Ogólnopolskie forum modelarzy FSR

Ogólnopolskie forum modelarzy FSR
Teraz jest 27 kwi 2024, 23:26

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 5 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 10 sie 2007, 21:20 
Offline
Wrocław Team
Wrocław Team

Dołączył(a): 05 kwi 2006, 11:06
Posty: 33
Lokalizacja: Wrocław
Witam,
jak obiecałem umieszczam artykuł o przygotowaniu silnika przed pierwszym uruchomieniem. Jest to dosyć stary artykuł z 1984r. lecz w zakresie przygotowania silnika, jest cały czas aktualny. Autorem jest Zdenek Malina, wielokrotny mistrz świata w samolotach szybkich. Opis dotyczy silnika MVVS 6,5, który w tamtych czasach był najlepszym silnikiem w tej klasie. Dla osób które wiele lat zajmują się FSR-ami nie będzie tam żadnych rewelacji, lecz wiele jest prawd podstawowych o których się często zapomina. Niestety artykuł jest w języku czeskim.


Załączniki:
Obraz 2 001-1.jpg [369.4 KiB]
Pobrane 339 razy
Obraz 2-1.jpg [410.58 KiB]
Pobrane 339 razy
Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 11 sie 2007, 14:50 
Offline
Asior
Asior
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sty 2006, 22:38
Posty: 3097
Lokalizacja: Wrocław
Artykuł ciekawy. Czytałem go dość dawno, ale nic nie stracił na "świerzości"
Jak widać autor odradza głebszą ingerncję w konstukcję silnika, a w przypadku tulei AAC lub ABC wręcz zabrania. Tak jak pisałem wcześniej i za co zostalem wysmiany: fabryki nie należy porawiać! I podtrzymuję swoje zadnie: Obchodzenie się z częściami silnika w taki sposób jaki proponuje nasz ekspert jest po prostu jego niszczeniem! Co do odpadania chromu z tulei: Jest oczywiscie możliwe,że zostały one żle wykonane. Ale wiem też, że w ani jednym moim silniku nigdy chrom z tulei mi nie zszedł! A nie, (przepraszam), raz zszedł,własnie po takiej operacji jaką proponuje s.cz.I to w tulejce ABC!Ale nie szlifuję go żadnymi papierem ściernym czy jeszcze czymś innym!Tu Kol.Malina ma pełną rację Owszem przygotowuję swoje motory do ostrzejszej jazdy, ale nie w taki sposób jaki proponuje ekspert! Pierwsza podstwowa sprawa jeżeli już uznamy ,że umiemy to robić i tylko tego nam brakuje ,żeby wygrywać z najlepszymi, to trzeba robić to bardzo ostrożnie! Można wyokrąglić kanały dolotowe do cylindra ale nie dremelem bo frez może się "omsknąć" i uszkodzić warstwę chromu! to jest początek końca naszej tulei! I dotyczy to tak systemu AAC jak i ABC. Do wyokrąglania zewnętrznych krawędzi tulei używam tylko i wyłącznie skrobaków zrobionych własnoręcznie z pilników ( najlepsze są pilniki z Będzina). Nie używać chniszczyzny bo takie pilniki się nie nadają.Wystarczy naostrzyć stary trójkątny pilnik na szlifierce pozbyć się powierzchni zewnętrznej, naostrzyć tak uzyskany skrobak na papierze ściernym o gramaturze 2000 lub jeszcze drobniejszym. Do pracy przy tulei najlepsze są niewielkie skrobaczki trójkątne o ostrym czubku.
Wału korbowego nie poprwiam ani nie graduję bo nie ma takiej potrzeby / -(określenie: gradowanie,kol. Pit jest fachową nazwą stępiania ostrych krawędzi detalu, i jest jedną zwielu operacji w procesie produkcji )-/
Czasem korbowód ma na bocznych krawędzich nierówna powierzchnię wiec tam ewentualnie można ja lekko porawic skrobaczkiem. Choć nie stanowi to o pracy silnika. I nie jest konieczne. Co do karteru to jeżeli nie mamy doswiadczenia to lepiej go nie ruszać, tak jak i dysku! dyski w brew temu co pisze nasz ekspert są robione tak samo, i maja identyczne wymiary! sprawdziłem to wszystkie tak w RS7,5 i 15 są identyczne! I nie spotkałem jeszcze oryginalnego dysku który byłby krzywy! Jakość ich też się ostatnio bardzo poprawiła O dokonanie pomiarów poprosiłem tez jednego z dealerów i wynik byl podobny! Nie radzę też powiększa kątów na dysku bo przez to nasz motorek w ogóle może przestac pracować! O gazniku juz pisalem. Obserwuję ostatnio dość wnikliwie poczynania Naszego eksperta (tak jak on moje) i muszę stwierdzić ,że motorki rozlatują mu się nagminnie! i nie wynika to z tego powodu że są mocne ( bo akurat u niego pracują one bardzo mizernie) myslę,że rozlatują się one właśnie z powodu nieumiejetnej eksploatacji.
Pisałem wcześniej o drganiach powstających w czasie pracy silnika. Jak wiemy zespolu napędowego w naszych motorkach nie da sie wyważyć całkowicie, bo jest to po prostu niemozliwe. Dragania w silniku powstają przde wszystkim od bardzo wysokich obrotów. Przy tych mocach naprężenia powstałe z tego powodu powodują wiele niekorzystnych zjawisk, takich jak osłabienie materialu w częściach silnika najbardziej na to narazonych. I pogłebianie tego przez nieumiejętną ingerencję w silniku tylko te zjawiska powiększa. I nie ma się co "nabijać" z tego powodu "drodzy" koledzy , tylko pomysleć i przyznać rację! Czemu jak pisze nasz ekspert urywają mu się dżwignie w gażniku, popychacze, itp? pomstuje na jakość wykonania fabryki i trudności tzw obiektywne! A wystarczy nieco pomyśleć i w bardzo prosty sposób wyeliminować przyczynę. Jest to prostsze niż sie naszemu ekspertowi wydaje! i fabryka nic tu nie zawiniła
Co do zmiany tulei AAC na system ABC w RS15( wcale jeszcze oficjalnie przez firmę niepotwierdzonej) uważam, że nie będzie to korzystne dla pracy tego silnika w łódkach FSRV.Ale o tym niech sie wypowiedzą inni.


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 11 sie 2007, 18:32 
Offline
Wrocław Team
Wrocław Team

Dołączył(a): 05 kwi 2006, 11:06
Posty: 33
Lokalizacja: Wrocław
W związku, że nie będę umieszczał żadnych postów na "Forum FSR Polska" pragnę odpowiedzieć P. Markowi Ż. (nie znam niestety nazwiska i jednocześnie osoby), że roszcze sobie prawa do postu i informacji które umieściłem na forum. Jak wyraźnie zaznaczyłem na drugim forum jeżeli ktokolwiek ma takie same materiały jak ja niech sobie je umieszcza, natomiast nie korzysta z materiałów które ja umieściłem. Proszę więc o minimum szacunku i inny ton wypowiedzi, oraz czytanie ze zrozumieniem moich postów.
Krzysztof Ołbiński


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 11 sie 2007, 21:46 
Offline
Asior
Asior
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sty 2006, 22:38
Posty: 3097
Lokalizacja: Wrocław
Krzysiu, witaj w klubie :wink:! coraz więcej Nas...


Góra
 Zobacz profil  
 
 Tytuł:
PostNapisane: 11 sie 2007, 22:47 
Offline
Wrocław Team
Wrocław Team

Dołączył(a): 18 lut 2007, 22:32
Posty: 94
Lokalizacja: Wrocław
----------


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 5 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 16 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL