biorę czynnego udziału w pracach na rzecz sekcji. W czasie kiedy się tym zajmowałem wszystkie sprawy dotyczące tego tematu były moim oczkiem w głowie. Teraz tymi sprawami zajął się obecny zarząd naszej sekcji, który nie uważa za stosowne konsultować swoich decyzji w temacie STD ani z autorami przepisów dotyczących klasy STD, ani z nikim innym.To jest prawo tego zarządu i myślę,ze należy to uszanować. Ale w dobrym tonie było zapytać przynajmniej autorów tych przepisów , co sądzą o wprowadzanych zmianach. Od jakiegoś czasu jest: Wprowadzono to i to, a wy "lemingi" ( popularne słowo, ostatnio) macie się dostosować... Choć patrząc na takie działanie chłodnym okiem, to myślę,ze zarząd ma rację, bo jak puścić coś na żywioł i poddać do dyskusji, to za przeproszeniem jedna wielka sr...ka z z tego wychodzi (patrz temat o opłatach za startowe). Przepisy STD zmieniły się też w innych punktach, bo akurat komuś, kto ma na nie wpływ na tym zależało... Wszystko płynie i być może zmiany wszystkim wyjdą na dobre. A dyskusja już nie do końca o paliwie jest...
A.C.

_________________
Jeżeli posiadasz stary spalinowy silnik modelarski do kolekcji i chcesz go oddać w dobre ręce, daj znać. Omówimy warunki.


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 31 ]  Przejdź na stronę 1, 2, 3  Następna strona

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL