Pitt napisał(a):
modelmaniak napisał(a):
Zauważyłem minimalny wzrost obrotów oraz znaczne zmniejszenie zużycia silnika.
Co oznacza słowo
znaczne? Ile czasu przepracował badany silnik, jak oceniałeś stopień jego zużycia i na jakiej podstawie stwierdziłeś, że uległ on
znacznemu zmniejszeniu? Czy stosowałeś drugi, porównawczy silnik? Jeśli możesz, przybliż nam trochę temat...
Dwusiarczek molibdenu to substancja, która znacznie zmniejsza zużycie w wyniku ograniczenia tarcia przy wysokich obciążeniach i temperaturach, wydłużając żywotność poszczególnych elementów urządzeń.
Dodatek dwusiarczku molibdenu najlepiej sprawdzają się w miejscach, gdzie mamy do czynienia z dużymi obciążeniami mechanicznymi oraz w sytuacjach, kiedy obciążenia są typu dynamicznego. Stała substancja smarna w postaci dwusiarczku molibdenu, MoS2, w znacznym stopniu zmniejsza zużycie w wyniku tarcia przy wysokich naciskach i drganiach. Tym samym, wydłuża to żywotność poszczególnych elementów i zapewnia dłuższą bezawaryjną pracę par trących.
Sekretem smarowania MoS2 jest to, że powierzchnie nośne są obłożone warstwami molekuł, które swobodnie się na siebie nasuwają.
Cząsteczki dwusiarczku molibdenu układają się w laminarne struktury, w których każdy atom molibdenu jest przełożony dwoma atomami siarki (znajduje się pomiędzy 2 atomami siarki). Atomy siarki przyłączają się do metalu i dlatego też wiążą się z każdą przylegającą powierzchnią. Pomiędzy tymi powłokami tworzą się dalsze warstwy molekuł. Wiązanie siarki z metalem jest bardzo mocne, a wiązania pomiędzy siarkami w przylegających molekułach jest słabe.
Zatem, obie powierzchnie nośne obłożone są ochronną warstwą molekuł dwusiarczku molibdenu z suwającymi i smarującymi warstwami molekuł pomiędzy nimi, w ten sposób,
zahamowany jest bezpośredni kontakt metalu z metalem. Znacznie zredukowane jest tarcie, konsekwentnie jest wyeliminowane przegrzanie, zmniejsza się zużycie - więc osiągnięta jest ochrona w ekstremalnych warunkach temperaturowych i ciśnieniowych.
Gęstość molekularna dwusiarczku molibdenu jest taka, że istnieje około 40.000 płaszczyzn smarujących, czy poślizgu w powłoce MoS2 grubej na 0,0025 mm.
Powłoką MoS2, w rezultacie, jest warstwa rozdzielającą o ogromnej wytrzymałości, większej niż granica plastyczności większości metali... i w dodatku, posiada niski współczynnik tarcia 0,3 - 0,6 co daje większą wydajność smarowania połączoną z większą ochroną.
Tyle teorii...
Swoje doświadczenia przeprowadzałem na silniku OS MAX 40FX pracującym na śmigle APC 9/6.
Po dotarciu silnika na paliwie 80%metanol/10%rycyna/10%PAO rozpocząłem testowanie paliwa z jednoczesnym zmniejszeniem zaw. oleju do 7,5% estry rycynowe i 7,5%PAO.
Na w/w śmigle silnik kręcił ~16100RPM na zwykłym tłumiku.
Następnie do paliwa domieszałem ~ 0,5% MoS2.
Obroty wzrosły do ~16500RPM.
C.D.N...