Ogólnopolskie forum modelarzy FSR

Ogólnopolskie forum modelarzy FSR
Teraz jest 28 mar 2024, 16:04

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]




Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 28 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2
Autor Wiadomość
PostNapisane: 23 lis 2008, 18:39 
Offline
Asior
Asior
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sty 2006, 22:38
Posty: 3097
Lokalizacja: Wrocław
Bolo, mam dwa pytania: Jak zrobiłeś linię podziału Twojego kadłuba bo tak do końca tego nie widać? i drugie Gdzie kupiłeś te materiały do form?
Niedługo czeka mnie podobna robota i chętnie skorzystam z Twoich doświadczeń. Pięknie Ci to idzie. I jak będzie pływać tak dobrze jak wygląda, to tym starym asiorom w Niemczech szczęki opadną :jajcarz: :bravo: :bravo:
A.C.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 23 lis 2008, 23:30 
Offline
Wrocław Team
Wrocław Team

Dołączył(a): 18 lut 2006, 19:48
Posty: 81
Hi Andrzej,

wszystkie materialy kupuje w www. r-g.de ktorej przedstawicielem jest tez F-ma Havel z Czech.
Ale uprzedzam,zeby zanim sie ktos zabierze za wykonywanie form i odbitek najpierw zrobil na jakim starym kadlubie kawalek na probe ( tez zrobilem probke 10 x10 cm), bo komponenty nie sa tanie i szkoda uczyc sie na bledach. Nawiasem mowiac to na stronie r-g jest to pokazane na filmach.

Co do podzialu form to kopyto na dno i na poklad wykonalem 5 mm wyzsze niz ma byc kadlub w rzeczywistosci . po wykonaniu odbitek odcinam brzeg plus zaokraglenie (to jest te 5 mm) i sklejam dno i gore na styk. Trzeba to zrobis dokladnie najlepiej wkladajac dno do formy.Nastepnie od srodka zlaminowalem obie polowki tasma z tkaniny weglowej 260 g/m2 i 2x tasma wlokna szklanego 163 g/m2. Mam nadzieje ze to wystarczy.

Bolek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 04 gru 2008, 22:35 
Offline
Wrocław Team
Wrocław Team

Dołączył(a): 17 lis 2006, 16:28
Posty: 195
Witaj Bolek. Fajnie Ci idzie ta budowa. Sprzedam Ci drobne patenty z zakresu laminatów. Ja robiąc formę najpierw maluję model podkładowym lakierem akrylowym do samochodów. Po wyszlifowaniu papierem klasy 1000, kładę od razu alkohol dwie warstwy. Wiadomo że 1 musi wyschnąć. Następnie papierem 1000 lub 1500 delikatnie szlifuję całą powierzchnię ewentualne zacieki czy paprochy i na to kładę jedną warstwę pasty i ją poleruje. Robi się to z wyczuciem Wychodzi powierzchnia prawie lustrzana. to mi zabiera około 2godzin w normalnej temp. pokojowej. Następnie kładę żelkot 2 warstwy jedną po drugiej tak jak Ty lepką ale nie brudzącą palca i na taką nakładam jedną warstwę maty szklanej 150gm2 i to zostawiam do całkowitego wyschnięcia. Po wyschnięciu sprawdzam dokładnie czy nie ma jakiś bąbli pod matą (w moim przypadku raczej nie występują). Reszta to już nawarstwianie grubego laminatu.Model wychodzi bez najmniejszego problemu z formy,po wykonaniiu cała forma jest szlifowana papierem 1500-2500 i polerowana na takiej formie możesz robić kadłub na wysoki połysk bez żadnych poprawek powierzchni. pozdrawiam Władek
Ciacho juz wiesz jak masz budować swoje formy.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 04 gru 2008, 22:51 
Offline
Wrocław Team
Wrocław Team

Dołączył(a): 17 lis 2006, 16:28
Posty: 195
Robię na formie jeden, dwa kadłuby. Wtedy, po poszlifowaniu formy papierem 2000 nie poleruję formy, a jedynie po umyciu i wysuszeniu nakładam tak jak na model dwa razy alkohol i jedną warstwę pasy bardzo cienką, którą poleruję i po 30min kładę żelkot lub odrazu laminat .Ale przy laminacie na samej żywicy powiniśmy połozyć żywicę i poczekać do jej podeschnięcia powinna lekko kleić, dopiero kładziemy szkło. Ta procedura daje nam bardzo ładną powierzchnię laminatu bez żadnych bąbli. Dobrze jest mieć przygotowane różne wałeczki aby laminat wyrolować i usuwać nadmiar żywicy.Kadłub robimy w kolorze , na ładnie wypolerowanej i zakonserwowanej formie, natryskiem nakładamy warstwę lakieru, akrylu czy poliuretanu. Po podeschnieciu na palec natryskujemy podkład akrylowy samochodowy i dopiero po wyschnięciu laminat. Kadłub wychodzi nam od razu kolorowy z o wiele lżejszą powłoką lakieru i z o wiele trwalszą przyczepnoscią do laminatu niz tradycyjna metoda malowania .
Władek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 04 gru 2008, 23:09 
Offline
Asior
Asior
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sty 2006, 22:38
Posty: 3097
Lokalizacja: Wrocław
Władziu, jak robi się formy to ja już dawno wiedziałem :jajcarz: . W końcu napatrzyłem sie u Mistrza jak to się robi :D Mam pytanie: Jak nakładasz alkohol na formę i po co na ten alkohol kładziesz jeszcze pastę?
A.C.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 04 gru 2008, 23:34 
Offline
Wrocław Team
Wrocław Team

Dołączył(a): 17 lis 2006, 16:28
Posty: 195
Mamy gotowe kopyto ,które powinno z góry założone być z podziałem na dno i pokład. Po wykonaniu takiego kopyta rozdzielamy je na dwie części. I przykładowo zaczynamy od dna . Bierzemy płytę meblową laminowaną bez wzoru (ja stosuje białą i szlifuję ja aby nadać jej dobrą powierzchnię) i taki pół mat ustawiam na niej model. ale płyta powinna mięć co najmniej 60mm pasa w koło kadłuba. Po ustawieniu, konserwuję rozdzielaczami i nakładam żelkot. Na mokry żelkot stawiam 4-5 tulejek na kołnierzu jako gniazda kołków centrujących i robię 1 połowę formy. Następnie po wyschnięciu laminatu ściągam płytę pod modelową i rozwiercam tulejki pod dyble a tak naprawdę to zaślepiam przed laminatem z góry plasteliną. Teraz kładę na dno będące w formie pokład i ustawiam na szpilkach, kołkach na których trzymał się pokład z dnem. Daje nam to idealne centrowanie obu form, przygotowuję rozdzielacz i wkładam kołki w tulejki na obwodzie formy, ponownie nakładam żelkot, laminat i forma gotowa. Pozostaję obciąć naddatki kołnierza , wkleić ewentualne ramy na których forma będzie stała, a nie kolebała się podczas pracy już z kadłubem. Wiercimy otwory na śruby do skręcenia 2 częći co 15cm i dopiero teraz następuje rozebranie ,rozwarstwienie formy dolnej z górną i usunięcie modeli.
Wszystko to myjemy, obrabiamy żelkot i mamy profesjonalną formę w której robimy laminaty i po odcięciu nadmiaru na kołnierzach skręcamy formę z laminatem w środku i przez otwory sklejamy kadłub bez przesunięć nawet minimalnych.W gotowej formie dna można od razu wywiercić otwory na oś steru, wyciąć szczelinę na wał tak aby po uzbrojeniu kadłuba w środku skleić go w zamkniętej i skręconej formie . W taki sposób można wykonać ileś identycznych modeli. Można się pokusić i przed wyciągnięciem pierwszy raz modelu z formy powklejać większość elementów bez narażania modelu na deformację ,jakieś pociągnięcia laminatu itd.
UWAGA;pod modelem a płytą pod modelową nie może się dostać ani gram żelkotu model musi idealnie przylegać do płyty pod modelowj i w tym miejscu na styku nie dopuszczalne są kąty ujemne niższe jak 90stopni to samo dotyczy wykonania 2 części.
Pozdrawiam Władek
owocnych prac


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 04 gru 2008, 23:48 
Offline
Wrocław Team
Wrocław Team

Dołączył(a): 17 lis 2006, 16:28
Posty: 195
Andrzej, jak widzisz ja kładę alkohol na lakier podkładowy bezpośrednio. A wszyscy najpierw pastę,a ja pastę na końcu. Dla lepszego samopoczucia. Bo jak czytałeś ja delikatnie szlifuję alkohol z jakiś paprochów i nadaje mu połysk pastą. ta metoda jest przez nas stosowana na profesjonalnych formach produkcyjnych i wymaga 4 razy mniej czasu na rozdzielanie formy. Jak wiesz alkohol na wielu pastach oczkuje i to bardzo mnie w......ia. A ja nie mam czasu się z tym bawić kiedy ten sposób jest sprawdzony na bardzo skomplikowanych formach wielkogabarytowych. I jeszcze jedno: budujcie formy na bazie żywić poliestrowych szkoda czasu i kasy na epoksydy jak i tkanin, na całym świecie takie formy robi się na matach .Jedynie się zbroi tkaninami jeżeli są takie potrzeby.Ja taką formę robię w jeden dzień dwie części jak się lenie to dwa dni . W trzecim już jest wykańczana z lupa w ręku :D
PS; ja alkohol kładę miękką gąbką dwie warstwy, abym był pewny. Ale dwie bardzo cienkie. Powierzchnia zwilżona i świecąca na początku już mi starcza .Za gruba warstwa może się złuszczyć poderwać i takie tam. I trzeba wszystko robić od nowa,zmywanie itd.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 05 gru 2008, 00:47 
Offline
Wrocław Team
Wrocław Team

Dołączył(a): 17 lis 2006, 16:28
Posty: 195
Szybka forma lub laminat. Na przykład zbiornik. Wielu ma z tym problemy. Dopasowanie i tak dalej. Ja biorę kawałek klocka z poliuretanu spienionego np,z płyty obornickiej lub kawałek styroduru. Materiały, które świetnie się obrabiają papierem ściernym. Nadaje dokładny kształt. Jak mam gotowy i dopasowany, oklejam go samoprzylepną taśmą aluminiową z Castoramy, do izolacji cieplnej. Dokłdnie oklejam całą bryłę taśmą i prasuje ją np jakimś plastikiem,wygładzam fałdy załamania. Po takim zabiegu mamy już idealną powierzchnię. Nakładam jedną warstwę pasty i po 10 min poleruję. Nie czekam już na nic tylko robię laminat czy foremkę z laminatu.Jakie to proste. :P Taśmą tą można wykleić cały model kadłuba owiewki itd. Sama taśma już jest idealnym rozdzielaczem, nawet nie wymaga pasty. Daje ładny połysk a jak są jakieś nierówności to mają max 0,2-0,3mm.
Najgorsze co możecie zrobić budując model pod formę, to lakierowanie go lakierami na wysoki połysk.taka powłoka musi schnąć co najmniej 3 tygodnie inaczej żadne rozdzielacze nie pomogą i tak się przyklei do formy. Dlatego tylko podkład wysycha na kamień w parę godzin. Ii nawet jak coś pójdzie nie tak i przyklei się d formy to znaczy że nie dosechł. A jak nie dosechł, to go można zmyć z gotowej Formy, jest za słaby aby coś uszkodzić.
powodzenia
Władek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 06 gru 2008, 20:46 
Offline
Wrocław Team
Wrocław Team

Dołączył(a): 18 lut 2006, 19:48
Posty: 81
Hallo koledzy,
dzieki za wiele interesujacych patentow. Ja ze swej strony nastawiam sie na lakierowanie calego kadluba, co mnie niestety teraz czeka, w zwiazku z tym nie potzrebuje az takiej jakosci powierzchni
jak papier 2000. Ma to wedlog mnie zastosowanie bardziej przy profesjonalnych rzeczach ( np jachty wyczynowe, samochody sportowe itp). Nawiasem mowiac to czesto model po nauce plywania nie ma wiele orginalnej powierzchni dna.Do tego dochodza bliskie spotkania w czasie wyscigu.
Z reszta widzialem juz modele mistrzow (swiata tez) wygladajace jak by byly pomalowane pedzlem.
Co do lakierowaniato zastosuje podklad i lakier akrylowy 2k stosowany do samochodow ciezarowych ze wzgledu na przyzwoita cene i jakosc(koszty nie przekraczaja efektow).


Załączniki:
Komentarz: Mocowanie silnika. tradycyjnie na czarno
Boot4.jpg
Boot4.jpg [ 78.26 KiB | Przeglądane 7049 razy ]
Komentarz: pierwsza przymiarka
Boot5.jpg
Boot5.jpg [ 63.89 KiB | Przeglądane 7049 razy ]
Komentarz: Model w stanie surowym
Boot3.jpg
Boot3.jpg [ 62.92 KiB | Przeglądane 7047 razy ]
Boot2.jpg
Boot2.jpg [ 61.54 KiB | Przeglądane 7047 razy ]
Boot1.jpg
Boot1.jpg [ 55.86 KiB | Przeglądane 7065 razy ]
Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 07 gru 2008, 20:36 
Offline
Fachowiec
Fachowiec

Dołączył(a): 26 sie 2007, 19:53
Posty: 306
No, musze powiedziec jestem "starym bykiem" ale ciagle sie ucze :shock:.
Tych pare informacji od Wladka to jest rewelacja dla mnie. Dawniej tracilem duzo czasu na polerowanie formy, nakladanie nowego wosku, i znow polerowanie, a pozniej alkohol ktory czasami oczkowal, itd, itd.
Dzisiaj, zabralem sie do robienia nowej 7,5 , i zaczalem na wzor Wladka z separowaniem formy i polozeniem pierwszej warstwy.
Juz jest wszystko gotowe i nie zabralo mi to duzo czasu.
Niesamowita oszczednosc czasu.
Wladek, jak sie spotkamy masz piwo u mnie :P :lol: :P

@ Bolek
Pieknie ci idzie ta robota, tylko tak dalej. Napewno niedlugo otrzymasz zamowienia na twoje kadluby do 35.
Pisz dalej o twoich poczynaniach, bardzo interesujaca lektura.

Pozdrowienia Adam.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 07 gru 2008, 21:01 
Offline
Fachowiec
Fachowiec

Dołączył(a): 26 sie 2007, 19:53
Posty: 306
Bolek, jeszcze jedna sprawa. Ogladajac twoje zdjecia, zauwazylem na zdjeciu- Mocowanie silnika- twoje uchwycenie linki gazu.
Wedlug mnie po kilkunastu minutach pracy silnika to mocowanie zlamie sie na dole. No wiesz "mikro drgania" :lol: :lol: . To mowie z mojego doswiadczenia. Dyskusja na ten temat juz tu byla, wiec nie bede sie rozciagal. Sprobuj to uchwycenie troszeczke wzmocnic.

Pozdr. Adam.


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 07 gru 2008, 22:05 
Offline
Wrocław Team
Wrocław Team

Dołączył(a): 18 lut 2006, 19:48
Posty: 81
Hallo Adam,
dzieki za porade. Bede musial to wzmocnic, chociaz wg. mnie powinno wytrzymac. Ten wspornik z Alu na koncu ma na stale wkrecony trzpien stalowy M5,a calosc z kolei wkrecona jest do loza silnika.Ale nie bede dyskutowal,najprosciej bedzie zmienic ten trzpien na stalowe, walcowane M6
(np z jakiejs sruby M6).
Lepiej nie uczyc sie na bledach, a jezeli juz to nie na swoich.
Pytanie: czy 35 a w szczegolnosci CMB ma tak duze wibracje? kiedys slyszalem ze SG niszczy wszystko.

Pozdrowienia

Bolek


Góra
 Zobacz profil  
 
PostNapisane: 07 gru 2008, 22:50 
Offline
Asior
Asior
Avatar użytkownika

Dołączył(a): 17 sty 2006, 22:38
Posty: 3097
Lokalizacja: Wrocław
Bolo, Mi też wydaje się, że to mocowanie linki gazu na łożu silnika nie jest najlepszym rozwiązaniem. Wg mnie wszelkie cięgna powinny być niezależne od silnika i powinny być mocowane do kadłuba.. Taki montaż daje gwarancję, że linka na pewno się nie urwie. Te "mikrodrgania" :placzek: mogą na prawdę dużo zaszkodzić. Nie wiem z czego zrobiłeś cięgna sterujące Twoim silnikiem, ale jeżeli nie jest za póżno, spróbuj skorzystać z mojego sposobu,który stosuję w moich łódkach. Prowadzenie cięgen w linkach od pneumatyki jest idealnym rozwiązaniem i bardzo tanim. Jeżeli nie masz dojścia do tych rurek daj znać. Coś się załatwi :rogal: .Robisz kawał niezłej roboty :D :D . Może i ja sobie taką (Twoją) łódkę zbuduję :jajcarz: :jajcarz: !
A.C.


Góra
 Zobacz profil  
 
Wyświetl posty nie starsze niż:  Sortuj wg  
Utwórz nowy wątek Odpowiedz w wątku  [ Posty: 28 ]  Przejdź na stronę Poprzednia strona  1, 2

Strefa czasowa: UTC + 1 [ DST ]


Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość


Nie możesz rozpoczynać nowych wątków
Nie możesz odpowiadać w wątkach
Nie możesz edytować swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz dodawać załączników

Szukaj:
Skocz do:  
cron
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Przyjazne użytkownikom polskie wsparcie phpBB3 - phpBB3.PL