Ogólnopolskie forum modelarzy FSR
http://www.fsrv.wroclaw.pl/forum/

Pomiar parametrów modelu
http://www.fsrv.wroclaw.pl/forum/viewtopic.php?f=3&t=461
Strona 1 z 2

Autor:  Grzegorz_K [ 17 wrz 2007, 22:36 ]
Tytuł:  Pomiar parametrów modelu

Dzień dobry,

Na początku się przedstawię, nazywam się Grzegorz i mieszkam
pod Warszawą, kilka razy byłem na zawodach a nawet pare razy
wystartowalem.
Mam pytanie do wszystkich w związku z tematem jaki został poruszony na forum pt. Ciekawy gadżet http://www.fsrv.wroclaw.pl/index2.php?option=com_forum&Itemid=0&page=viewtopic&t=24.
Chodzi o pomiar parametrów pracy modelu. Z artykułu dowiedziałem się że używa się do tego celu radaru. W związku z tym że jestem elektronikiem-informatykiem planuje budowę takiego urządzenia i chciałbym wiedzieć jak taki radar wyglada jak sie komunikuje-odczytuje predkość itp.
W swoim projekcie myślałem o mikrokontrolerze i odbiorniku GPS.
Co waszym zdaniem jest lepsze-dokładniejsze?
Mam jeszcze ogromną prośbę - proszę p pomoc doświadczonych FSR'owców z Warszawy aby podyskutować o wymaganiach na taki system tzn. zakres mierzonych temp. predkosci przyśpieszeń ciśnienia. Jak będę miał takie informacje będę mógł dobrać podzespoły i
może w zimę zrobie taki projekcik, który pozwalał będzie na dokładną analizę pracy modelu.

Pozdrawiam
Grzegorz

Autor:  Pitt [ 18 wrz 2007, 09:26 ]
Tytuł: 

Witaj Grzegorz.

Taki system już powstał w Łodzi (co nie znaczy, że nie ma powstać drugi... :) ), przeszedł pomyślnie testy i z tego co wiem (widziałem w Trzciance) jest na etapie jeszcze większej miniaturyzacji. Spróbuj zagadać do Zbyszka Błaszczyka na gg lub priv, może poda Ci jakieś szczegóły potrzebne do Twojego projektu.

Pozdrawiam.

Autor:  Andrzej343 [ 18 wrz 2007, 21:27 ]
Tytuł: 

Cześć
Nie wiem jaką dokladność posiada gps i czy jest możliwość zapisu w pełnym zakresie i czasie trwania biegu. Nie wiem też jak jest to skomplikowane pod względem wykonania. Radar pokazuje tylko największą chwilowo prędkość . Podejrzałem kiedyś w łodziach jakimi ścigał się Waldemar Marszałek w dnie tuż przed pawężą zamocowana jest rurka zakończona manometrem wycechowanym w km/h , który mierzy ciśnienie napierającej wody. Ja osobiście myślałem żeby zmierzyć prędkość przepływjącej wody chłodzącej silnik, co jest dosyć proste do wykonania,dzięki temu rozwiązaniu można by mmierzyć prędkość podczas trwania całego biegu.

Pozdrowienia
Andrzej L.

Autor:  Grzegorz_K [ 18 wrz 2007, 21:57 ]
Tytuł: 

Pomiar za pomocą rurki jest możliwy aczkolwiek kłopotliwy, gdyż ciśnienie wody nie jest w pełni proporcjonalne do prędkości i zależy od wielu czynników np.: temp otoczenia, przekroju rurki itp. Moim zdaniem lepszy jest GPS który przekazuje prędkość. Problemem staje się częstotliwość pomiarów która jest zbyt mała i dane nie będą na bieżąco aktualizowanie. Aby zwiększyć dokładność można mierzyć przyśpieszenie
i na jego podstawie ze wzoru na przyśpieszenie wyliczać dokładniej prędkość modelu. Muszę tylko wiedzieć jakie mogą być przyśpieszenia modelu w "G". Jeśli ktoś może mi napisać jak działa radar używany przez Was w modelach, będę mógł go porównać i ocenić co będzie w tym przypadku lepsze. Proszę napiszcie jakie parametry należy w modelu mierzyć. Jeśli ktoś może to niech poda specyfikację wymagań, jakimi cechować powinno się takie urządzenie np : prędkość od .. do .., wychylenia steru od.. do.. itd. Zastanawiam się czy konieczne jest przekazywanie danych podczas płynięcia modelu na ekranie komputera czy odczyt ich z pamięci po testach modelu na wodzie. Czekam na wasze opinie
Grzegorz

Autor:  AndrzejC [ 18 wrz 2007, 22:53 ]
Tytuł: 

Jezeli chodzi o pomiar prędkości, to ja uzywam najzwyklejszego GPSa firmy Garmin. Urządzenie proste i niezawodne. Uzywałem malego radaru ale dla mnie był on nieco kłopotliwy w użyciu. Z kilku powodów. Odbiornik gps pokazuje wszystkie parmetry czyli prędkość rzeczywistą i prędkość maksymalną. My możemy odczytać jedynie prędkość max. ponieważ po doplynięciu do brzegu można odczytać tylko ją. GPS zapisuje na ekranie najwyższą prędkość. zapis jest bardzo dokladny, ponieważ jest zapisywany z jednym miejscem po przecinku. W praktyce na treningu każde ustawienie łódki sprawdzam trzy razy. wynik zwykle się potwierdza. Bez miernika w ogóle nie wychodzę na trening bo to nie ma sensu. Oko i ucho ludzkie jest zawodne i wielokrotnie wydawało mi się że łódka po jakiejś zmianie plynie szybciej a miernik pokazywał zupelnie odwrotnie. Radar jest dobry ale kłopotliwy w użyciu i dużo droższy. po pierwsze potrzeba do tego pomocnika, po drugie popularne radary pokazują tylko pełne kilometry a to za mało. jeżeli chcemy mieć radar dokładniejszy to kosztuje on cztery razy drożej niż etrex.
Z uwagi na to,że zwykle na trenigi chodzę sam to radar po prostu byl dla mnie niezbyt wygodny do jego obsługi potrzeba przynajmniej jednej ręki a do sterowania dwóch więc jak wyżej. Co do ciśnieniowego pomiaru prędkości to takie sprytne urządzenie można nabyć w firmie Gundert. Kiedyś też mialem to urządzonko ale po kupieniu GPSa odsprzedałem je kolegom na Śląsku. Nie znam dalszych losów tego miernika. Był to odpowiednio wyskalowany i przerobiony zwykły manometr do pomiaru ciśnienia w oponach oraz odpowiedniej średnicy rurka wystawiona za rufą pod dnem łódki. rurka ta byla połączona z manometrem cienkim wężykiem . Działalo to podobnie jak gps. zapamiętywało najwyższe wychylenie wskazówki manometru. Urządzenie najprostsze z możliwych.
W dzisiejszych czasach jest możliwe połczyć odbiornik GPS z malym nadajnikiem wysylającym dane do stojącego na brzegu. można w zasadzie wysłać wszystkie parametry łącznie z ich zapamiętaniem przez komputer. Mamy już takie urządzenia w Polsce. Ja sam mam już wszystkie materiały elektroniczne do zbudowania takiego urządzenia. Ale po malutku :wink:
Najwazniejszym wskażnikiem jest prędkość łódki i to powinniśmy sprawdzać. na prędkość składa sie kilka innych parametrów takich jak obroty silnika temperatura silnika i tłumika, oraz długość, a także rodzaj sruby. przy właściwym treningu za pomocą prostego GPSa mozna dojść do właściwych wniosków i tak wyregulować łódkę ,żeby plynela optymalnie.
U ważam ,że GPS jest wygodnym sposobem pomiaru i dla mnie najprostszym i tanim. Na aukcjach odbiorniki GPS można kupić dosyć tanio.
Pozdrawiam
A.C.

Autor:  Andrzej343 [ 18 wrz 2007, 23:02 ]
Tytuł: 

Cześć
Ja nie myslałem o pomiarze ciśnienia w rurce dałem tylko to za przykład.Bardziej skłonny był bym zmierzyć prędkość przepływu wody w prewodach chłodzących. mogłaby to być np.turbinka,albo coś działającego na zasadzie przepływomirza . Radar,który jest pośadaniu przez kolegów z Warszawy działa podobnie jak radar policyjny

pozdrawiam
Andrzej L.

Autor:  WHITE&RED [ 19 wrz 2007, 22:40 ]
Tytuł: 

Witam,

dla mnie najważniejszymi parametrami są obroty silnika (te mogę zmierzyć) i przyspieszenie modelu, ale ten parametr mogę ocenić niestety tylko "na oko", które jest przynajmniej dla mnie świetnym przyrządem pomiarowym. Obserwując swoją łódkę w wyścigu wychodzącą z zakrętu bez trudu mogę ocenić przyspieszenie mojego i innych modeli. I to przyspieszenie a nie maksymalna prędkość decyduje zazwyczaj o możliwości wyprzedzania innych modeli. Myślę że właśnie tym pomiarem warto byłoby się zająć.

Pozdrawiam S.Cz.

Autor:  ZBYSZEK_BŁASZCZYK [ 19 wrz 2007, 22:53 ]
Tytuł: 

Pomiar przyspieszenia to nie problem. Wystarczy zastosowac czujnik przyspieszenia (troche trudniej go wysklaowac).

Autor:  AndrzejC [ 20 wrz 2007, 08:33 ]
Tytuł: 

Zbyszek czy możesz bliżej okreslić jak działa ten czujnik przyspieszenia? Bo nie spotkałem sie nigdzie z takim okresleniem.
A.C.

Autor:  Grzegorz_K [ 20 wrz 2007, 15:04 ]
Tytuł: 

Czujniki przyśieszenia można znaleźć na stronie http://www.seguro.pl/sklep/?podkat=67 wystarczy dobrać odpowiedni model. Czujnik działa w dwóch osiach węc można mierzyć równierz przeciążęnia w zakrętach.

Autor:  AndrzejC [ 20 wrz 2007, 20:38 ]
Tytuł: 

Dalej nie wiem jak to działa :( Przyznam szczerze; elektronik ze mnie żaden) :wink: . Chętnie bym sie dowiedział na jakiej zasadzie taki czujnik działa. Poproszę więc fachowców, może jakiś się tu zalogował?
A.C.

Autor:  KrzyśO [ 21 wrz 2007, 00:36 ]
Tytuł: 

Wg mnie bardo dobry system zaprojektował Robert Mecdorf. Można w nim mierzyć prędkość modelu, obroty silnika, temperaturę silnika oraz napięcie zasilania odbiornika. Wg mnie powyższe parametry wystarczą do całkowitego określenia wszystkich parametrów pływania. System ten (po rozbudowie) pozwala na zapisywanie wszystkich parametrów w systemie PC. W tej chwili możemy uzyskać informacje on-line o powyższych parametrach. Oczywiście oprócz PC mamy możliwość obserwacji parametrów na bieżąco na wyświetlaczu (odbiorniku) znajdującym się w ręku. Nadajnik znajdujący się w modelu jest wielkości standartowego odbiornika (nie ma problemów z zamontowaniem w przedziale odbiornika). Jest jeszcze problem z wielkością anteny GPS, ale myślę, że w modelu 15 znajdę miejsce. W nowym modelu 15 (na etapie sklejania) zabudowałem instalację elektryczną (wbrew pozorom jest to kabel 10 żyłowy) dosyć rozbudowaną. System ten jest bardzo elastyczny bo pozwala skupić się na parametrach nas interesujących. Szczególnie interesujący jest pomiar prędkości modelu w funkcji obrotów silnika. Daje nam to pogląd o sprawności śróby (stały skok śróby). Szczególne znaczenie ma temperatura świecy lub wydechu silnika. Wielokrotnie zdażyło się spalić tłok (praktycznie wszystki startującym w klasie 15 a nawet w 7,5) naszym kolegom. Zależne jest to znowu od dłgości rury rezonansowej (im któtsza tym większe obroty silnika lecz po przekroczeniu pewnego parametu temperatura jest zbyt wysoka i następuje wypalenie krawędzi tłoka przy wydechu). Jednakże pomiar temperatury spalin jest bardzo trudny, więc pomiar temperatury zrealizowaliśmy na na wodzie wypływającej z silnika. Optimum przyjęto w okolicach 80-90oC (teoria pracy sinika mówi, że sprawność silnika jest tym wyższ im wyższa jest temperatura spalania i im niższa temperatura otoczenia, lecz ze względu na rozszeżalność materiałów w naszych silniczkach in temperatura wyższa tym lepiej - oczywiście w zakresie pracy czynników chłodzących. Dlatego przyjęto że temperatura wody wypływającej powinna zbliżać się do 90 oC. Potwierdzenie tej teorii ( w wielkim uproszczeniu) jest w materiałach CMB o kierunku przepływu wody w zależności od temperatury otoczenia.
Ten sezon służył do spawdzenia założeń systemu (oczywiście jest wiele do poprawy) lecz wg mnie to co wymyślił Robert jest bardzo perspektywicze i obejmuje wszystkie parametry nas interesujące.
Otrzymujemy system pracujący w obu kierunkach (pilot- model oraz model-pilot) który jest nowością w FSR. Oczywiście wyszło wiele wad lecz myślę, że następne wersje spełnią wszystkie wymagania (pomiar on-line na wyświetlaczu oraz zrzut do PC dla analizy danych po próbach). Zaletą jest również to, że można system ten stosować w normalnym wyścigu.
Pomiar przyspieszeń modelu w trakcie biegu jest wg mnie niepotrzebny gdyż jest on wtórny w stosunku do momentu silnika (który jest stały dla danego silnika przy określonych obrotach) w zakręcie oraz masy modelu i promienia skrętu (teoria). Po wielu obeserwacjach różnych biegów, wyprzedzanie odbywa się na prostych (szczególnie dolnej), gdzie największe znaczenie ma prędkość modelu, natomiast wyprzedzanie na górnych bojkach zależne jest w 90% od umiejętności kierującego.
Reasumując (oczywiście wg mnie) system Roberta pozwala na:
określenie maksymalnej prędkości (GPS),
określenie sprawności śróby (prędkość modelu do obrotów silnika),
optymalnych warunków pracy silnika (temperatura).
oraz w mniejszym stopniu bezpieczeństwa modelu (pomiar napięcia zasilania odbiornika).
Rok 2008 będzie ostatecznym sprawdzeniem systemu w warunkach bojowych. Dopiero wtedy można będzie określić czy jest on optymalny.
Jeżeli będziecie mieli uwagi do powyższych założeń, proszę o wszelkie uwagi, gdyż pozwoli to na usprawnienie tego systemu. Jeżeli nie możemy mieć silników lub łódek o najwyższych parametrach, takich jak ma mistrz DAVE, Videmont lub Braghieri to może uda się zoptymalizować inne parametry (śróby, obroty lub inne).
Pozdrawiam
KrzyśO

Autor:  AndrzejC [ 21 wrz 2007, 08:23 ]
Tytuł: 

Zgadzam, się z tym ,że przyspieszenie nie ma najmniejszego znaczenia w tych naszych badaniach. Z jednego powodu. Nawet jak będzie ono największe ze wszystkich łodek na wodzie, a inne bedą szybsze od naszej to nic nam nie da to że łodka wychodzi szybko z zakrętu. Najważniejsza wg mnie jest prędkość rzeczywista, maksymalna i średnia (choć tą nie bardzo da się zmierzyć) wg mnie takie parametry jak temperatura silnika obroty czy jescze inne np drgania :wink: silnika można sprawdzać na hamowni. na wodzie warunki są za każdym razem inne, i niektóre parametry się zmieniają w zalezności od pogody, wilgotności powietrza, czy sfalowania wody.. Pomiar wody chłodzącej motor nie wydaje mi sie wiarygodny z wielu powodów. Mądrym pomysłem jest sprawdzanie napięcia w odbiorniku ale skoro system ma służyć tylko podczas treningów to uważam to za zbędne. W czasie wyścigu nie ma już czego mierzyc bo wtedy trzeba się skupić jna czym innym i nawet pomiary zapisywane przez komputer nic nam nie dadzą. Trening bez pomiarów ma sens jedynie wtedy kiedy "uczymy" łódkę pływać w innym przypadku jest to tylko pływanko które nie wiele daje. Zmysły ludzkie są zawodne i nie są w stanie określić dokładnie ani prędkości ani obrotów I sprawdzanie na "oko" jest w praktyce nic nie warte.Bo w myśl przysłowia: Na oko to chłop...
Wg mnie najważniejsza jest prędkość. bo to ona jest wykładnią tego na co stać nasz stateczek. Zakładam oczywiście ,że nasza łódka jest dopracowana technicznie i pływa stabilnie, poniewaz tylko wtedy jakikolwiek pomiar ma sens. I to na szukaniu najwyższej prędkości trzeba się skupić. Wszystkie inne parametry składają się właśnie na nią. Wystarczy, że nasz przyrząd pomiarowy pokaże nam prędkość większą o jedno miejsce po przecinku to w praktyce daje o jedno okrązenie w wyścigu więcej w czasie 0.5 h!
Przyszedł mi do głowy pomysł. Ja używam GPSa przymocowanego do kadłuba w miejscu mocowania tabliczki. Myslę ,że można by tam zamontować też małą kamerkę z funkcją zdalnego przesyłania obrazu.obiektyw można by skierować na GPSa w ten sposób można by kontrolować więcej parametrów można by wtedy zamontowac też i mały obrotomierz i kontrolować w ten sposób obroty.Robiłem kiedyś próby z kamerką ,po to żeby zobaczyć jaki jest widok z płynącej łodki i było to dość ciekawe doświadczenie. Widok był interesujący :shock: Trzeba mieć do tego celu kamerę oraz kartę telewizyjną zainstalowaną w laptopie.
A.C.

Autor:  WHITE&RED [ 21 wrz 2007, 09:44 ]
Tytuł: 

Witam,

zakładam że prędkość modeli, które chcemy wyprzedzić jest bardzo podobna lub taka sama. W takim przypadku wyprzedzanie możliwe jest tylko na bojach, nie na prostej bo tu można wyprzedzić tylko tych co się ciągną po trasie. Wyprzedzanie jest możliwe tylko dzięki lepszemu przyspieszeniu lub wówczas gdy inny pilot popełni bład.

P.S.
Jestem oczywiście za wszelkiego rodzaju pomiarami wszystkich parametrów naszych modeli i silników w nich pracujących. Być może poprzez nie doczekamy się nowych mistrzów. Ja natomiast nadal będę polegał na swoich zmysłach, a w szczególności na wzroku i słuchu, które póki co mnie nie zawodzą. Życzę wielu sukcesów podczas treningów i pomiarów wszystkich parametrów.

Pozdrawiam S.Cz.

Autor:  Bolek [ 21 wrz 2007, 19:40 ]
Tytuł: 

Hallo,
juz jakis czas temu, zastanawialem sie nad zdalnym pomiarem temp., predkosci itd. Tego typu systemy sa do kupienia, ale glownie do modeli latajacych. Dochodzi np. wysokosc, predkosc opadania itp. W moim przypadku na razie jeszcze mam czas, zwlaszcza ze te systemy sa dosc drogie. Uwazam jednak ze to co proponuje Robert/Krzysiek byloby calkowicie wystarczajace. Z tym, ze pomiar temperatury wody wyplywajacej (zreszta tak jak w wiekszosci silnikow) rozbudowal bym o mozliwosc jej regulacji. Najprostrzym byloby np. zastosowanie regulatora na podobnej zasadzie jak do paliwa, tylko troche wiekszego, sterowanego malym servem. Calosc wazy 20-30 g i miejsca tez nie wymaga duzo. Regulator mozna zabudowac zaraz obok, albo nawet wewnatrz przedzialu na aparature.Automatyczne sterowanie tez byloby mozliwe, ale trzeba do tego duzo wiecej elektroniki (teoria regulacji). Tez pytalem sie na forach czy moze istnieja termostaty (bimetaliczne np.) ale niestety nikt tego nie produkuje.
Druga rzecz co mi przyszla do glowy, to to mianowicie ze pilot wcale nie musi sie tym zajmowac w czasie wyscigu. Od czego ma mechanika, ktory na monitorze obserwuje parametry (oczywiscie nie non stop) i podpowiada pilotowi, np temperatura za niska itp.

Pozdrowienia
Bolek

Strona 1 z 2 Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
https://www.phpbb.com/