Ogólnopolskie forum modelarzy FSR

Ogólnopolskie forum modelarzy FSR
Teraz jest 28 mar 2024, 15:18

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 9 ] 
Autor Wiadomość
PostNapisane: 05 lut 2009, 22:45 
Offline
Asior
Asior
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sty 2006, 22:38
Posty: 3097
Lokalizacja: Wrocław
Dzięki uprzejmości i na prośbę kierownictwa sklepu Modele.pl, otrzymałem do testowania i oceny silnik spalinowy, który idealnie nadaje się do napędu łodeczek klasy Standard.

Silnik nazywa się AquaCraft .18 (3,0 cm) Marine. Kolega Ludek też, o ile wiem taki motorek otrzymał.
Motorek jest wyprodukowany w Japonii przez firmę Os Max.
Silnik ten można nabyć także pod nazwą 18CV RMX OS MAX.

AQU18 jest silnikiem przeznaczonym do napędu małych łódek, min takich jak nasze standardy.

Po wyjęciu z pudelka rzuca się w oczy jakość wykonania motorka . Odlew karteru jest zrobiony idealnie. Wszystkie silniki Os Max są wykonywane z najwyższą jakością, a odlewy aluminiowe są zdecydowanie lepsze niż np w CMB.

Silnik ma fabrycznie zamontowane urządzonko rozruchowe . Do motorka dołączony został gaźnik rc. Gaźnik ten bardzo dobrze rozwiązane podawanie paliwa.
Iglica regulacji paliwa jest zamontowana pionowo, co bardzo ułatwia regulację . Gaźnik ten pozwala na bardzo dokładną i precyzyjną regulację paliwa. Nie ma żadnych luzów i na pewno żadne iglice nie będą się z niego samoczynnie wykręcać, tak jak to miało miejsce w gaźniku ASP.
Silnik ten rozłożyłem na czynniki pierwsze.
Po rozkręceniu okazało się ,że jest on idealnie czysty i nawet nie trzeba go było wstępnie myć.Ja jednak wszystkie elementy umyłem z fabrycznego oleju konserwującego.

Tu także rzuca się w oczy jakość wykonania poszczególnych elementów.
Porównując wykonanie obu silników ASP 21 i AQU18 to ten drugi wykonany jest nieco dokładniej.
Pasowanie tulei z tłokiem jest wykonane idealnie. Pomimo tego, że silnik ma tuleję stalową chromowaną i aluminiowy tłok to i tak kompresja i brak oporów tarcia umożliwia szybkie uruchamianie silnika, bez żadnych problemów.
Taki dobór materiałów miał na celu za pewne długą żywotność silnika i bezproblemową pracę. I to na pewno się udało.
Ciekawie zbudowany jest korbowód. Na górze i na dole ma takie same wymiary. sworzeń tłokowy na obu końcach ma wkładki teflonowe które znacząco zmniejszają opory tarcia.
Silnik uruchomiłem od tzw "pierwszego kopa" i bez komplikacji. Wg mnie nie wymaga on zbyt długiego docierania, w przeciwieństwie do ASP.
Motorek AQU18 ten ma pojemność 3 cm co wg mnie niczemu nie przeszkadza.
Jeżeli moc podawana przez producenta jest taka jak podaje, to wg mnie jest wystarczająca do napędu standarcików.
Są też minusy.
Motorek jest sprzedawany bez koła zamachowego, tłumika i sprzęgła.
Pod tym względem ASP21 jest bardziej wyposażony. W ASP te detale są dodawane jako wyposażenie standardowe.
Do AQU18 koło zamachowe i łoże można dokupić w TOWER HOBBIES (koszt koła 9$)
Pocieszające jest to, że do tego silnika idealnie pasuje tłumik od ASP21. Tłumik taki można kupić w sklepie MODELE. PL.
Ja koło zamachowe wytoczyłem samodzielnie. Wykorzystałem do tego tarczę zabieraka dodawaną do kompletu. zastosowałem sprzęgło firmy PROFIL SERVICE.
wymagało to niewielkich przeróbek.Należy nagwintować część sprzęgła która, normalnie jest zamocowana na wale gwintem M5 i po problemie. Wbrew pozorom ,to plastykowe sprzęgiełko jest bardzo mocne i nie ma z nim większych problemów. Należy tylko zmieniać co jakiś czas plastykową wkładkę która nieco się "wybija".
Do silnika dodawana jest ciepła świeca OS. Uważać trzeba, żeby jej zbytnio nie rozgrzewać, bo spali się zanim uruchomimy motorek.
Oto dane podawane przez producenta:
SPECIFICATIONS
Stock Number: OSMG1611
Displacement: 0.18 cu in (3.0 cc)
Bore: 0.63 in (16.0 mm)
Stroke: 0.59 in (15 mm)
Practical rpm: 3,000-32,000
Output: 1.35 hp @ 28,000 rpm
Weight w/o pull start: 8.24 oz (233.6 g)
Weight w/pull start: 10.25 oz (290.6 g)
Jeżeli są prawdziwe , to mamy całkiem "rześki " motorek mocniejszy nawet od ASP3,5.
Cena detaliczna w MODELE.sklep. PL wynosi 300zł. do tego trzeba doliczyć koszt tłumika, ale tu myślę ,że nie będzie on zbyt drogi.
Jeżeli koło zamachowe wytoczymy we własnym zakresie to koszt zakupu może się zamknąć w kwocie 320-330 zł.

Myślę,że motorek warty jest tej ceny, zwłaszcza,że za tą cenę dostajemy dość dużo mocy w tak małym silniku.
O pracy tego silnika napiszę w chwili kiedy będzie on sprawdzony w terenie.
Dodatkowych informacji o zakupie silnika i części zamiennych należy szukać tu: http://www.Modele.sklep.pl
A.C.


Załączniki:
aqacraft.jpg
aqacraft.jpg [ 28.37 KiB | Przeglądane 13324 razy ]
aqacraft2.jpg
aqacraft2.jpg [ 33.63 KiB | Przeglądane 13320 razy ]
aqacraft3.jpg
aqacraft3.jpg [ 41.8 KiB | Przeglądane 13318 razy ]
aqacraft.4.jpg
aqacraft.4.jpg [ 73.51 KiB | Przeglądane 13318 razy ]
aqacraft.koło.jpg
aqacraft.koło.jpg [ 44.67 KiB | Przeglądane 13322 razy ]
aqacraft.koło.2.jpg
aqacraft.koło.2.jpg [ 34.48 KiB | Przeglądane 13324 razy ]
aqacraft.koło3.jpg
aqacraft.koło3.jpg [ 39.98 KiB | Przeglądane 13320 razy ]
aqacraft.koło4.jpg
aqacraft.koło4.jpg [ 93.98 KiB | Przeglądane 13326 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 06 lut 2009, 11:56 
Offline
Fachowiec
Fachowiec
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 08 lut 2008, 21:30
Posty: 226
Lokalizacja: Gdansk
Znalazlem ten motorek na stronce:
http://www.rcplanet.com/O_S_18_CVR_MX_M ... m11895.htm

Obawiam sie jednak ze podane przez producenta osiagi dotyczyly paliwa z duza zawartoscia nitrometanu (nawet 30%):

Fuel: O.S. suggests 10 to 30% nitro. However, they suggest starting with 20% nitro and changing to a higher or lower nitro content if required. Fuel should also contain 18% lubricant.

Bez nitro tez bedzie chodzil ale moze troche bardziej kaprysnie.
Tak czy inaczej motorek fajny no i MA SZARPANKE!!! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
W samolocie mam osmaxa 4cm3. Silnik dosc slaby w porownaniu do konkurencji (moc ma jak moj MVVS 2,5cm3) ale dziala niezawodnie.

pozdrawiam
Daniel

FSR 3,5 STD + nitrometan
http://pl.youtube.com/watch?v=nSBC1gqwpPY


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 27 sie 2009, 14:44 
Offline
Fachowiec
Fachowiec
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 sie 2009, 14:43
Posty: 256
Lokalizacja: Gdańsk
Ktoś juz ma doświadczenia z tym silnikiem w klasie FSR 3,5 STD np. w kadłubie Bogusia Ludkowskiego??

_________________
Pozdrawiam
Bartek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 05 wrz 2009, 00:18 
Offline
Fachowiec
Fachowiec
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 02 mar 2006, 02:37
Posty: 327
Lokalizacja: Warszawa
Bartek napisał(a):
Ktoś juz ma doświadczenia z tym silnikiem w klasie FSR 3,5 STD np. w kadłubie Bogusia Ludkowskiego??


I na tym właśnie polega dowcip!

_________________
Nie popełnia błędów ten, co nic nie robi.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 13 wrz 2009, 12:17 
Offline
Praktykant
Praktykant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 08 wrz 2007, 21:41
Posty: 113
Lokalizacja: P O L S K A
Bartek napisał(a):
Ktoś juz ma doświadczenia z tym silnikiem w klasie FSR 3,5 STD np. w kadłubie Bogusia Ludkowskiego??


... lub w jakimkolwiek innym kadłubie?

_________________
Pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 14 wrz 2009, 23:19 
Offline
Praktykant
Praktykant
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 08 wrz 2007, 21:41
Posty: 113
Lokalizacja: P O L S K A
Jakie są wymiary okna wylotowego i rozstaw otworów do kolektora?

_________________
Pozdrawiam


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 07 paź 2009, 20:33 
Offline
Asior
Asior
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sty 2006, 22:38
Posty: 3097
Lokalizacja: Wrocław
Tak jak pisałem: silnik jest bardzo przyjazny dla jego użytkowników. Od momentu kiedy go otrzymałem do testów troszkę czasu minęło./ Motorek ten został włozony dołodki LUDKA i troche popływal. Ja swój silnik ruchamiałem tylko na chamowni.
W sklepie modele-sklep.pl pokazało sie kilka ważnych dodatków do tego silnika:
koło zamachowe
sprzęgło
rura r ezonansowa.
Jak na razie nie ma w sprzedaży kolektora wydechowego co jest poważnym utrudnieniem w ostatecznym uruchomienu motorka w łódce. Rozstaw otworów w kolektorze jest identyczny jak w silniku ASP 21 i tymczasowo można zastosować tłumik od tego motorka. Pasuje idealnie, choć z rurą rezonansową na pewno ma lepsze osiągi.
Do mojego egzemplarza dotoczyłem sobie koło zamachowe. Kto nie ma możliwości to może je sobie kupić. Oryginalne koło jest lżejsze od tego które zrobiłem. Myślę,że to oryginalne jest nieco za lekkie. Mogą być pewne trudności z wyregulowaniem motorka. Może być on nieco "kapryśny", właśnie z powodu z byt małej masy koła. Ale koło to na pewno spełni swoje zadanie
Sprzęgło proponowane przez sklep jest sprzęgłem sztywnym (co utrudnia montaż zespołu napędowego) i wymusza dokladność wykonania. Ale zastosowany sposób montażu wału jest niezawodny i najlepszy z możliwych.
Rura na razie jeszcze nie została wykorzystana z powodu braku kolektora. Jeżeli ktoś taki kolektor wydechowy pod rurę wykonał to proszę fotografie. W wolnej chwili ja też wyfrezuję sobie swój.
Kolega LUDEK wykonał łoże do tego silnika które z zalożenia ma być wymiennym łożem do łodki Standard w Jego wykonaniu. Wystarczy odkręcić całe łoże z silnikiem ASP 21 i wlożyć cały zespół z silnikiem AQUA. Motorek ten z założenia jest mocniejszy, mimo mniejszej pojemności, od ASP 21 więc łódka powinna być bardziej dymamiczna zwlaszcza z zastosowaniem rury rezonansowej.
A.C.


Załączniki:
aqua craft dodatki.jpg
aqua craft dodatki.jpg [ 84.14 KiB | Przeglądane 12199 razy ]
aqua craft koło1.jpg
aqua craft koło1.jpg [ 94.05 KiB | Przeglądane 12195 razy ]
aqua craft koło2.jpg
aqua craft koło2.jpg [ 95.94 KiB | Przeglądane 12198 razy ]
aqua craft łoże.jpg
aqua craft łoże.jpg [ 90.76 KiB | Przeglądane 12195 razy ]

_________________
Jeżeli posiadasz stary spalinowy silnik modelarski do kolekcji i chcesz go oddać w dobre ręce, daj znać. Omówimy warunki.
Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 24 paź 2014, 22:40 
Offline
Adept
Adept

Dołączył(a): 14 lip 2014, 15:19
Posty: 38
Trochę odgrzebię temat.
Niedawno zakupiłem ten silniczek do mojego Standarda, ale prace stoją bo nigdzie nie mogę znaleźć właśnie kolektora :-/
Ma ktoś może może pomysł gdzie można takowy zakupić?

Pozdr
se


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 14 lis 2014, 13:57 
Offline
Początkujący
Początkujący

Dołączył(a): 01 sie 2011, 17:50
Posty: 19
Lokalizacja: Gdansk
Na pewno pasuje ten z zestawu http://www.supertigre.com/accessories/supg6003.html

Na dniach bede wiedzial, czy pasuje z ASP 21M. Poratowalbym Cie moim egzemplarzem, ale b. mocno go skrocilem. No chyba, ze i tak sie nada - jesli aktualne, to wal PM.

P.S. Pasuje tez header z AQ SuperVee 27 Nitro - nr czesci AQUG6000.

T.


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 9 ] 

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL