nie widzę różnicy w 10 czy 15% nitra więc leję mniej bo to nie ma sensu.Większa ilość nitra musi iść w parze z drapaniem tulei bo w innym razie bardzo szybko wypalają się tłoki i głowice i moim zdaniem też bez rewelacyjnych efektów,Ale-każdy ma swoją teorię na ten temat i robi jak uważa,co można czasami wyczuć podczas grzania motorów kiedy nie daje się wytrzymać i oddychać gdy zawieje spalinami w moją stronę.Pozdrawiam S.Cz.
_________________To prawda ze miedzy 10 a 15% niewidac róznicy w osiagach ślizgu natomiast 20% to niedokońca prawda,róznica jest wyrażna,sa na to wyniki badań zamieszczone w ksiażce Wiesława Schiera pt'Miniaturowe silniki spalinowe"Co do drapania to owszem,Przy większej ilości nitra powiedzmy 25% rycyna i inne oleje mineralne "niewyrabiają',tzn nawskutek wiekszej temp. tracą lepkość a tym samym ilośc filmu olejowego,z tąd Castrol dodaje do swoich oleji,w tym M-ki przerózne dodatki homogenizujace majace zapobiec rozpadaniu sie czasteczek oleju przy wyzszych temp.,i tym samym utracie lepkości.Oto dane Castrola R40,proszę zwrócić uwagę na lepkość przy 100 stopniach celsjusza.Kto przysięgnie że w 15ce lub 7,5 pracujacej na paliwe z zawartoscią 20%nitra temperatura gładzi cylindrowej i głowicy niebędzie wyższa niż 100 stopni
————————————————————————————————————————————————————————————————————————————————
Dane analityczne są wartościami średnimi.
Potwierdzamy niniejszym, iż zgodnie z posiadaną wiedzą dane powyższe odpowiadają bieżącym informacjom i naszym opracowaniom.
Zastrzega się prawo do zmiany składu produktu w celu poprawienia jakości wyrobu.
Castrol Lubricants Sp. z o.o. i Spółka, Spółka Jawna
Data weryfikacji: październik 2003
Castrol R 40
Typ: olej silnikowy na bazie oleju rycynowego do podrasowanych silników dwusuwowych.
Zalecany stosunek mieszanki około 1:20. Klasyczny olej wyczynowy w sporcie żużlowym.
(Używany może być także w silnikach czterosuwowych na jeden bieg sportowy, później
musi być usunięty)
Klasa lepkości: SAE 40
Charakterystyka:
Środek smarowy na bazie roślinnej, rozkładany biologicznie w 100% przez
mikroorganizmy, jak np. grzyby, bakterie. Nie zagraża wodzie gruntowej
i pitnej, jest całkowicie ekologiczny. Zawiera substancje czynne, zmniejszające skłonność
do gwałtownego starzenia się. Mimo to nie należy stosować go na odcinkach dłuższych
niż 2.000 - 3.000 km. Zalecane jest opróżnienie silnika przy dłuższych postojach.
Nie może być mieszany z olejami mineralnymi. Przy wymianie oleju na świeży należy
wykonać płukanie silnika (np. olejem maszynowym).
Własności fizyko-chemiczne:
Lepkość w temp. 100° C 14,6 mm2 /s
Lepkość w temp. 40 °C 142 mm2 /s
Wskaźnik lepkości 101
Temp. płynięcia (Pour Point) - 33° C
Temp. zapłonu 234° C
Gęstość w temp. 15° C 955 kg/m3
Ten produkt jest nieszkodliwy dla środowiska.