Ogólnopolskie forum modelarzy FSR

Ogólnopolskie forum modelarzy FSR
Teraz jest 28 kwi 2024, 23:07

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 25 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2
Autor Wiadomość
PostNapisane: 12 gru 2009, 18:35 
Offline
Wrocław Team
Wrocław Team
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 14 mar 2006, 20:19
Posty: 386
Lokalizacja: TRZEBNICA
Meniu,wydaje mi się że to jest wówczas wyważenie na 100%,a nie 0%.Jak sądzisz?
Pozdrawiam

_________________
AndrzejD
POL-567
http://www.perkoz.netau.net/

"Imperare sibi maximum est imperium"


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 13 gru 2009, 01:11 
Offline
Asior
Asior
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 03 sty 2007, 20:40
Posty: 654
Lokalizacja: Konin/Poznań
Andrzej,
nie znam się na tym, by może tak jest.
Meniu

_________________
FSR V-3,5 V-15 PL-446
V3,5/ALPHA/IKARUS2/CMB-VALVOLA-GREEN-RED-BLUE/TUNING MENIU/JR 3810
V15/POTENZA/CMB-RS/NO TUNING/JR 3810

******MISTRZ POLSKI*******
Obrazek
1995/1996/1997/2000/2004/2005/2006/2007/2008/2009/2010/2011/2012


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 16 gru 2009, 09:30 
Offline
Asior
Asior
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sty 2006, 22:38
Posty: 3097
Lokalizacja: Wrocław
Tak wygląda wał od silnika OPS 90 z lat 80-tych. Także był wyważany wolframem. Firma OPS, chyba jako pierwsza zastosowała pręty wolframowe. Myślę, że fabryki także mają problem z wyważeniem wałów. I nie wiadomo czy przypadkiem nie jest to robione metodą prób i błędów. Pogadaliśmy wczoraj troszkę o tych sprawach, i wyszło ,że najprostszym sposobem pomiaru stabilności pracy silnika jest zbadanie amplitudy drgań (słowa kol. Krzysia). A to już jest prostsze do sprawdzenia, niż idealne wyważenie do osi obrotu wału.
Im mniejsze drgania tym praca stabilniejsza. i wał dokładnie wyważony . Może to i banał, ale jednak bardzo trudno doprowadzić silnik do idealnej pracy.

Przy okazji mały patencik. Na wale z fotografii jest nad czopem wału wywiercony mały otworek. Ma on zapobiegać powiększeniu pęknięcia wału nad czopem. I zapobiega. Ten wał z tym pęknięciem pracował jeszcze bardzo długo i rysa już się nie powiększała. Otwór dla tego jest taki duży, bo wtedy kiedy go robiłem, czyli jakieś 18 temu nie posiadałem cieńszego wiertła, które przewierciło by twardy materiał z którego zrobiony jest ten wał. Teraz można zastosować cieńsze wiertła lub zastosować technologię obróbki laserem. Ale sam sposób się bardzo sprawdził.
A.C


Załączniki:
wał OPS15.jpg
wał OPS15.jpg [ 98.52 KiB | Przeglądane 4294 razy ]

_________________
Jeżeli posiadasz stary spalinowy silnik modelarski do kolekcji i chcesz go oddać w dobre ręce, daj znać. Omówimy warunki.
Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 18 gru 2009, 18:01 
Offline
Kozak
Kozak
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 05 lut 2007, 01:29
Posty: 490
Lokalizacja: Kraków
Drodzy koledzy przepraszam za moja ignorancje, ale nie rozumiem tego wyważania.
Jeżeli idealnie wyważymy wał na sucho bez tłoka i z połową korbowodu(?????) a potem dopniemy tłok wlejemy troszkę paliwka i nitro, damy po drążku gazu to całe wyważenie jest psu na buty. Siła, z jaka oddziałuje tłok na wał w czasie sprężania a potem wybuch mieszanki i praca tłoka działająca jak gigantyczne niewyważenie a potem dolny martwy punkt i jeszcze inna siła. Nie potrafię tego wyliczyć, ale myślę, że są to wielokrotnie większe siły działające na wał w ten sam sposób, co niewyważenie, to dlaczego tak się rozczulać nad tym wyważeniem skoro ono nawet nie jest idealne gdy napędzamy silnik rozrusznikiem bo jest podpięta druga połowa korbowodu(???) i tłok.
A co jeżeli niewyważony wał i w czasie pracy na przykład znosi częśc siły oddziałującej na łożyska w czasie wybuchu
mieszanki, mogłoby być to pozytywne zjawisko.

Pozdrawiam
Całkowicie nierozumiejący tego zagadnienia
Marek

_________________
Prezes Związku Sportowego Modelarstwa Wodnego w Polsce
http://fsrpolska.pl/


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 18 gru 2009, 18:26 
Offline
Asior
Asior
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 20 lut 2006, 14:25
Posty: 611
Lokalizacja: Bellechatoix
Według mojej wiedzy wyważanie nie ma nic wspólnego z działającymi siłami.
W skrócie: jak wiemy, są dwa rodzaje wyważania:
1. wyważenie statyczne czyli umieszczenie środka ciężkości w środku geometrycznym bryły /układu,
oraz
2. wyważenie dynamiczne poprzez umieszczenie osi bezwładności /środka momentu bezwładności/ w osi obrotu bryły/układu.

W żadnej z tych quasi-definicji nie rozpatruje się sił zewnętrznych /niepochodzących od masy/ na daną bryłę/układ.

Więcej będzie wkrótce na wiadomym forum... :D:D:D

Pozdrówka.

_________________
Piotr Jędrzejczak POL-555


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 18 gru 2009, 23:23 
Offline
Fachowiec
Fachowiec
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 27 sie 2009, 14:43
Posty: 256
Lokalizacja: Gdańsk
DObrze widzę na tej fotografii - czop wału jest zrobiony na wcisk, a nie z jednej monolitycznej części??

_________________
Pozdrawiam
Bartek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 19 gru 2009, 00:09 
Offline
Asior
Asior
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sty 2006, 22:38
Posty: 3097
Lokalizacja: Wrocław
Wały w większych silnikach przeważnie są robione w taki sposób. Czop jest osadzany na wcisk ze względów technologicznych. Chodzi o obróbkę cieplną. Łatwiej jest nawęglić i utwardzić czop tak, żeby rdzeń był miękki. A później go przeszlifować na wymiar. I na końcu osadzić go w wale.
A.C.

_________________
Jeżeli posiadasz stary spalinowy silnik modelarski do kolekcji i chcesz go oddać w dobre ręce, daj znać. Omówimy warunki.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 19 gru 2009, 11:39 
Offline
Fachowiec
Fachowiec

Dołączył(a): 30 cze 2007, 23:27
Posty: 384
Lokalizacja: Tychy
Mareczku nie wał lecz cały układ korbowo-tłokowy (wał, korbowód, sworzeń, tłok, zapinka), polecam lekturę tematu o wyważaniu (wiadomo gdzie ;) ) a resztę znajdziesz w necie. Troszkę ostatnio o tym poczytałem i o ile sam proces wyważania nie jest czymś bardzo skomplikowanym to o tyle wiedza na temat danych jakie musimy podstawić to już wyższa szkoła.

_________________
Pozdrawiam
Adrian Tworuszka
POL-484F
Tychy


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 28 gru 2009, 20:41 
Offline
Fachowiec
Fachowiec
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 12 lut 2006, 21:24
Posty: 233
Lokalizacja: olsztyn
witam a co do wyważania silników cd.znalazłem coś takiego http://tuning.pl/_prezentacje_Wywazamy_ ... _186_.html pozdrawiam marek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 29 gru 2009, 10:28 
Offline
Początkujący
Początkujący
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 28 gru 2009, 20:00
Posty: 6
Lokalizacja: Poznań
W silnikach wyścigowych w sporcie samochodowym bardzo ważne jest wyważenie układu korbowo - tłokowego. Nie ma drgań całego układu, nie występują zmienne obciążenia podczas ruchu co nie zakłuca ruchu obrotowego. Silnik szybciej wkręca się na obroty i ma większą żywotność.

Nie jest to jakoś super skomplikowane :lol:
Potrzebujemy dwie bardzo dokładne wagi, które układamy na wypoziomowanym stole.
Wagi ustawiamy obok siebie tak aby się nie dotykały (przerwa między nimi około 2 mm starczy)
tłok albo korbowód ustawiamy osi obrotu - symetrii tak aby była w przestrzeni pomiędzy wagami.
Potem diax w rękę i jazda tak aby rozłożenie mas było 50 / 50 :P

I tak każdy korbowód i tłok. dodatkowo robimy tak samo ze sworzniami, pierścieniami aby wszystko miało taką samą masę (tę czynność już na pojedynczej wadze).

Składamy całość do kupy i ważymy każdy zestaw i dokonujemy ewentualnych poprawek.

Z wałem jest trochę inaczej.
Ustawiamy wał na podporach (skrajne podpory w silniku) obracamy wałem i patrzymy w którym miejscu się zatrzymuje. Musimy go tak obrobić aby zatrzymywał się po każdym "kręceniu" w innym miejscu wtedy jest wyważony. Takie są "domowe" metody na wyważanie okładów tłokowo - korbowych.
W silnikach modelarskich jest trochę inaczej bo wały są asymetryczne i mają tylko jeden tłok.

_________________
Szymon Waśkowski PL-447 Ja kudłaty durnowaty reperuje stare graty
Obrazek Obrazek


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 25 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 43 gości


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL