Ogólnopolskie forum modelarzy FSR
http://www.fsrv.wroclaw.pl/forum/

Regeneracja wałów. Co znaczy dobre paliwo
http://www.fsrv.wroclaw.pl/forum/viewtopic.php?f=2&t=3171
Strona 1 z 1

Autor:  AndrzejC [ 24 wrz 2017, 13:38 ]
Tytuł:  Regeneracja wałów. Co znaczy dobre paliwo

Jako, że od jakiegoś czasu jestem w posiadaniu odpowiednich urządzeń a zwłaszcza prasy protetycznej więc "spinanie" wałów nie stanowi już problemu.
Niektórzy z kolegów mają problem z naprawą zapieczonych wałów od silników CMB i im podobnych.
Właśnie kilka takich wałów do naprawy ostatnio przywiozłem z zawodów.
No i jak się przyjrzeć bliżej to ręce podają... Wały pordzewiałe, z wżerami. One MUSIAŁY się zatrzeć.

Po "rozpięciu" widok tych wałów był jeszcze mniej ciekawy. ( dodam, że wały pochodzą z silników bardzo dobrych zawodników, których nie podejrzewam o brak dbałości o swoje motory)
Taki stan wałów moim zdaniem powoduje niewłaściwe paliwo... Kiedyś moje wały wyglądały podobnie, może mniej rdzy na nich było, ale ta rdza była. Teraz nie ma bo zacząłem stosować paliwo ze środkami myjącymi i konserwującymi. Nie chcę tu reklamować tego czy innego paliwa , ale to które używamy spowodowało to, że takie problemy z korozją zniknęły całkowicie.

Naprawę tych biednych wałów zacząłem od umycia ich w myjce ultra dżwiękowej. Na rdzę to nie działa, ale wszelkie zanieczyszczenia już tak.
Po rozpięciu wałów trzeba je było wyczyścić z rdzy. Trwało to długo ponieważ nie można wtym przypadku użyć środków chemicznych, a jedynie mechanicznie oczyścić delikatnie szczotkami drucianymi za pomocą DREMELA.

Po oczyszczeniu i porządnym ponownym umyciu w myjce wały z grubsza odzyskały wygląd, choć nie taki jak nowe, ale względny i ponownie nadały się pracy.

Po wciśnięciu czopa w przednią część wału zostały włożony korbowód z igłami.
dla niektórych wkładanie igiełek jest żmudną czynnością, ale jeżeli umiejętnie wykorzystać odpowiednie magnesiki neodymowe to ta czynność staje się banalnie prosta.

Wstępnie wały zostały połączone za pomocą wspomnianej prasy protetycznej, która do tej czynności jest wprost niezastąpiona.

Na fotografiach sa pokazane tylko daw wały ale,że do naprawy mam ich o wilel więcej więc naprawa wszystkich potrwa dłużej więc zatrzymam się na razie na wstępnym połączeniu i pokazaniu na rzazie tylko tych dwóch...

Na razie wygląda to wszystko tak jak na zdjęciach
Fachowcy pewnie zauważą,że korbowody w tym przypadku zastosowane są jakieś inne i różnią się od fabrycznych. I tak jest.
Od jakiegoś czasu używam zamienników i uważam,że te zamienniki w niczym nie ustępują korbowodom i czopom fabrycznym, a są o wiele tańsze.
c.d.n.

Załączniki:
wały cmb 1.jpg
wały cmb 1.jpg [ 110.64 KiB | Przeglądane 8580 razy ]
wały cmb3.jpg
wały cmb3.jpg [ 114.83 KiB | Przeglądane 8580 razy ]
wały cmb4.jpg
wały cmb4.jpg [ 101.6 KiB | Przeglądane 8580 razy ]
wały cmb5.jpg
wały cmb5.jpg [ 109.46 KiB | Przeglądane 8580 razy ]
wały cmb7.jpg
wały cmb7.jpg [ 109.91 KiB | Przeglądane 8580 razy ]

Autor:  AndrzejC [ 25 wrz 2017, 11:31 ]
Tytuł:  Re: Regeneracja wałów. Co znaczy dobre paliwo

Wały zostały wstępnie spięte. Te większe już są wycentrowane i zaciśnięte . Gotowe do pracy.
Te mniejsze czekają na wycentrowanie i zaciśnięcie.
Szczegóły poniżej.
A.C.

Załączniki:
wały cmb 8.jpg
wały cmb 8.jpg [ 113.02 KiB | Przeglądane 8563 razy ]

Autor:  marek żebrowski [ 25 wrz 2017, 19:04 ]
Tytuł:  Re: Regeneracja wałów. Co znaczy dobre paliwo

ładnie poczyściłeś :D

Autor:  ADI [ 03 paź 2017, 22:59 ]
Tytuł:  Re: Regeneracja wałów. Co znaczy dobre paliwo

A moim zdaniem zardzewiałe wały to brak dbałości o motor i łódke.

Autor:  AndrzejC [ 04 paź 2017, 09:27 ]
Tytuł:  Re: Regeneracja wałów. Co znaczy dobre paliwo

Znam właściciela i wiem,że o motory dba. Moim zdaniem na taki stan składają się dwie rzeczy. Paliwo i nieodpowiednie środki do konserwacji silnika po biegu.
Już pisałem wcześniej: mi kiedyś także wały korodowały, pomimo starannego obchodzenia się z motorkami. Może nie aż tak, ale nalot był. Po zmianie paliwa korozji nie ma. Do tego odpowiedni olej do konserwacji i problem zniknął.

Od jakiegoś czasu mam podgląd na stan wałów w silnikach od różnych zawodników, bo je naprawiam, i widzę jak wyglądają wały , które pracują w silnikach różnych. Mogę stwierdzić, że jakość paliwa ma zasadniczy wpływ na stan wałów. I co najważniejsze: na dobrym firmowym paliwie wały pracują prawidłowo o wiele dłużej. Oczywiście bardzo duży wpływ ma systematyczna wymiana łożysk w silniku. Bo kto łożysk nie wymienia, ten ma awarie.

Wały wycentrowane i spięte .
A.C.

Załączniki:
wały cmb 9.jpg
wały cmb 9.jpg [ 84.54 KiB | Przeglądane 8482 razy ]

Autor:  ADI [ 04 paź 2017, 23:15 ]
Tytuł:  Re: Regeneracja wałów. Co znaczy dobre paliwo

No właśnie...paliwo, a jego po wyścigu nie powinno być w silniku, szczególnie przy nitro. Każde paliwo bez względu na klasę zawiera w sobie wodę bo chłonie ją z otoczenia. Przez długi czas miałem podobny problem w benzynie z wałami, teraz po każdym wyścigu wygrzewam silnik na bardzo wolnych obrotach do momentu aż zacznie parzyć w palce zalewam go odrobiną WD-40 i najzwyklejszym olejem silnikowym. Nie bez znaczenia jest też czysta łódka w środku pozbawiona wilgoci co bez problemu załatwia ręcznik papierowy. Wały po całym sezonie nie mają ani grama rdzy

Autor:  AndrzejC [ 22 paź 2017, 12:52 ]
Tytuł:  Re: Regeneracja wałów. Co znaczy dobre paliwo

Wały po kilku naprawach mogą stać się lużniejsze. I żeby zapobiec niepożądanemu przesunięciu osiowemu można je zabezpieczyć spawaniem laserowym. Nie zawsze jest to potrzebne. Spawanie należy zastosować ( a przynajmniej ja to robię), jeżeli manometr prasy pokazuje, że czop wchodzi dość lużno do otworu w wale. Wyrażnie da się to wyczuć podczas wciskania.
Po całej operacji łączenia wału należy wał jeszcze raz dokładnie umyć porządnie nasmarować, owinąć wał ręcznikiem papierowym i włożyć do szczelnego woreczka strunowego. Na pewno taka czynność będzie zapobiegać korozji naszych wałów jeżeli nie są używane.

Tak samo robię z silnikami. Po wyjęciu z modelu po sezonie silnik jest dokładnie myty z zewnątrz i wewnątrz. Jeżeli nie wymaga dokładnego przeglądu, silnik jest dokładnie i obficie smarowany rzadkim olejem zawijany w ręcznik papierowy, następnie pakowany do dużego worka strunowego ( do nabycia np w Ikea). Następnie jest pakowany do fabrycznego pudełka z opisem co i jak w tym motorku było zmieniane. Zostawiamy motorek w suchym miejscu i czekamy na nowy sezon.... :rogal:
A.C.

Załączniki:
wały cmb8.jpg
wały cmb8.jpg [ 105.64 KiB | Przeglądane 8382 razy ]
wały cmb9.jpg
wały cmb9.jpg [ 118.98 KiB | Przeglądane 8382 razy ]

Strona 1 z 1 Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/